۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۹۶۰۵۶
آیت‌الله صافی گلپایگانی:

عالم و روحانی باید فعال باشد نه منزوی / متاسفانه برخی‌ها حرف‌های ارتجاعی می‌زنند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، اطلاع روحانیان و طلاب نسبت به مسائل زمان را امری لازم و ضروری دانست و با تاکید بر اینکه روحانی باید فعال باشد نه منزوی، از حوزویان خواست خود را بیش از پیش برای پاسخگویی به نیازهای روز و شبهه افکنی دشمنان آماده کنند.
آيت الله صافي گلپايگاني در نشست دوره اي اساتيد سطوح عالي و خارج حوزه علميه قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، چهارشنبه شب در نشست دوره ای اساتید سطح عالی و دروس خارج حوزه علمیه قم که در مدرسه آیت الله گلپایگانی قم برگزار شد، تاریخ حوزه‌های علمیه را بسیار درخشان توصیف کرد و گفت: بحمدلله حوزه های علمیه شیعی به ویژه حوزه علمیه قم شهرتی جهانی پیدا کرده اند.

وی با بیان اینکه دنیا روی حوزه قم حساب می کند، گفت: حوزه‌های علمیه سایر شهرها و کشورها از جمله حوزه نجف اشرف که خوشبختانه بعد از آن شرایط خفقان اظهار وجود کرد و موجب تحیر سیاستمداران دنیا شد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه حوزه ها در قلوب و نفوس مردم قرار دارند و ماندنی هستند، تصریح کرد: پیشینه حوزه های علمیه به زمان رسول الله(ص) برمی گردد و حلقه های درس در مسجد مدینه در زمان امام علی(ع)، امام حسن و امام حسین(ع) وجود داشت.

حوزه‌های علمیه هرگز از خط اهل بیت بیرون نرفته‌اند

وی با تاکید بر این که آنچه باید در متن حوزه‌ها دنبال شود، ‌معارف قرآن و اهل بیت(ع) است، خاطر نشان کرد: حوزه‌های علمیه طی قرون و اعصار از این خط بیرون نرفته‌اند و این مساله اسباب امیدواری است که به چنین حقیقتی وابسته هستیم.

این مرجع تقلید، با بیان اینکه حوزه های علمیه خدمت بسیاری به مردم و عالم بشریت و تشیع کرده اند، تاکید کرد: اگر به تاریخ حوزه های علمیه تشیع نگاهی بیندازیم می بینیم که علما، مراجع و بزرگان در همه جا اظهار وجود می کردند و با امر به معروف و نهی از منکر، احکام دین را برای مردم بیان و شبهات را دفع می کردند.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه با این هویت در اعصار مختلف وجود داشته است و بعد از انقلاب اسلامی نیز حوزه ها گسترش یافته است.

همه باید احساس مسؤولیت کنیم

وی از حوزه علمیه قم به عنوان حوزه ای کهن، با سابقه و درخشان یاد کرد و یادآور شد: موقعیت شیعه و حوزه های علمیه در حفظ حیات دینی و ایمانی مردم بسیار حایز اهمیت و برجسته بوده است و علما در شرایط سخت و دشوار با ایثار و فداکاری که ما امروز حتی نمی توانیم تصور آن را بکنیم به خوبی از کیان دین و اسلام حراست کرده اند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه خدماتی که حوزه های علمیه داشته اند بسیار مهم است، ابراز داشت: امروز هم حوزه های علمیه در همه جا فعال هستند و دنیای امروز روی حوزه حساب ویژه ای باز می کند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه حوزویان و روحانیان در مقام تبلیغ دین و رساندن معارف اهل بیت به مردم خدمت و اسباب خوشنودی و رضایت حضرت امام زمان(عج) را فراهم می کنند.

این استاد حوزه علمیه قم، تحصیل هزاران طلبه از هفتاد کشور دنیا در شهر مقدس قم را فرصتی بسیار ارزشمند دانست و بیان داشت: تحصیل این میزان طلبه از کشورهای مختلف جهان تاثیرات بسیار خوبی به همراه دارد و اینها همه به برکت وجود حوزه علمیه مقدسه این شهر است.

وی افزود: در چنین شرایط و وضعیتی مسؤولیت ما بسیار زیاد و سنگین است و همه باید احساس مسؤولیت کرده و بدانیم به هر میزان که امکانات بیشتر باشد مسؤولیت و رسالت ما نیز سنگین تر خواهد شد.

این مرجع تقلید گفت: ابلاغ معارف اهل بیت(ع) و هدایت مردم ارزش و اجر بسیار زیادی دارد و اگر انسان این مسؤولیت را انجام دهد ثواب و اجر آن نیز غیر قابل تصور خواهد بود.

هر طلبه باید در موقعیت‌های مختلف به تبلیغ اهتمام داشته باشد

وی خواستار برنامه ریزی مسؤولان حوزه برای اهتمام بیشتر طلاب به امر مهم تبلیغ شد و ابراز داشت: همانگونه که به بعضی از برنامه های مهم از جمله اعزام به عتبات و عمره اهتمام دارند که البته خوب هم هست، اما باید جوری باشد که هر کس خود را موظف بداند و در موقعیت های مختلف به تبلیغ دین اسلام نیز اهتمام داشته باشد.

این مرجع تقلید بیان داشت: اگر چنین برنامه ای در حوزه رسم و بیان می شد که طلاب همانطور که به عمره می روند برای تبلیغ دین نیز برنامه ریزی داشته باشند تاثیرات بسیار مهم و خوبی را به همراه داشت.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با بیان اینکه امروز توقع و انتظارات شیعیان از حوزه های علمیه به ویژه قم بسیار زیاد شده است، تاکید کرد: در عصر ارتباطات و هجمه سنگین دشمنان وظیفه روحانیت بسیار سنگین و مهم شده است.

این مرجع تقلید گفت: روحانیان باید از اوضاع زمان اطلاع داشته باشند و با توجه به فعالیت فرقه های ضاله و منحرف از جمله بهایی ها، وهابیون، صوفی و سایر نحله های نوظهور، شبهات را پاسخ دهند.

تاکید بر ضرورت همدلی حوزویان

وی با بیان این که حوزه باید برای جوابگویی در دنیای امروز خود را آماده کند، تاکید کرد: در این راستا همدلی و متحد بودن بسیار مهم است و همه باید با هم بوده و طلاب، اساتید و روحانیان به هم حسن ظن داشته باشند.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی تصریح کرد: غرض اصلی رضایت امام عصر(عج) و تبلیغ دین مبین اسلام است، در این راستا باید با هم متحد باشیم و از اجر و ثواب خدماتی که افراد انجام می دهند غافل نشویم.

وی خاطر نشان کرد: ما باید به خود نهیب بزنیم که یک کاری بکنیم و در خدمت اسلام و دین باشیم، متاسفانه برخی ها حرف های ارتجاعی می زنند، ما باید اینها را بدانیم و به مردم بگوئیم که افتخار ما به هویت اسلامی و دینی ما است.

این مرجع تقلید در پایان با تاکید بر اینکه عالم و روحانی باید فعال باشد نه منزوی، ابراز داشت: امیدواریم خداوند به همه طلاب، اساتید و مسؤولان توفیق دهد که در خدمت به اسلام و امام زمان(عج) کوتاهی نکنیم. /924/پ201/ص
ارسال نظرات