۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۹۵۴۱۲
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور:

تور هسته ای ایران نشان‌دهنده شفاف بودن فعالیت‌های ماست

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اعتراضات مردم آذربایجان علیه قانون ممنوعیت حجاب با تاکید بر اینکه این موضوع مساله ای کاملا داخلی است گفت: مردم آذربایجان ملتی متدین هستند و تحرکات آنان نسبت به ممنوعیت حجاب طبیعی به نظر می رسد.
رامين مهمان پرست


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه در ساختمان شماره 9 وزارت امور خارجه کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در نشست 1+5 استانبول آیا کشور دیگری حضور می یابد تصریح کرد: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با 1+5 در استانبول صورت می گیرد و این که آیا کشور دیگری در این نشست حضور می یابد صحبتی در این زمینه با طرفین نشده است.

مهمان پرست همچنین در خصوص برگزاری تور بازدید از تاسیسات هسته ای کشورمان بیان کرد: ایران جزو استثنایی ترین کشورها در زمینه بازدید هسته ای است و اینکه جمهوری اسلامی تور بازدید از تاسیسات هسته ای برگزار می کند برای این است که نشان دهد فعالیت‌های هسته ای ما روشن و شفاف است و به نوعی تاکید بر عملکرد صحیح کشور است.

وی درباره ایجاد شبهه از سوی محافل غربی در رابطه با فعالیت های هسته ای کشور که در مقابل شفاف نبودن فعالیت های هسته ای رژیم اشغالگر قدس است گفت: این سوال همه ملت ها از کشورهای استکباری است، متاسفانه امروز این کشورها بیشترین سلاح هسته ای را دارند و به کنوانسیون عدم اشاعه سلاح‌های هسته ای پایبند نیستند.

وی ادامه داد: سوال همه ملت ها این است که این رفتار غیر طبیعی چگونه قابل توجیه است، به طور قطع عدم پاسخگویی از سوی این کشورها باعث شرمندگی آنهاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات اخیر یکی از سران رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه فعالیت های هسته ای ایران بزرگ‌نمایی شده است ایراد داشت: این مساله به طور کامل قابلیت طرح و توجیه ندارد چرا که برنامه هسته ای ما به هیچ وجه اهداف نظامی ندارد.

مهمان پرست همچنین در رابطه با اعتراض مردم کشور آذربایجان به ممنوعیت حجاب از سوی دولت این کشور اظهار داشت: ملت آذربایجان مردمی مسلمان و متدین هستند و عکس العمل آنها در این زمینه کاملا طبیعی است ولی باید توجه داشت که این یک مساله کاملا داخلی است.

وی با تاکید بر اینکه مسائل اخیر آذربایجان موضوعاتی داخلی است ابراز داشت: امیدواریم مقامات آذربایجان با درایت و هوشیاری به توطئه گران اجازه ندهند به استقلال آذربایجان خدشه وارد کنند و از این موضوع سوء استفاده کنند چرا که جریاناتی به دنبال بر هم زدن استقلال آذربایجان هستند.

مهمان پرست در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت سردار عسکری، معاون وزیر سابق دفاع که توسط عوامل رژیم صهیونیستی ربوده شده است گفت: به لحاظ حقوقی کمیته ای در وزارت امور خارجه وضعیت آقای عسکری را دنبال می کند همچنین از سازمان ملل درخواست شده تا در چارچوب وظایف خود از لحاظ حقوقی رسیدگی کند در عین حال با سازمان صلیب سرخ جهانی نیز در این زمینه گفت و گو شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص تقاضای دولت کره برای ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران برای آشتی میان دو کره بیان داشت: اگر چنین استقبالی وجود داشته باشد ما تلاش خود را می‌کنیم تا در آسیا آرامش حاکم باشد.

وی همچنین در خصوص اینکه آیا سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ارومیه ارتباطاتی با تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران داشته است نیز گفت: در سانحه هوایی اخیر متاسفانه تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند که علت آن را باید از مقامات مسؤول پرسید. /955/پ202/ع

ارسال نظرات