۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۹۵۴۷۴
امام جمعه مشهد:

الگوهای انسانی اصحاب پیامبر در دنیای امروز بی ‌نظیرند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با بیان این که الگوهای انسانی اصحاب پیامبر(ص) در دنیای امروز بی ‌نظیرند، اظهار داشت: پیامبر(ص) با بهره مندی از قرآن از مردم جاهل در صدر اسلام الگوهای بی‌نظیر بشری ساخت و الگوهای انسانی زیادی تربیت کرد.
آيت الله علم الهدي امام جمعه مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت ‌الله سید احمد علم‌ الهدی، امام جمعه مشهد، در دیدار با شرکت ‌کنندگان سومین دوره مسابقات بین ‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اظهار داشت: اگر در تاریخ اسلام تأمل کنید، متوجه خواهید شد که پیامبر(ص) با چه ابزاری از مردم جاهل آن روز الگوهای بی‌نظیر بشری ساخت.

وی با بیان اینکه جاهلیت در آن روز اختصاص به اعراب نداشت و در کل دنیا وجود داشت، ادامه داد: جاهلیت آن روز در روم و ایران بیشتر از اعراب بود ولی در جهان با آن جاهلیت، وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) الگوهای انسانی زیادی تربیت کرد.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: نمونه ‌ها و الگوهای انسانی اصحاب پیامبر(ص) در دنیای امروز بی ‌نظیرند و در عصر ترقی امروز هم مثل و مانند آن ‌ها نداریم و حال این سئوال پیش می ‌آید پیامبر(ص) با چه ابزاری این کار را کردند؟ آیا در آن روز پیامبر با توجه به علم و دانش و طرح ‌های علمی و فکری این نمونه ‌های تربیتی را ساخت.

وی با بیان اینکه پیامبر در آن زمان تنها یک ابزار در دست داشت و آن قرآن بود، یادآور شد: قدرت سازندگی قرآن آنقدر قوی است که از هر ابزاری در جریان زندگی بشر نافذ‌تر و مؤثرتر است لذا با نگاه به تاریخ در می یابیم قرآن نیازها و لایه ‌های سخت‌ ترین دل‌ های آن روز را می ‌شکافت و آن ‌ها را تحت تأثیر قرار می ‌داد، به گونه ‌ای که ابوجهل به ‌عنوان یکی از سخت‌ ترین دشمنان پیامبر اسلام(ص)، مجذوب قرآن خواندن پیامبر(ص) بود.

آیت ‌الله علم ‌الهدی خاطر نشان کرد: اثر قرآن آن قدر قوی است که سخت ‌ترین و شقی ‌ترین دل‌ها را اینگونه تحت تأثیر قرار می‌ داد و اگر دل مؤمن با این قرآن مأنوس شود چه کارها که نمی ‌توان انجام داد.

وی به آیه نهم سوره مبارکه اسراء، «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ؛ قطعا این قرآن به [آیینى] که خود پایدارتر است، راه مى‏ نماید»، اشاره کرد و بیان داشت: این آیه قرآن یعنی دین ‌گرایی جدی و امروز در دنیا و در بین بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان گرایش به اسلام و دین یکسان نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: گرایش به اسلام و مذهب در دین‌ گرایان متفاوت‌ است و برترین‌ حالت در اسلام‌ گرایی بین مسلمانان متعلق به افرادی است که در دین ‌گرایی خود جدی هستند و این افراد قرآنی ‌ها هستند.

وی با اشاره به برگزاری سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در مشهد،، یادآور شد: برگزاری این مسابقات در پایتخت معنوی ایران و در کنار مضجع شریف امام هشتم(ع) خصوصیتی ممتاز نسبت به دو دوره گذشته در تهران و اصفهان است.

امام جمعه مشهد خطاب به دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات، گفت: شما برادران جوان به بالاترین تخصص علمی و هنری دست یافتید و اگر این روش را پابرجا ادامه دهید، به صورت مقتدای دنیای اسلام درخواهید آمد.

وی با تأکید بر اینکه انس با قرآن را در دنیا و آخرت برای خود حفظ کنید، ابراز داشت: جمع شما برادران جوان عصاره ‌ای از نخبگان جوامع اسلامی است که آن هم به خاطر شخصیت وابسته شما به قرآن کریم است./934/پ202/ص
ارسال نظرات