۰۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۹۴۳۶۱
پژوهشگر حوزه علمیه:

برای تحلیل وقایع امروز باید تاریخ 150 سال گذشته را مرور کرد

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: تحلیل مناسبات سیاسی داخلی باید با توجه به تاریخ اندیشه های فکری فرهنگی ایران صورت گیرد.
جمهوري اسلامي ايران


حجت الاسلام مجتبی کاظمی، دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر موسسه آموزشی، پژوهشی موسسه امام خمینی(ره) اظهار داشت: جامعه امروز ایران اتفاقی به درازای صد و پنجاه سال است و نمی توان امروز را خارج از این تاریخ تفسیر و توصیف کرد.

این محقق حوزوی اظهار داشت:  افرادی که به وقایع سیاسی کشور، به صورت مقطعی نگاه می کنندو سابقه تاریخی و منشاهای فکری و اجتماعی آن را مورد نظر و توجه قرار نمی دهند، دچار سطحی نگری هستند و یا از جواب به پرسش های اساسی معرفتی و تاریخی طفره می روند.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: امروز جامعه ما دارای همان تنوع فکری است که در دوران مشروطه شروع شده است و سوال اصلی هنوز این است که آیا با تکیه بر مولفه های شیعی و فرهنگ و زبان ایرانی می توان آینده تمدنی بزرگ را رقم زد یا خیر.

وی اظهار داشت: در انتخابات سال 88 دو نوع نگاه در اندیشه سیاسی وجود داشت، گروهی با پذیرفتن برخی بداخلاقی های سیاسی در جهان، به تعامل اعتقاد دارند و از درگیر شدن با جهان هشدار می دهند و گروهی که معادلات فضای جهانی را بر اساس ظلم و تبعیض استوار می‌دانند و جهان غرب را جهالت متراکم توصیف می نمایند و خود را به اصلاح وضع موجود مکلف می دانند.

این محقق علوم سیاسی گفت: جالب آنکه این دو جریان برای خود تاریخ دارند و معتقدند انقلاب اسلامی ایران بر این اساس پایه گذاری شده است، پس دعوایی سیاسی برگرفته از دو تعریف، دو تاریخ و دو تفکر در کشور به رقابت پرداخت.

وی ادامه داد: تاریخ اصیل شیعه که دارای حلقه هایی به هم پیوسته همچون نهضت علمای اصفهان، پانزدهم خرداد و ... است، نگرش تفکر اسلامی و مقابله با غرب را به اثبات می‌رساند.

حجت الاسلام کاظمی تاکید کرد: دعوای ما سیاسی نیست و تصور دعوای سیاسی ناشی از بی تحلیلی است و اگر کسی منازعات جامعه را سیاسی بداند و تحلیل دقیق نداشته باشد در وقایع دیگر که در آینده نیز رخ خواهد داد، دچار ضعف تصمیم گیری خواهد شد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات