۰۵ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۸
کد خبر: ۹۴۰۴۲
با حضور پژوهشگران حوزوی؛

طرح شکوفایی استعداد پژوهشگری طلاب جوان به کار خود پایان داد

خبرگزاری رسا ـ دوره اول برنامه شکوفایی استعداد پژوهشگری طلاب جوان با حضور معاون پژوهش حوزه‌های علمیه به کار خود پایان داد.
همايش پژوهش و استعدادهاي طلاب جوان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه دوره اول برنامه شکوفایی استعداد پژوهشگری طلاب جوان، یکشنبه شب 5 دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام سیدعلی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و جمعی از صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزه علمیه قم برگزار شد.

در این مراسم که به همت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و واحد استعدادیابی اداره امور پژوهشی مدارس در ساختمان شماره 4 معاونت پژوهش برگزار ‌شد، فعالیت‌های انجام شده در زمینه استعداد پژوهشگری طلاب جوان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در بخشی از سخنان خود به تدوین نقشه راه در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و با بیان این‌که امروزه از این نقشه راه به عنوان توضیح المسائل هر حوزوی یاد می‌شود، قاعده تکلیف‌مداری انسان در نظام فهم دینی و دانش‌های حوزوی را دارای اهمیت بسیار دانست.

وی در ادامه با اشاره به قاعده تزاحم، ابراز داشت: قاعده تزاحم مکتب اصولی شیعه دارای بیشترین پیشینه در مکتب اسلام بوده و نخستین جایی است که با نگاه جامع مسأله اولویت‌گذاری در بایسته‌ها را بیان می‌کند.

حجت‌الاسلام مهدی طهماسبی، مسؤول واحد استعدادیابی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در ابتدای این مراسم شناسایی استعدادهای طلاب جوان، ایجاد بستر مناسب برای شکوفایی این استعدادها، پشتیبانی و ارائه خدمات به طلاب جوان را از جمله نتایج طرح شکوفایی استعداد پژوهشگری طلاب جوان برشمرد.

وی با بیان این‌که در این طرح پس از شناسایی 90 نفر از طلاب پنج مدرسه که با کمک اساتید و مدیران مدارس صورت گرفت و انجام تست‌های روان‌سنجی، نحوه علمکرد طلاب مورد سنجش قرار گرفت، اضافه کرد: بررسی پرونده تحصیلی طلاب، گرفتن آزمون‌های مختلف و برگزاری برنامه شکوفایی از جمله اقداماتی بود که در این طرح به سرانجام رسید.

در بخشی از این مراسم، حجت‌الاسلام مجتبی زارعی، مشاور عالی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به مفهوم استعداد پژوهشگری، گفت: در اصطلاح صاحبان علوم تربیتی و روان‌شناسی از استعداد پژوهشگری به استعداد درخشان تعبیر می‌شود.

وی در ادامه با بیان مفهوم استعداد پژوهشگری به ارائه تعریفی از استعداد پرداخت و افزود: استعداد به ویژگی درونی یک شخص که دارای ظهور و بروز بوده و از سوی دیگران قابل شناسایی، رشد و تربیت است، گفته می‌شود.

گفتنی است، مراسم اختتامیه دوره اول برنامه شکوفایی استعداد پژوهشگری طلاب جوان، یکشنبه شب 5 دی‌ماه با تقدیر از برگزیدگان این دوره به کار خود پایان داد. /920/پ202/ص

ارسال نظرات