۰۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۹۶۷۴۱
مسؤول حوزه علمیه جامع رشت:

وقف عامل مهمی برای تداوم فعالیت حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول حوزه علمیه جامع رشت، وقف را عامل مهمی برای تداوم فعالیت حوزه‌های علمیه دانست و گفت: یکی از شؤونی که به استقلال حوزه‌های علمیه کمک می‌کند، موقوفات است.
آيت الله سيد مجتبي رودباري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی رودباری، مسؤول حوزه علمیه جامع رشت و از استادان برجسته حوزه علمیه گیلان، امروز در دیدار با مدیران اوقاف و امور خیریه استان که به مناسبت هفته وقف صورت گرفت، با بیان این که آگاهی و اطلاع از وقف مهم است، گفت: ریزه کاری هایی از وقف در تحریر الوسیله و منهاج هست که نشان می دهد در اسلام وقف بر مبنای نیت واقف است.

وی تأکید کرد: یک واقف نظر بنیادی اش این است که مقاصدش به وسیله وقف اجرا شود و اسلام روی وقف بسیار تکیه نکرده و اصل تأکیدش روی نیت واقف است.

مسؤول حوزه علمیه جامع رشت، وقف را عامل مهمی برای تداوم فعالیت حوزه‌های علمیه دانست و گفت: بسیاری از موقوفات در‌گذشته برای استفاده حوزه‌های علمیه و طلاب وقف می‌شد که این نشان دهنده اهمیت گذشتگان به فعالیت حوزه بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رودباری با مهم ارزیابی کردن استقلال حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: یکی از شئونی که به استقلال حوزه های علمیه کمک می کند موقوفات و موضوع وقف است که باید در این خصوص توجه ویژه شود.

وی با بیان این که حوزه های علمیه در طول تاریخ با کمک‌های مردمی و از راه موقوفات اداره می‌شد، بیان داشت: در حال حاضر نیز بسیاری از موقوفات برای استفاده حوزه های علمیه است که باید در جهت احیای آن تلاش شود.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه گیلان در ادامه سخنان خود با بیان این که نظام ما نظام مقدسی است و ما موظف به همکاری با دولت در امور مختلف جامعه هستیم، تأکید کرد: این همکاری با دولت به معنای ریزه‌خوار بودن دولت نیست.

وی با تأکید بر استقلال حوزه های علمیه گفت: همکاری حوزه و دولت به معنای وابستگی حوزه به دولت نیست.

حجت الاسلام والمسلمین  رودباری اذعان داشت: فلسفه وقف این است که بتواند افکار و نیات واقفان را اجرا کند و اگر نیت وقف برای اهل علم باشد، عواید وقف باید برای اهل علم هزینه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان در مبارزه با خرافه پرستی اشاره کرد و بیان داشت: باید در خصوص مبارزه با خرافات اطلاع رسانی شود.

مسؤول حوزه علمیه جامع رشت اضافه کرد: طبق حدیثی از امام رضا(ع) در وسایل الشیعه، در زمینه خرافه گرایی و مبارزه به مکتب اهل بیت(ع) و عالمان دین رجوع کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رودباری با اشاره به حدیث سلسله الذهب از امام رضا(ع) اظهار داشت: اهل بیت(ع) و مقام ولایت ملاک صحت اعتقاد قرار می‌گیرند که این نکته باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان نیز در ادامه این مراسم، با تقسیم موقوفه خواران به دو بخش آگاه و ناآگاه، اظهار داشت: اوقاف گیلان برای اطلاع رسانی و آگاهی عمومی از مسأله وقف برنامه های تبلیغی و ترویجی ویژه ای دارد.

حجت الاسلام میرحسینی اشکوری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان اعلام کرد: اوقاف گیلان نسبت به موقوفه خواران آگاه در محاکم قضایی اقامه دعوی می کند تا حقوق موقوفات احیا شود.

وی به برنامه های اوقاف گیلان در خصوص اطلاع رسانی عمومی، اظهار داشت: امسال، 127 روحانی به مناطق مختلف گیلان اعزام شده اند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان، توزیع چهل هزار نشریه و کتاب را از دیگر اقدامات اوقاف گیلان برشمرد و گفت: آموزش متولیان و کارکنان اوقاف و توزیع مجلات و برشورهای عمومی در راستای اطلاع رسانی در حوزه وقف در گیلان انجام شده است.

وی با اشاره به استفاده از توان روحانیان در مدیریت بقاع و موقفات استان گفت: در حوزه بقاع متبرکه، دو طرح اصلاح مدیریت در بقاع و برخورد با بقاع جعلی را دنبال می کند.

حجت الاسلام میرحسینی اشکوری خاطرنشان کرد: اوقاف گیلان با تخریب بقاع جعلی اقدام به احداث دارالقرآن، حسینیه و کتابخانه می کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان، تاکید کرد: اوقاف گیلان ضمن احترام به اعتقادات عمومی، با خرافه پرستی و بقاع جعلی مقابله می کند./950/پ202/س
ارسال نظرات