۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۹۷۳۵۲
قرآن پژوه تونسی:

انقلاب تونس آمریکا و غرب را متحیر کرد

خبرگزاری رسا ـ قرآن پژوه تونسی با اشاره به وضعیت سیاسی تونس و نگاهی به وضعیت اسلام در این کشور گفت: نبود یک رهبر مردمی، نقطه ضعف انقلاب تونس است، اما شکل‎گیری انقلاب تونس در حال حاضر، جهان عرب را بیدار کرده است ،انقلاب تونس آمریکا و غرب را متحیر کرده است.
پنجره


به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، منصف حامدی، از اهالی شهر بوزید تونس، طلبه جامعه‎المصطفی در شهر قم، در حال آماده کردن تز دکترای خود در فلسفه اسلامی است. حامدی دارای تجربیاتی در حوزه قرآن‎پژوهی بوده و مقالاتی هم در ارتباط با قرآن و فلسفه، به زبان عربی و انگلیسی منتشر کرده است. آنچه در پی می‌آید حاصل گفت‎وگوی نشریه پنجره با منصف حامدی است:

وضعیت اسلام در تونس چگونه است، چند درصد جمعیت این کشور مسلمان هستند و چقدر از این مسلمانان جزو شیعیان قرار می‎گیرند؟
تونس حدود 11 میلیون جمعیت دارد و وسعتش تقریبا یک دهم وسعت ایران است. حدود 98 درصد مردم آن مسلمان بوده و اکثریت‎شان اهل تسنن و مالکی مذهب هستند و گرایش بیشتر آنان گرایش صوفی است. البته اکثر کشور‎های شمال آفریقا این ویژگی را دارند که همه‌شان در ظاهر یک گرایش خاصی به اهل‎بیت(ع) دارند، ولی در واقع سنی هستند. این‎که چند درصدشان شیعه واقعی به‎عنوان دوستداران اهل‎بیت(ع) و جعفری مذهبند، نمی‎‎توان به آن جواب دقیقی داد.

رژیم تونس چگونه رژیمی بود؟
تونس، علی‌الظاهر در سال 1956، از فرانسه مستقل شده. چرا علی‌الظاهر؟! چون در واقع استقلال کشور تونس، تنها به معنی خروج ارتش فرانسه از این کشور بود، اما آن رژیم و افرادی که بعدا به حکومت رسیدند، مزدور فرانسه بودند و اساس کارشان حفظ مصالح فرانسه؛ که در رأس‎شان همان رییس سابق، بورقیبه قرار داشت.

بورقیبه کیست؟
بورقیبه، فردی فرانسوی است، بیشتر از این‎که تونسی باشد. بورقیبه حدود 32 سال حکومت کرد. جالب این‎جاست که رییس‎جمهوری بعدی، یعنی بن‌علی 23 سال حکومت کرد. بورقیبه که با اسلام خیلی مخالف بود و روش حکومتش بیشتر لاییک بود، با تشدید اعمال علیه اسلام، سعی می‎کرد اسلام را منزوی کند.
متأسفانه بورقیبه کار‎های بسیار ریشه‎ای کرد که جریان سکولاریسم، به‎عنوان یک باور و روش پذیرفته شد و جا افتاد؛ به همین‎خاطر مردم خود به خود از اسلام فاصله گرفتند. در جمهوری اول تونس که 32 سال طول کشید، مسأله سکولاریسم در دولت و مردم ریشه دواند. در اواخر حکومت بورقیبه، تحت تأثیر انقلاب اسلامی‌، یک بیداری نسبی در اکثر مردم به‎وجود آمد و تقریبا می‎شود گفت اکثریت آن‎ها مخالف سکولاریسم ‌شدند و با جنبش‌‎های اسلام‎گرا همراهی کردند، منتهی بورقیبه اعلام کرد هر فردی و هر رهبری که بخواهد جنبش اسلامی ایجاد و آن‎ را دنبال کند یا اعدام می‎‎شود یا این‎که تا آخر عمر به زندان می‎‎رود.

پس از بورقیبه نیز بن علی بر سرکار آمد؟
بن‌علی با کودتایی که اسلام‎گرایان انجام دادند، بر سرکار آمد. ابتدا دو سال آزادی کامل داد؛ منتها این کار را با سوء‌نیت انجام داد. بعد از دو سال آزادی کامل که مردم هر کاری که دل‎شان می‎خواهد بکنند، یک انتخابات برگزار شد. انتخاباتی که ظاهرش آزاد بود.
یک سال پس از انتخابات اول (سال 90)، دستگاه اطلاعاتی آمریکا و تونس، شروع کردند به شناسایی و حمله به اسلام‎گرا‎ها و محدود کردن همه افرادی که به این اسلام‎گرا‎ها رأی دادند. متأسفانه موقعی که درگیری ایجاد شد، اکثرشان از جمله راشد الغنوشی فرار کردند و میدان خالی شد، حتی خود اسلام‎گرا‎ها گله کردند که شما خودتان قیام را ایجاد کرده و بعد هم پا به فرار گذاشتید، رهبر که نباید این کار را بکند! این مسأله هم یک شکست خیلی بدی برای ملت تونس شد و هم یک شکاف ایجاد کرد.

بن علی در این کشور فرد فاسدی شناخته می‎‎شد، آیا واقعا این‎چنین است؟
از سال‌ 95 به بعد، فساد اقتصادی به حدی زیاد شد که اروپایی‌‎ها و افرادی که می‎خواستند آن‎جا سرمایه‎گذاری کنند، فرار کردند چراکه تأثیر خانواده بن علی و خانواده زنش به حدی بود که هر فردی می‎خواست در تونس سرمایه‎گذاری کند باید مبلغی به آن‎ها می‎داد؛ در هر پروژه‎ای اگر سود خوبی می‎داشت یا پروژه را از او می‎گرفتند یا می‎گفتند پنجاه پنجاه. که شکافی عمیق بین مردم تونس و دولت تونس ایجاد کرد.
 
جایگاه احزاب در تونس را چگونه ارزیابی می‎‎کنید؟
نکته مهم، عدم وجود حزب در این کشور است و تنها حزب حاکم در تونس فعالیت می‎کرد. حزب حاکم در واقع قبل از بن‌علی تشکیل شد، یعنی از زمان بورقیبه؛ از زمان استقلال ظاهری تونس، در زمان بن‌علی، بین دولت و حزب فرقی وجود نداشت و حزب با دولت یکی بود. به حدی که این سال‌‎های اخیر اگر شما می‎خواستید یک کاری، حتی کار‎های خیلی ساده انجام دهید باید از حزب حاکم برگه مجوز می‎‎گرفتید. اگر شما عضو حزب حاکم نبودید اکثر کارهای‌تان فلج می‎شد و نمی‎توانستید هیچ کاری بکنید! اعم از کار دولتی و یا حتی داشتن یک مغازه.

تونسی‎‎ها از فرار دیکتاتور خوشحال شدند، بن علی چه می‎‎کرد که عنوان دیکتاتور را به او نسبت می‎‎دهند؟
همه حکومت‎های کشور‎های عربی، دیکتاتور و مستبد هستند، و تقریبا در حدود هر شش ماه باید کابینه دولت‎شان عوض شود. اما در تونس شرایط دیگری حاکم بود، نخست‎وزیر 10 سال در سمتش باقی مانده بود، چون نوکرتر از او وجود نداشت؛ وی هر وقت احساس می‎کرد که فلانی می‎تواند تهدیدی علیه او باشد کنارش می‎گذاشت.
وزارت کشور و تشکیلات امنیتی و اطلاعاتی، در کشور بیشترین نقش را داشتند. گفته می‎شد تقریبا دو پنجم ملت تونس با وزارت کشور، به صورت مستقیم مستقیم و یک پنجمش به‎طور غیر مستقیم همکاری دارند. یعنی آن‎جا از هر پنج نفر، حداقل سه نفر یا اطلاعاتی یا پلیس هستند، یعنی وظایف پلیس و اطلاعات و امنیت بر دوش خود مردم است. نه این‎که ابزاری برای برقراری امنیت باشند؛ نه، خودشان حاکم هستند. سیستم امنیتی یا نیروی انتظامی ‌و اطلاعاتی‌، خیلی روی مردم فشار وارد کردند به حدی که خفقان زیادی حاکم بود.

با این شرایط، باید به بررسی اعتراض مردم و بروز انقلاب بپردازیم، جریان چه بود؟
گفته شد، فردی خودکشی کرده و همین باعث قیام مردم شد. اما واقعیت غیر از این است. درست است که آن شخص، خودش را به آتش کشید، ولی او نه قصد خودکشی داشت و نه این‎که از سر ناامیدی این کار را کرد؛ من آن آقا را خوب می‎شناسم، او همشهری ما بود.
خوشبختانه نام شهر یا استان ما، نام یک سید است - سید ابوزید - و بارگاه و زیارتگاهی آن‎جا دارد و سیدِ حسنی است. این شهر مانند قم است و انقلاب نیز از این شهر شروع شد. محمد بوعزیزی مثل هزاران نفرِ دیگر، تحصیلات دانشگاهی داشت یعنی آدم بی‌سواد و معمولی نبود، هم متعهد بود و هم معتقد. شنیدم بعضی می‎گویند این آقا لاابالی بوده یا این‎که به آرمان‌‎های اسلامی اهمیت نمی‎داده است! نه! این درست نیست.
بوعزیزی، قصد خودکشی نداشت چراکه او تنها فرد پشتیبان خانواده‌ بود. پدرش مرده و عمویش با مادرش ازدواج کرده است؛ کلا سه برادر و سه خواهر داشت. وی، تنها سرپرست آن‎ها بود.

درباره علت خودکشی بوعزیزی برای‎مان بگویید؟
متأسفانه او با آن‎که لیسانس داشت اما بی‎کار بود. چون شهر ما شهری کشاورزی است، یک ارابه داشت و با آن میوه می‎فروخت. روز حادثه، یک خانم از این پلیس‌‎ها - این اولین مورد نبود؛ در واقع من دارم آخرینش را تعریف می‎کنم - با حرف‌‎های زشت که نمی‎شود بر زبان آورد، به او متعرض می‎‎شود و یک سیلی هم به او می‎‎زند، و سنگی را که با آن میوه می‎فروخت دور می‎اندازد. بوعزیزی می‎گوید می‎روم به مسئول‌تان شکایت می‎کنم؛ می‎گویند برو هر کاری دلت می‎خواهد بکن. رفت شهرداری، مسئول شهرداری به‎جای این‎که آرامش کند به او گفت: برو به خدایت شکایت کن! و بعد از این به استانداری رفت و نگهبان اصلا مانع ورودش شد.
چه باعث شد که این آقا این کار را بکند؟ دید که اصلا همه راه‎‎ها برویش بسته شده، می‎خواست واکنشی نشان دهد، و اتفاقا آن روز، شنبه بازار بود. می‎خواست این بغضش را نشان بدهد. تنها کاری که به ذهنش، رسید رفت و بنزین خرید و می‎خواست لباسش را بسوزاند، و به مردم اعتراضش را نشان دهد و آن‎ها را به حمایت بخواند. پس از این حادثه، کل شهر سید ابوزید قیام کرد.

جرقه انقلاب تونس از این‎جا آغاز شد؟
جمعیتی که می‎‎گویند به خیابان‎‎ها ریختند حدود 200 هزار نفر بوده، اما من می‎گویم بیشتر از دویست هزار بودند و همه مردم قیام کردند.
تونسی‌‎ها در زیر فشار بودند، فشاری که دیگر قابل‎تحمل نبود. من سه ماه آن‎جا بوده‎ام؛ برخی تصور می‎کنند اکثر جوانان تونسی لاابالی‎اند؛ اما این تصور غلط است. آن‎‎ها چون می‎دیدند حق‎شان ضایع می‎شود، ناامید شدند؛ چرا ناامید شدند؟ به علت همین وضعیت جهان عرب که الان شاهد آن هستیم. البته سقوط صدام، تأثیر بسیار مطلوبی بر جهان عرب گذاشت. صدام حاکم ظالمی بود که برای حفظ نظامش حاضر بود همه مردمش را بکشد و برایش مهم نبود. اما تنها جریانی که به آن‎‎ها امید داد، همان جریان حزب‎الله بود. پیروزی حزب‎الله، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بالاترین تأثیر را بر مردم به‎جا گذاشت. این تأثیر حتی در بین لاییک‌‎ها و سکولار‎ها هم مشاهده می‎‎شود.
اکثریت جمعیت تونس، عاشق اسلام‎گرا‎ها هستند منتهی یک مشکل سیاسی وجود دارد که همان شکاف مردم و رهبرانشان است، این باعث شد که نهضت اسلامی یا قیامی با عنوان قیام اسلامی ظهور نکند. وقتی این جرقه ایجاد شد، بغض‎ همه ترکید و قیام کردند.
پیشتر عرض کردم نظام حاکم، نظام پلیسی است. پلیس یا اطلاعات، موقعی که همه مردم قیام کنند خنثی شده و نمی‎توانند کاری کنند، پس قیام مردمی قیامی بود به سبب خفقان حاکم. جریان حزب‎الله، مسأله امید به پیروزی را در دل مردم روشن کرد و همین باعث شد که آن‎‎ها قیام کنند.

برخی معتقدند رسانه‎‎ها و فضای مجازی نیز در این ارتباط نقش داشته‎اند؟
اینترنت و فیس بوک در قیام مردم نقش داشت، یکی از مهم‌ترین ابزار‎هایی که باعث شد مردم یک‎جا قیام کنند، فیس بوک بود.

ارتش هم در تحولات اخیر تونس نقش‎آفرینی کرد؟
آن‎چه باعث شد این قیام به پیروزی برسد ارتش بود. همه مردم قیام کردند، نه فقط در سید ابوزید؛ بلکه اعتراض و قیام مردم سراسری بود و در نهایت به پایتخت هم رسید.
رییس‎جمهوری، تنها راه‎حل را حضور ارتش در میدان می‎‎دید اما نکته مهم این بود که ارتش از جنس مردم بود و با رژیم حاکم ارتباطی نداشت. در مواردی که پلیس به سراغ افراد می‎رفت تا دستگیرشان کند، آن‎‎ها به‎سمت ارتش فرار می‎کردند و ارتش از آن‎‎ها دفاع می‎کرد و این باعث شد که مردم قوی‌تر شدند.

استعفای فرمانده ارتش نیز بر شتاب گرفتن انقلاب تونس تأثیر گذاشت، نظر شما چیست؟
بله. پس از آن‎که بن علی به فرمانده ارتش دستور داد تا جلوی مردم را حتی به قیمت خون و کشتار بگیرد، فرمانده ارتش حاضر نشد این فرمان را اجرا کند و استعفا داد و چون همه ارتشی‎‎ها یک رابطه خوبی با فرمانده‎شان داشتند با او همراه شدند.
رییس‎جمهوری که احساس کرد وضعیت خیلی خطرناک است، آمد و گفت که همه این مشکلات متأسفانه از وزیر کشور است و او را برکنار کرد تا خودش و رژیمش نجات پیدا کند که این عامل دیگری برای سقوط بن علی بود، چون این باعث شد که این وزیر و همکارانش ناراحت شوند، چراکه می‎‎دیدند رییس‎جمهوری حاضر است هر کسی را قربانی کند برای این‎که خودش بماند.
بن علی در دو روز همه دولت را برکنار کرد تا لااقل خودش بماند؛ در آخرین سخنرانی‌اش در شب قبل از فرار گفت الان متوجه شدم، الان شما‎ها را فهمیدم، و گفت به ما خبر نمی‎دادند و من خبر نداشتم این‎قدر مردم، گرسنه و در فقر هستند.
بعد هم خودشان یک نقشه کشیدند و افراد مزدور را آماده کردند که بلافاصله چند دقیقه پس از این سخنرانی، ریختند در خیابان‌‎ها و شادی کردند و می‎‎گفتند ما همراه رییس‎جمهوری هستیم ولی بازهم این توطئه خنثی شد. مردم آگاه بودند و فهمیدند که این بازی است.
بن‌علی تنها راه‎حلی که پیدا کرد این بود که از کشورخارج شود و قرار شد که برود فرانسه، این خودش یک توطئه بود.

چرا رفتن بن علی به فرانسه توطئه بود؟
این نشان از آگاهی مردم داشت؛ در حالی‎که رهبر نداشتند، همه‎شان که اکثرا اسلام‎گرا بودند، یک‎پارچه شدند - هرچند اسلام‎گراها، لاییک‌‎ها و کمونیست‌‎ها و همه کارکنان و همه‌ مردم یک‎پارچه شدند و این باعث شد که انقلاب به پیروزی برسد -. رییس‎جمهوری قرار بود برود فرانسه و کمک بگیرد و برگردد تا همه مسائل را خنثی کند، ولی در آخرین لحظه، فرانسوی‎‎ها به او گفتند که ما منصرف شدیم و نمی‎‎توانیم شما را بپذیریم، بن علی مجبور شد به عربستان برود.
چند توطئه دیگر هم ایجاد کردند، تقریبا هفت توطئه از روز فرار رییس‎جمهوری شکل گرفت که به‎خاطر آگاهی مردم به نتیجه نرسید.
برخی معتقدند عدم وجود یک رهبر مردمی در انقلاب تونس، یک نقطه ضعف است، تحلیل شما چیست؟
من هم معتقدم عدم وجود رهبر یکی از نکات منفی این انقلاب است. مسأله دوم در این انقلاب، نبود یک تفکر اسلامی ناب است، سومین مسأله آن است که بیشترین چیزی که الان آن‎‎ها را تحریک می‎‏کند مسأله عاطفی است که هم جنبه‏ مثبت دارد و هم جنبه منفی. انقلاب موفق شد، منتها در وضعیت خیلی حساسی است و می‎‏بایست این حرکت را تشدید کرد.

این انقلاب چه تأثیری می‎‏تواند بر جهان عرب بگذارد؟
شاید آخرین کشوری که باید انقلاب کند همان تونس باشد. مردم ناامید بودند، از طرف دیگر دولت خیلی دولت مستبد و دیکتاتور بود که حاضر شد برای بقای خودش همه مردم را بکشد. ولی این انقلاب باعث شد مردم کشور‎های عربی هم این مسأله را باور کنند که آن‎‎ها هم می‎‏توانند. از طرف دیگر، خود رؤسای جمهور یا عروسک‎‎های سیاسی کشور‎های عربی، احساس کردند که صندلی‏شان دارد می‎‏لرزد، لذا سکوت کردند.
منتها نکته منفی‎ای که در جهان عرب وجود دارد به اخوان‎المسلمین، بزرگ‏ترین جنبش و تشکل اسلامی برمی‎گردد؛ آن‎‎ها مخالف قیام هستند، این است که مردم نمی‎‏توانند زیاد به آن‎ها اعتماد کنند. اخوان‎المسلمین، طبیعت‏شان مسالمت‎آمیز است و دارید می‎‏بینید در مصر مثلا 3-4 ماه پیش ده‎‎ها نفر که خودشان قبلا در پارلمان بودند، دستگیر و زندانی شدند‏ و با این‎که داشتند آن‎ها از صحنه سیاست بیرون‏ می‎انداختند، سکوت کردند. اکثر کشور‎های عربی متأسفانه نه الگو دارند، نه رهبر و نه یک جریان.
چون این انقلاب، ناگهانی اتفاق افتاد، آمریکا متحیر شد، فرانسه نیز تا لحظه‎ای که رییس‎جمهوری فرار کرد در تردید بود و بین سارکوزی و رییس پارلمان‎شان کشمکش بود. این نشان می‎‏دهد که فرانسه تا آخرین لحظه باورش نمی‎‏شد. آمریکا، فرانسه، جهان عرب و جهان اسلام باورشان نمی‎‏شد که این انقلاب پیروز شود.

انقلاب ایران چه نقشی در اتفاقات تونس داشت؟
مردم به جمهوری اسلامی ایران امید دارند، اگر ایران می‎‏خواهد به جهان اسلام و به این انقلاب کمک کند الان فرصتش مهیاست. /901/د102/ع

ارسال نظرات