۲۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۹۷۸۳۴
عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه:

وحدت ارکان نهضت موجب پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه(ص) گفت: دوگانگی در رهبری، ایدئولوژی و مردم به عنوان ارکان یک نهضت، شکست بسیار جانانه‌ای را بر پیکر نهضت مشروطه وارد کرد، این تجربه باعث شد در جریان انقلاب اسلامی امام با هوشیاری بر عنصر وحدت تکیه کند.
حجت الاسلام نصرالله سخاوتي



حجت الاسلام نصرالله سخاوتی، عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه(ص) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: در بحثی با عنوان «همراه با سه نهضت» می توان به مقایسه نهضت رسول الله(ص)، نهضت مشروطه و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران پرداخت و به دلایل پیروزی انقلاب اسلامی را پی برد.

وی افزود: هر انقلابی 3 رکن اصلی دارد که عبارتند از رهبری، ایدئولوژی و مردم. با مقایسه این ارکان در این سه نهضت می‌توان به نقاط ضعف و قوت نهضت‌ها پی‌برد.
حجت الاسلام سخاوتی ادامه داد: در خصوص نهضت رسول الله(ص)، شاهد توفیق آن هستیم. در این نهضت در ابتدا طاغوت براندازی می‌شود و ابتدا و انتهای این نهضت پیروزی است لکن بلافاصله پس از رحلت رسول خدا(ص) نهضت دچار مشکلاتی می‌شود.
وی افزود: نهضت مشروطه در ابتدا با پیروزی مواجه شد، لکن بلافاصله رو به شکست رفت، دلایل این شکست را با مقایسه نهضت‌ها می‌توان به دست آورد. در نهضت رسول الله رهبری واحد، ایدئولوژی، اسلام ناب و مردم هم مسلمانان بودند. در نهضت مشروطه این ارکان دوگانه شد، رهبری دوگانه شد در نتیجه ایدئولوژی هم دوگانه و مردم هم دوگانه شدند.
این پژوهشگر دینی گفت: در نهضت مشروطه ابتدا رهبری به دست روحانیت بود لکن روشنفکرهای طرفدار غرب پس از چندی وارد میدان و جلودار نهضت شدند.

وی خاطر نشان کرد: روشنفکری در یک سده قبل با عنوان «منور الفکری» مطرح شد منور الفکرها جاده صاف کن غرب آن روز یعنی انگلستان بودند. در دهه‌های 20 و 30 و 40 روشنفکران، طرفدار شرق شدند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حالت اولیه خود بازگشتند با این تفاوت که قبله آنها هم اکنون آمریکاست.

حجت الاسلام سخاوتی ادامه داد: به هر حال در جریان مشروطه با مطرح شدن روشنفکران، رهبری نهضت دوگانه شد از این رو می‌بینیم در مهاجرت کبری، حالتی که مردم از اول داشتند از دست می‌دهند و یک حالت دوگانگی در مردم بوجود می‌آید. برخی به طرفداری روحانیت آگاه به قم می آیند ولی برخی به سفارت انگلیس پناه می‌برند و این حالت دوگانگی در رهبری، ایدئولوژی و مردم یک شکست بسیار جانانه‌ای را بر پیکر نهضت مشروطه وارد می‌کند و نمی‌گذارد این جریان ادامه حیات دهد. به هر حال محصول و نتیجه انقلاب مشروطه رضاخان می‌شود به همین دلیل نمی‌توان برای مشروطه از عنوان «انقلاب» استفاده کرد.

وی اظهار داشت: در جریان انقلاب اسلامی، رهبری واحد به دست حضرت امام خمینی(ره) بود، ایدئولوژی هم ایدئولوژی اسلام ناب بود و مردم هم یکپارچه بودند، حتی در کردستان و نوارهای مرزی که اهل سنت زندگی‌ می‌کردند به رهبری امام می‌بالیدند و تمکین می‌کردند. همین سه رکن باعث پیروزی انقلاب شد.
حجت الاسلام سخاوتی گفت: آنچه که امروز جهان‌خواران و استکبار جهانی فهمیده‌اند این است که وحدت در رهبری و ایدئولوژی و مردم، انقلاب را حفظ کرده و اگر بخواهد این انقلاب بزرگ را با شکست مواجه کند باید در این ارکان تشتت ایجا کنند و چون تشتت در ایدئولوژی بسیار سخت است از مردم شروع می‌کنند. اگر بتوانند اختلاف در ایدئولوژی بوجود آورند، رهبران هم چندگانه می‌شوند و این مساله باعث شکست انقلاب می‌شود لکن خود مردم این مساله را به خوبی فهمیده‌اند و اجازه ایجاد چنین حرکتی را نمی‌دهند به همین خاطر است که بزرگان معتقدند انقلاب اسلامی زمینه های ظهور انقلاب نهایی حضرت حجت را فراهم می‌کند./916/302/ع

ارسال نظرات