۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۹۶۰۹۲

رهنمودهاى اخلاقى قرآن ضامن تحقق حقوق بشر است

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی گفت : قرآن کریم رهنمودهاى اخلاقى را برترین ضامن تحقق حقوق انسان‌ها مى‏شمارد.
حجت الاسلام روحاني حسيني، رئيس سازمان عقيدتي سياسي نيروي انتظامي آذربايجان شرقي
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی، حجت الاسلام سیدداوود روحانی حسینی امروز در نشست « جامعه اخلاقی و حقوق بشر» رهنمودهاى اخلاقى را برترین ضامن تحقق حقوق انسانها دانست و گفت: پیوند میان اخلاق و حقوق، ضامن اجراى همه تعالیمى است که قانونگذاران تاریخ، عمر خود را بر سر آن صرف کرده‏اند تا انسان به حق دیگران چشم آز ندوزد و حقوق دیگران را محترم شمارد.

این محقق و پژوهشگر مسائل حقوق بشر اسلامی ، حقوق بشر و جایگاه اخلاق در قرآن را بی بدیل توصیف کرد و افزود:قرآن کریم رهنمودهاى اخلاقى را برترین ضامن اجراى احکام الهى و تحقق حقوق انسانها مى‏شمارد و باید گفت هرگاه قرآن مساله‏اى اخلاقى را طرح مى‏سازد، از آرمانهاى اخلاقى همچون حقوق انسانها یاد می کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات « لَعَلَّکُم تَذَکَّرُونَ‏» ( انعام/152) و «لَعَلَّکُم تُفلِحُونَ‏» افزود: این گونه یادکردهاى اخلاقى، همراه با همه دستورهاى قرآن و از جمله رهنمودهاى حقوقى، در سرتاسر قرآن کریم به چشم مى‏خورند.

حجت الاسلام روحانی حسینی یکى از والاترین بخشهاى زندگى اجتماعى انسان را اقتصاد و گردش مال در جامعه دانست و افزود: بسیارى از مقررات حقوقى براى تنظیم همین بخش بر نهاده شده‏ و قرآن کریم، آنگاه که از این بخش سخن مى‏گوید، باز از فلاح و رستگارى سخن مى‏گوید؛« وَ مَن یُوقَ شُحَّ نَفسِهِ فَاُولئِکَ هُمُ المُفلِحُونَ‏» (حشر/9; تغابن/16) یعنى؛ آنان که از بخل ورزى نفس خویش رهایى یابند، رستگارند این که فلاح انسان در این زمینه چیست، خود، در قرآن کریم تبیین شده و اینکه چگونه پایبندى به ارزشهاى اخلاقى، فرد را به سوى اجراى قانون هدایت و خود به خود ضمانت اجراى قانون را تامین مى‏کند.

وی با اشاره به اینکه برآمد همه پیامهاى قرآن این است که انسان باید با تلاش اقتصادى در همه زمینه‏ها در جستجوى نعمتهاى خداوند برآید تا به قدر استعداد خویش بهره گیرد، افزود: هنگامى که چنین است، پس انسان وظیفه دارد که بلندهمت و سرافراز باشد و چنین فردى همواره در پى دهش به دیگران است و نه کاهش از ایشان و هنگامى که کار بدین جا رسد، آنگاه فروغ احسان و بخشش همه جا را فرا مى‏گیرد.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه وقتى انسان دریابد که وظیفه اقتصادى او چیست و بداند که همه این تلاشها و خیزشهاى مالى و مادى، باید در خدمت هدف بلند باشند، مال اندوزى و افزون خواهى و زیاده‏جویى را به دهش و بخشش تبدیل مى‏کند، ادامه داد: این پیوند میان اخلاق و حقوق، ضامن اجراى همه تعالیمى است که قانونگذاران تاریخ، عمر خود را بر سر آن صرف کرده‏اند تا انسان به حق دیگران چشم آز ندوزد و حقوق دیگران را محترم شمارد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی حسینی با اشاره به اینکه انسان مسلمان با دریافت پیامهاى قرآن و دل بستن بدانها، خود به خود، به همه آن تعالیم حقوقى گردن مى‏نهد و البته تا بسى والاتر از این منزلگاه‏ها نیز پر مى‏گشاید، افزود: براى چنین انسانى، آن همه تذکرات در نکوهش دنیا و ثروتهاى آن به درستى تفسیر مى‏شوند و آنگاه روشن مى‏شود که چرا از یک سو انسان به جستجو ترغیب و از دیگر سو، ثروت، پیشواى ظالمین [ «یَعسُوبُ الظَلَمَةِ‏» (بحارالانوار، ج 38، باب 61، ص 127، روایت 77) [شمرده شده است، همین شناخت مرزهاى ثروت مطلوب و ثروت منفور، پشتوانه انسان در پایبندى به قانون و تعهدات حقوقى مربوط به این بخش است چنانکه در بخشهاى دیگر حقوقى نیز اخلاق و معرفت اخلاقى همین نقش را دارد.

وی هدف و زیرساز غایى نظام حقوق بشر در نظام حقوقى اسلام را نورانى ساختن جامعه انسانى دانست و افزود: البته سالک این راه، در میانه مسیر، از منزلگاه عدل و قسط هم مى‏گذرد و عدل هدف متوسط این نظام است، اما زیرساز غایى نظام حقوق بشر در غرب را اگر خوشبینانه بدان بنگریم این است که انسانها از «استاندارد» ها و هنجارهاى مطلوب یک زندگى متمدنانه بهره گیرند و تعیین کننده این «میزان‏» ها و «هنجار» ها چیزى جز آرزوها، خواستها، بلندپروازى‏ها، رغبتها و در یک واژه «هوس‏» ها نیست./935/د102/س
ارسال نظرات