۲۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۹۳۲۸۸
امام جمعه مشهد:

پذیرفتن دین بدون سیاست، حرکت در خط فکری عمر سعد است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد گفت: کربلا یک حرکت نظامی محض و یا یک جنگ نبود؛ بلکه یک حرکت سیاسی و یک انقلاب بود؛ از این رو نباید در کربلا سیاست را از دین جدا کنیم.
آيت الله سيد احمد علم الهدي،
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه های این هفته نماز جمعه مشهد، با بیان این‌که مدیریت بندگی خدا همان اخلاص است، اظهار داشت: امام حسین(ع) در کربلا بندگی خدا را مدیریت کرد و همین امر باعث ماندگاری این قیام شد.

آیت الله علم الهدی با تأکید بر این‌که شهادت و اسارت امام حسین(ع) و اهل بیتش نتیجه ای داشت که رضای خدا در نتیجه آن بود، تصریح کرد: کربلا یک حرکت نظامی محض و یا یک جنگ نبود بلکه یک حرکت سیاسی و یک انقلاب بود؛ از این رو نباید در کربلا سیاست را از دین جدا کنیم.

وی ادامه داد: کسانی که دین را جدای از سیاست می دانند خط فکری شان خط فکری عمر سعد است، کسی که می گوید می توان دین داشت اما در سیاست دخالت نکرد آن هم زمانی که اسلام در دنیا نفوذ می کند و همه جریان های کفر و الحاد و استکبار دست در دست هم در زمینه نابودی اسلام تلاش می کنند، ضد حرکت امام حسین(ع) است.

امام جمعه مشهد با بیان این که حرکت امام حسین(ع) در کربلا یک حرکت برنامه ریزی شده سیاسی بود، افزود: همه حرکت امام حسین(ع) و به اسارت رفتن زنان آن کاروان یک حرکت سیاسی بود، همراهی 80 زن و بچه با امام حسین(ع) و به اسارت رفتن آنها در دنباله یک حرکت سیاسی امام و برنامه ای که از قبل صورت گرفته بود تا از این طریق اسلام حفظ شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که کسی تحلیل نمی کرد امام با زن و بچه به جنگ با لشکریان یزید برخیزد، ابراز داشت: امروز همه دریافته اند که تمام راز و رمز حرکت امام حسین(ع) و حضور بانوان در آن لشکر در این اسارت زن و بچه بعد از به شهادت رسیدن امام بوده است.

وی افزود: امام حسین(ع) در سال 61 هجری قمری، قرن های آینده را می دید؛ از این رو زنان نیز در لشکر او حضور داشتند و اگر این زن و بچه در کربلا نبودند پیام کربلا به نسل های بعد منتقل نمی شد.

امام جمعه مشهد با بیان این‌که مشکلات زنان کاروان امام حسین(ع) از روز بعد از عاشورا شروع می شود، خاطرنشان کرد: مشکلاتی که حضور زن و بچه ها در کربلا برای امام داشت بیشتر از مشکلات جنگ و داغ عزیزان نبود.

وی با اشاره به شهادت حضرت علی اکبر(ع) و ضجه زنان در خیمه ها و بی تابی آنها اذعان داشت: قبل از شهادت امام حسین(ع) دشمن دو بار به خیمه گاه حمله کرد یک بار که امام در حال جنگ بودند و دفعه دوم زمانی که امام با بدن پاره پاره روی زمین افتاده بود و لشکر دشمن نمی دانست امام زنده است یا نه لذا برای اینکه بدانند امام زنده است یا نه، به خیمه ها حمله کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که رنج هایی که بر زنان و فرزندان لشکر امام حسین(ع) وارد شد برای امام سخت تر از مصائب کربلا و شهادت عزیزان و یارانشان بود، گفت: اسیر شدن و ناله و ضجه زنان و بچه هایی که در کربلا حضور داشتند بدون حساب نبوده بلکه اینها همه با برنامه ریزی همراه بود.

وی ادامه داد: نقش بزرگ حضور زنان و بچه ها در لشکر امام حسین(ع) و به اسارت رفتن آن ها این بود که یک درگیری به انقلابی تبدیل شد که بعد از 1400 سال سیاسیون دنیا از آن صحبت کرده و الگوی همه ملت های جهان قرار گرفته است.

آیت الله علم الهدی بیان داشت: اولین اثر انقلاب حسینی از یازدهم محرم در قتلگاه شروع شد. آنجا که لشکر عمر سعد، اهل بیت(ع) و سایر زنان لشکر حسین(ع) را به سمت کوفه حرکت دادند و چشم زن و بچه به پیکرهای بی سر مردان و غیوران بنی هاشم افتاد ابتکار عمل و مدیریت آن واقعه در دست لشکر 120 نفره قرار گرفت.

وی یادآور شد: مدیریت امام طوری بود که لشکر 120 هزار نفره نقش مدافعان را پیدا کردند و باعث شد لشکر عمر سعد انفعالی برخورد کند، آیا این موضوع ساده است که یک بچه در کنار بدن پدر خود سخن بگوید و بعد از 1400 سال سخنان وی در تاریخ ثبت شده بماند‍؟ اصلا یک بچه سه یا چهار ساله توان آن را دارد که بدن بی سر، دست بریده و استخوان های خرد شده زیر سم اسب ها را ببیند؟ اما می بینیم دختر امام حسین(ع) این صحنه ها را دید و نه تنها از هوش نمی رود بلکه چنان سخن می گوید که از یک دختر سه ساله معمولی بعید است از این رو در می یابیم که این فرزند برای چنین روزی تربیت شده است.

وی با بیان این‌که حضرت رقیه(س) وقتی بر روی بدن پدر قرار گرفتند چنان صحبت کردند که دشمن را منقلب کرد، افزود: انفجار انقلاب حسینی از همین جا شروع شد یعنی زمانی که زنان و بچه ها را به اسارت می بردند، وقتی حضرت رقیه بر پیکر بی جان پدر قرار گرفت با سخنان خود کار را به جایی رساند که همه گریستند حتی دشمنان امام و کسانی که با شقاوت روز قبل در مقابل امام حسین(ع) جنگیدند. عمر سعد دریافت اوضاع به هم ریخته زیرا در صورت هر فرماندهی که نگاه کرد دید از چشمان او اشک جاری است؛ از این رو به انتهای لشکر رفت و یک عده از عرب های بیابانی را پیدا کرد و به آنها گفت که بیایند و او را از پیکر بی جان پدر جدا کنند./934/پ201/س
ارسال نظرات