۰۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۹۶۶۴۹
آیت‌الله استادی:

انقلاب اسلامی مرهون جانفشانی‌های علماست

خبرگزاری رسا ـ آیت الله استادی حفظ انقلاب، اسلام و تشیع را مرهون جانفشانی ها و فداکاری های علمای اسلام چون شیخ جعفر شوشتری دانست.
آيت الله استادي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت ‌الله رضا استادی، امام جمعه موقت قم، امروز در کنگره بزرگداشت علامه شیخ جعفر شوشتری که در تالار فرهنگ شوشتر برگزار شد، با اشاره به حدیثی مبنی بر«من تعلم لله و علّم لله و علِمَ لله دعا فی ملکوت السموات عظیما» اظهار داشت: مرحوم شیخ جعفر شوشتری از مراجع عظام و اکابر شیعه بود که هم خدای درس می خواند و هم خدای کار تعلیم شاگردان را پی می گرفت و اساتید ایشان از نام آوران تاریخ تشیع هستند که10 نفر از علمای بزرگ شیعه به عنوان اساتید این عالم وارسته عنوان شده اند.

وی برگزاری همایش های بزرگداشت علمای اسلام را از برکات بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نهضت و قیام امام خمینی(ره) دانست و گفت: علمای برجسته این خطه حق بزرگی بر تشیع، اسلام و ولایت دارند؛ چرا که مردم این خطه و در پیشایش آنها، علمای تشیع، همواره پشتیبان اسلام، تشیع و عمود استوار آن یعنی ولایت فقیه بوده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به عنایت خاص مقام معظم رهبری نسبت به بزرگداشت علما و مراجع تقلید اشاره و تأکید کرد: برای تکریم و بزرگداشت علمای بزرگ اسلام راه های مختلفی وجود دارد که برگزاری کنگره های گرامیداشت می تواند یکی از بهترین راه ها در راستای تکریم مقام والای علما و شناساندن شخصیت آنان به افراد جامعه باشد.

وی افزود: برای اثبات بزرگی علمای برجسته اسلام راه های متعددی وجود دارد و برای شناخت شخصیت شیخ جعفر شوشتری باید با نگاهی عمیق و موشکافانه به اساتید، شاگردان، تالیفات ماندگار، مطالب و نکات مفید به جا مانده و منبر قدسی ایشان، تحقیق گونه آنها را بررسی کنیم تا بتوانیم شناختی درست از شخصیت این عالم بزرگ اسلام داشته باشیم.

امام جمعه موقت قم در بخش دیگری از سخنان خود به منبر شیوا و دلنشین علامه شیخ جعفر شوشتری اشاره کرد و اظهار داشت: حاج شیخ جعفر شوشتری نفسی مؤثری در جامعه داشتند؛ نه تنها در جامعه بلکه در میان جامعه روحانیت و در میان حوزه های علمیه و علما و بزرگان صاحب نفس بوده و همه از منبر، خطابه و انفاس قدسیه ایشان بهره برده اند.

وی اضافه کرد: شیخ جعفر شوشتری از سن 10 سالگی به تحصیل مشغول شده اند و هم مباحث او عالم بزرگوار حاج شیخ محمدحسن آل یاسین بود و تحصیل شیخ شوشتری از پایین ترین سن کودکی نشان از نبوغ و استعداد فوق العاده ایشان در تحصیل علوم دینی بود.

 آیت‌الله استادی افزود: این عالم بزرگوار، نزد علمای برجسته مانند صاحب فصول و مرحوم صاحب جواهر درس خواند و از محضر آنان فیض برد و در ادامه دوران تحصیل خود سفرهای بسیاری به شهرهای نجف، کاظمین، کربلا و شوشتر داشت که همه مراجع در آن زمان فقاهت، بزرگی و وارستگی ایشان معتقد بودند.

وی تصریح کرد: علامه شیخ جعفر شوشتری فقیهی وارسته و دانشمند درس اخلاق بود که در روزهای پنجشنبه و جمعه‌ و در ماه‌های محرم و رمضان درس اخلاق برگزار می‌کرد و بسیاری از بزرگان پای منبر ایشان حاضر می‌شدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: منابر معروف مرحوم شیخ جعفر شوشتری قابل مقایسه با منابر کنونی نمی باشد؛ چرا که از شاگردان شیخ شوشتری نقل شده زمانی که شیخ به منبر می‌رفت تا یک هفته بر آنها اثر می‌گذاشت و این منبرها بسیار تاثیرگذار و کارساز بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آثار علمی علامه شوشتری اشاره و بیان داشت: کتاب مرحوم شیخ شوشتری برگرفته از منبرهای سال‌های آخر عمر ایشان است؛ حاصل 200 منبر از ایشان ثبت شده است، ولی در کتاب شیخ شوشتری تنها 59 منبر یادداشت شده است، همچنین سه کتاب حدائق فی اصول الدین، روضات الجنات و خصائص الحسینه از تالیفات ایشان است که در این کتاب‌ها ویژگی‌های امام حسین (ع) را با آیات قرآن مرتبط ساخته است.

امام جمعه موقت قم در ادامه گفت: علامه شیخ جعفر شوشتری افزون بر کتاب‌های معارف، اخلاق و اصول دین، کتاب‌هایی در زمینه فقه و اصول هم داشته‌اند ولی از این کتاب‌ها غفلت شده است و باید کتاب‌های فقه و اصول ایشان باید مورد پی‌گیری قرار گیرد و کشف و چاپ شوند تا حوزه های علمیه و طلاب از برکات این عالم جلیل القدر بی بهره نماند چرا که تالیفات علامه شوشتری گواهی بر جایگاه رفیع علمی اوست.

امام جمعه موقت قم دلیل تاثیرگذاری منابر شیخ شوشتری بر مردم را برگرفته از ارتباط ایشان با خاندان عترت دانشت و افزود: منبرهای شیخ به قدری صمیمی و پربار بوده که گویا خود شیخ مطالب را از زبان ائمه و پیامبران می‌شنیده و همین موضوع موجب نفوذ سخنان شیخ در دل‌ها می‌شد و تأثیر آنچنان می گذاشت و این برگفته از ارتباط شیخ با خاندان عصمت و طهارت (ع) است.

آیت الله استادی در پایان سخان خود حفظ انقلاب، اسلام و تشیع را مرهون جانفشانی های علما دانست و اظهار داشت: جانفشانی های فراوان علما و بزرگان دین در عرصه های مختلف سبب حفظ و تداوم انقلاب، اسلام و تشیع شده است و اگر فداکاری ها و جانثاری ها علمای چون شیخ جعفر شوشتری نبود، شاید اکنون ما شاهد انقلابی به نام انقلاب اسلامی نبودیم و دین اسلام و امام حسین (ع) شناخته نمی‌شد. /945/پ201/ص
ارسال نظرات