در کارگروه حوزه و ارتقای فرهنگ مردم جامعه مدرسین مطرح شد؛
استفاده از ظرفیت های حوزویان به ارتقا نظام تعلیم و تربیت کشور کمک می کند
خبرگزاری رسا ـ در کارگروه حوزه و ارتقای فرهنگ جامعه و مردم هفتمین اجلاسیه رسمی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نقش و جایگاه حوزه های علمیه و نواقص و کاستی های نظام تعلیم و تربیت، استفاده از توانمندی و ظرفیت حوزویان در تقویت و ارتقا نظام آموزش و پرورش کشور مؤثر ارزیابی شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کارگروه حوزه و ارتقای فرهنگ جامعه و مردم هفتمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز پنج شنبه در نوبت عصر به ریاست حجت الاسلام والمسلمین محمود عبداللهی و دبیری حجت الاسلام نبوی از اساتید حوزه علمیه قم برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در این کارگروه حاضران به بیان دیدگاه های خود درباره موضوعات فرهنگی و مساله آموزش و پرورش و نقش حوزه در این راستا پرداختند.
از مهم ترین مسائل مطرح شده در این کارگروه که نوبت صبح آن به بررسی مسائل مربوط به صدا و سیما به اتمام رسیده بود، می توان به اهمیت نظام تعلیم و تربیت کشور، ضرورت حضور طلاب و روحانیان در مدارس و اهتمام بیشتر حوزه به مقوله تعلیم و تربیت کشور اشاره کرد.
حجت الاسلام نبوی دبیر این نشست با بیان دیدگاه های خود، تغییر برنامه ها با جابجایی وزرا و مدیران آموزش و پرورش و عدم وجود جایگاه قانونی برای حوزه در نظام تعلیم و تربیت کشور را دو معظل جدی عنوان کرد.
وی افزود: سیال بودن آموزش و پرورش و تغییر وزرا و معاونان و مدیران باعث شده است که با این جابجایی ها برنامه ها و طراحی ها نیز تغییر کند که این مساله مشکلات بسیاری را به همراه دارد.
حجت الاسلام مجتهدی از دیگر اعضای کارگروه حوزه و ارتقای فرهنگ جامعه و مردم جامعه مدرسین با بیان دیدگاه های خود درباره موضوع جلسه، تاکید کرد: حوزویان نسبت به اعزام مبلغ به مدارس فعالیت های خوبی را انجام داده اند، اما متاسفانه نسبت به اصلاح و محتوای کتب آموزشی غفلت شده است.
وی غفلت از دانشگاه به عنوان محل تربیت معلمان را دربردارنده آسیب های بسیار فراوان دانست و تاکید کرد: معلمان باید از کانال های متعدد عبور کنند و با معارف اسلامی آشنا باشند و این مساله باید آسیب شناسی شود.
حجت الاسلام روحانی از دیگر اعضای کارگروه حوزه و ارتقای فرهنگ جامعه و مردم نیز در این نشست سه پیشنهاد ارائه و تصریح کرد: راه اندازی مراکزی جهت آموزش طلاب جوان به منظور حضور مؤثر در آموزش و پرورش، برگزاری نشست های مشترک بین حوزویان و مسؤولان امور تربیتی آموزش و پرورش و شناسایی خلاهای نظام تعلیم و تربیت از مهم ترین اموری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام نجفی عضو دیگر این کارگروه بود که با تبیین نقطه نظرات و دیدگاه های خود، پیشنهاد کرد مراکزی جهت تربیت روحانیان جهت حضور در آموزش و پرورش ایجاد و تدوین کتب دینی و قرآنی آموزش و پرورش به حوزه های علمیه واگذار شود.
حجت الاسلام یوسفی نیز در این کارگروه حضور طلاب و روحانیان در مدارس و آموزش و پرورش را بسیار با برکت و دارای دستاوردهای بیشمار ارزیابی و بر ضرورت راه اندازی مرکز تربیت مربی و معلم در حوزه تاکید کرد.
حجت الاسلام حبیب اللهی از اساتید حوزه علمیه قم نیز در این کارگروه با بیان اینکه حوزویان نقش بسیار برجسته ای در ارتقا فرهنگ جامعه برعهده دارند، تاکید کرد: برای حضور مؤثر روحانیت در مدارس و آموزش و پرورش باید جامعه شناسی و نیاز سنجی درست و دقیقی صورت گیرد. /924/ پ202/ص
ارسال نظرات