۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۱
کد خبر: ۹۶۰۷۰
آیت‌الله مکارم شیرازی:

باید نگاه حوزه‌های علمیه به مسائل جهانی باشد / طلاب برای تبلیغ در عرصه بین المللی خود را آماده کنند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، تحولات انجام شده در لبنان و تونس را بسیار مهم برشمرد و افزود: این تحولات نشان می‌دهد که باید نگاه حوزه‌های علمیه به مسائل جهانی باشد و نگاه خود را محدود به منطقه و مرزهای اطراف خود نکند و فراتر از آن بنگرند.
آيت الله ناصر مکارم شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، شب گذشته در دیدار حجت‌الاسلام سیدحسن ربانی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه قم و طلاب مدرسه علمیه مسجد سلیمان، اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر فعالیت بسیار ارزنده‌ای در مسجد سلیمان صورت می‌گیرد و این اقدامات شایان تقدیر است.

وی فعالیت‌های طلاب در مسجد سلیمان را بسیار چشمگیر و موفق دانست و افزود: وقتی فعالیت‌های این حوزه را شنیدم بسیار خوشجال شدم و از این که در چنین منطقه‌ای حساس طلاب به صورت فعال و چشمگیر حضور دارند برای من مسرت بخش بود.

امروز روحانیت شیعه در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته است

این مرجع تقلید، مسجد سلیمان را یکی از مراکز بسیار موفق خواند و ادامه داد: مسجد سلیمان افزون بر این که شهری نفتی است؛ ولی ویژگی‌های خاص خود را دارد که مجاورت با مرز یکی از این ویژگی‌ها به شمار می‌آید، به همین دلیل برخی مشکلات این منطقه را تهدید می کند و دشمنان تلاش خواهند کرد در این منطقه نفوذ کنند و باید مراقب نفوذ دشمنان بود.

وی تصریح کرد: کارهای بسیار خوبی در این منطقه انجام شده؛ ولی نیاز است که متون درسی متناسبت با شبهاتی که وجود دارد در این منطقه تدریس شود؛ بنابراین باید طوری باشد که آسیبی به آنجا نرسد.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا دشمنان به این منطقه نفوذ نکنند تا خدای نکرده این منطقه آسیب ببیند؛ زیرا مراکز علمی بسیار قوی در گذشته در این منطقه فعال بود که بزرگان فراوانی از این منطقه تربیت شدند، امروز نیز باید همین رویه در منطقه دنبال شود.

وی تصریح کرد: امروز روحانیت شیعه در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته است و همان‌گونه فرصت برای روحانیت ایجاد شده به موازت آن نیز تهدیدهای دشمنان نیز افزایش یافته که هوشیار جدی روحانیت شیعه را می‌طلبد.

باید نگاه حوزه‌های علمیه به مسائل جهانی باشد

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، تحولات انجام شده در لبنان و تونس را بسیار مهم برشمرد و افزود: این تحولات نشان می‌دهد که باید نگاه حوزه‌های علمیه به مسائل جهانی باشد و نگاه خود را محدود به منطقه و مرزهای اطراف خود نکند و فراتر از آن بنگرند.

وی محدود کردن مسجد سلیمان را به یک مدرسه علمیه مناسبت ندانست و اظهار داشت: فعالیت یک مدرسه علمیه در مسجد سلیمان کفایت نمی کند، باید مدارس علمیه فعال‌تر و بیشتری در این منطقه وجود داشته باشد، امروز بسیاری از جوانان عاشق ورود به حوزه علمیه هستند اگر حوزه های علمیه شهرستان ها تقویت شود، می‌توان بسیاری از جوانان را جذب حوزه‌های علمیه کرد.

طلاب باید با فراگیری زبان‌های خارجی برای تبلیغ خارج از کشور آماده شوند

این مرجع تقلید، فعالیت علمی در عرصه دین را کار جهادی یاد کرد و خطاب به طلاب یادآور شد: کار شما جهاد فی سبیل الله است و این جهاد علمی از جهاد نظامی اثرش بیشتر است؛ زیرا مرکب قلم بر خون شهیدان برتری دارد به همین دلیل جهاد علمی برتر است.

وی در ادامه چند پیشنهاد ارائه کرد و افزود: طلاب باید مسلح به سلاح قلم و بیان باشند؛ زیرا تا طلاب، فضلا،‌علما و مراجع به این دو سلاح مسلح نشوند کار پیش نخواهد رفت.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم همچنین آشنا شدن به برخی زبان‌های زنده دنیا به خصوص به زبان عربی را برای طلاب ضروری برشمرد و افزود: طلاب باید با فراگیری زبان های خارجی برای تبلیغ خارج از کشور آماده شوند.

پشتکار، نظم و اخلاص عوامل مهم موفقیت طلاب است

وی در بخش پایانی سخنان خود عوامل موفقیت برای طلاب را پشتکار، نظم و اخلاص اعلام کرد و اظهار داشت: نباید خسته شد کسانی که خسته می شوند به جای نمی رسند حالات صاحب الجواهر و علامه مجلس نشان از پشتکاری قوی آنان است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: همچنین نظم برای طلاب بسیار مهم است، بی نظمی باعث هدر رفتن عمر انسان می شود یک عمر منظم بازدهی آن چند برابر عمر بی نظم است.

وی تاکید کرد: همچنین خلوص نیت بسیار با اهمیت است، هر قدر نیت خالص باشد موفقیت بیشتر خواهد شد./917/پ201/ص
ارسال نظرات