۲۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۹۵۶۷۹
امام جمعه شبستر:

نظام پژوهشی حوزه‌ علمیه نیازمند نقشه‌ جامع است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدزاده با تاکید بر این‌که مسأله پژوهش در حوزهای علمیه نیازمند بازنگری جدی است، گفت: تحول در حوزه‌های علمیه شامل مسائل پژوهشی نیز می‌شود.
پژوهش پژوهش


حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: اسلام اقیانوس بی‌کرانی از دانایی را به روی انسان می گشاید، اهمیّتی که این دین الهی به اندیشه، علم آموزی و پژوهش داده بسیار شایان توجه است.

وی خاطر نشان کرد: در کلام روشن رسول اکرم(ص) پژوهشگران راستین چنین توصیف شده که آن که علم را برای خدا بخواهد هیچ دری از علم بر او گشوده نگردد، جز آن که در نفسش فروتنی افزون شود، با مردم تواضع بیشتر کند، ترسش از خدا فزونی گیرد و اجتهادش در دین وسعت یابد، او کسی است که علم را بیاموزد و بیاموزاند.

حجت الاسلام محمدزاده تصریح کرد: از منظر پیامبر اکرم(ص) آن‌که علم را برای دنیا بخواهد یا برای منزلتی در میان مردم یا مقامی نزد سلطانی، دری از علم بر او گشوده نگردد، جز آن که خود را بزرگ پندارد، در میان مردم تکبر کند، نسبت به خدا مغرور شود و در دین جفا کند، او کسی است که از علم نه خود سود کند و نه دیگری را سود می بخشد.

امام جمعه شبستر با تاکید بر تغییر رویکرد حوزه و دانشگاه نسبت به مسائل پژوهشی گفت: پژوهش محور کردن آموزش ها، برگزاری دوره های کارورزی پژوهش و تدوین متون مناسب آموزشی بر اساس سرفصل های جدید باید برای ارتقا و اثرگذاری این پژوهش های مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به نظام آموزشی حوزه های علمیه و جایگاه مسائل پژوهشی در این مراکز آموش علوم دینی اظهار داشت: با اینکه در سال های اخیر به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تحولات جدی در حوزه ها بوده ایم، اما در زمینه گرایش به تحقیقات کاربردی، نظام فعلی حوزه با مشکلات متنوعی روبرو شده است.

حجت الاسلام محمدزاده با بیان این‌که پژوهش در حوزهای علمیه و دانشگاه نیازمند بازنگری جدی است، تصریح کرد: مسأله پژوهش در حوزه‌های علمیه نیازمند بازنگری جدی است، به جرأت می توان تاکید کرد که تحول در حوزه های علمیه شامل مسائل پژوهشی نیز می شود.

وی تب مدرک‌گرایی را یکی موانع اساسی در زمینه گرایش به کارهای پژوهشی صرف در حوزه دانست و گفت: بسیار طبیعی است اگر طلبه ای گرایش جامعه به موضوع دریافت مدرک را مشاهده کند، ناخود‌آگاه تلاش برای دریافت مدارک حوزوی را در اولویت قرار خواهد داد./935/ت302/س

ارسال نظرات