۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۹۳۰۸۶
نماینده ولی فقیه در مازندران:

دشمنان تلاش می کنند با ایجاد خرافه در عزاداری از میزان تأثیرگزاری آن بکاهند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در مازندران و نماینده عالی دولت در استان، به مناسبت فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در پیام مشترکی اعلام کردند: دشمنان تلاش می کنند با ایجاد خرافه و انحراف در عزاداری حسینی از میزان تأثیرگزاری آن بکاهند و آن را به‌عنوان یک حرکت غیر معقول جلوه دهند.
آيت الله نورالله طبرسي، نماينده ولي فقيه در مازندران و امام جمعه ساري،
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله نور الله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران و سید علی اکبر طاهایی، نماینده عالی دولت در استان،  به مناسبت فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی پیام مشترکی صادر کردند.

در این پیام آمده است: عاشورا نه یک واقعه که واقعیت تکرار ناپذیر حماسه ای جاوید است که‌ پس‌ از گذشت قرن ها، در صفحات‌ حجیم‌ تاریخ‌ بشر، به‌ بوته‌ نسیان سپرده‌ نشده‌ و نوشتن ، سخن‌ گفتن‌ و هر حرکتی‌ در مورد این‌ حماسه‌ عظیم‌، در این‌ جمله‌ پرمعنا تجلی‌ یافته‌ است‌ که‌: «کل‌ّ یوم‌ٍ عاشورا و کُل‌ّ ارض‌ٍ کربلا ». جان‌ها پس از قرن‌ها همچنان شیفته‌ی پیام کربلاست و همانگونه که حضرت ختمی‌مرتبت(ص) فرموده‌اند: از شهادت حسین(ع) در دل‌های مؤمنان شعله‌ای فروزان است که هرگز به خاموشی نخواهد گرایید.

این پیام می افزاید: ‌نینوا، عرصه نور و ظهور حماسه از یک سو و تبلور قساوت و حد اعلای فاجعه از سوی دیگر است و کربلا سرزمینی بی مانند برای نمایش تمامی عشق بر پرده هستی است. عاشوراى حسینى زرین ترین نمونه معروف‏گرایى و منکرستیزى در پهنه زمان و زمین است و به عنوان بلندترین فریاد بشریت مظلوم در برابر سپاه ابلیس و استکبار و قله عشق و عرفان انسان نسبت‏به مقام اقدس ربوبى محسوب می شود. حسین (ع) کعبه دل های شیعیان و بلکه همه آزادگان جهان و عاشورای حسینی (ع)، تجلیگاه همه فضایل متصور انسانی در جبهه حق و حقیقت از یک سو و نماد خباثت برخاسته از نفسانیات در اردوگاه شرک و بت پرستی از سویی دیگر است.

در ادامه این پیام آمده است: واقعه عاشورا یک رویداد یک‌روزه نیست؛ یک دانشگاه، یک مکتب و یک بینش است. در این دانشگاه بالاترین درس‌های ذلت‌گریزی، ستم‌ستیزی، حمایت از دین و امامت، وفاداری، شجاعت، شکیبایی، پایبندی به آداب و اصول اسلامی و مبارزه با خودپرستی و خودکامگی با خون نگارش یافته و فضیلت‌های والای الهی و انسانی به نمایش گذاشته شده است. عزاداری و گریستن بر مظلومیت‌های قهرمانان دشت نینوا در حقیقت گرامیداشت ارزش‌های والای این حرکت بزرگ و اهداف نهضت عظیم سیدالشهدا(ع) است. این مرثیه، مرثیه همه فضیلت‌های تاریخ، مرثیه همه مظلومیت‌های ناسروده، مظلومیت همه مظلومان گمنام و مظلومیت همه حقایق است.

این پیام می افزاید: عاشورا اگرچه یک روز بود، اما دامنه تاثیر آن تا ابدیت کشیده شده و چنان در عمق دلها اثر گذاشته است که همه ساله دهه محرم و به ویژه روز عاشورا، اوج عشق و اخلاص نسبت به معلم حریت و اسوه جهاد و شهادت، حسین بن علی (ع) است و در این میان جوانان حضوری چشمگیر داشته و بیشترین تاثیر را می پذیرند. در جای جای استان مازندران که نخستین خواستگاه مذهب نورانی تشیع در کشور می باشد، آیین های سوگواری سالار شهیدان با شور و شعوری وصف ناپذیر برگزار می گردد که زیباترین جلوه این مراسم، میدان داری نوجوانان و جوانان ولایی استان و اوج ارادت این عزیزان به شعائر دینی و مذهبی ست.

آیت الله طبرسی و طاهایی در ادامه پیام خود تأکید کردند: نکته مهمی که هیأت های عزاداری و به ویژه نسل جوان استان می بایست در این ایام توجه خاصی به آن داشته باشند انجام عزاداری با رعایت موازین شرعی و پرهیز از خرافه گرایی و انحرافات در برگزاری این مراسم ها است چرا که دشمنان اسلام در صدد هستند با ایجاد خرافه و انحراف در عزاداری سیدالشهدا(ع)، از میزان تأثیرگزاری آن بکاهند و آن را به‌عنوان یک حرکت غیر معقول جلوه دهند و در مقابل، تبیین سیره اصلی اهل‌بیت و معصومین(ع) و پرهیز از خرافه‌گرایی و بدعت در عزاداری‌ها که مورد تاکید جمیع علمای معظم اسلام بوده و هست، سبب شکست توطئه‌های دشمنان در این عرصه می‌شود.

در ادامه این پیام آمده است: الگوی صحیح عزاداری، همان برپایی مجالس وعظ و موعظه و روضه‌خوانی است که در آن هم احکام و معارف اسلامی بیان می‌شود و هم جنبه‌های مختلف نهضت عاشورا و پیامدها، شعارها، عبرت‌ها و درس‌های این نهضت عظیم مورد تحلیل قرار می‌گیرد و هم ذکر مصیبت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش را به‌ همراه دارد. ترویج خرافات و انحراف در فرهنگ دینی و مذهبی به صورت برنامه ریزی شده در طول تاریخ در دستور کار جریان نفاق و کفر قرار داشته است؛ بنابراین ضروری ست که مداحان و شعرای محترم به سرودن اشعار فاخر و ارزشمند در ماه محرم روی آورده و پیام اصلی نهضت امام حسین(ع) را به نسل های آینده منتقل کنند. جوانان عزیز و بانیان هیاتهای مذهبی باید به این موضوع توجه وافر داشته باشند که استفاده از آلات موسیقی و ابزار آلاتی همچون شمایل و علم که موجب وهن مذهب شود به اتفاق همه مراجع همچون آیت الله العظمی جوادی آملی و سایر علمای اعلام حرام است و عزاداری اصیل و خالصانه را تحت‌الشعاع قرار داده و در درازمدت باعث آسیب جدی به عزاداری خواهد شد.

اینجانبان با تسلیت ایام سوگواری حضرت آقا ابا عبدالله حسین(ع) و یاران فداکارش به مردم ولایی استان مازندران، موفقیت همگان را در پیمودن راه شهداء، با بهره گیری از آرمان های بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) و در پرتو منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) از درگاه خداوند متعال مسئلت می نماییم./950/د102/الف
ارسال نظرات