نشست علمی نقش ادبیات در فهم قرآن و حدیث در قم برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی نقش ادبیات در فهم قرآن و حدیث، پیش از ظهر امروز از سوی انجمن علمی پژوهشی ادبیات مجتمع آموزش عالی فقه قم در سالن شهید مطهری این مجتمع برگزار شد.
در این نشست علمی که با هدف بررسی نقش ادبیات در فهم و درک قرآن و حدیث و بیان اهمیت زبان عربی به سبب دارا بودن عمق علمی و غنای فراوان آن برگزار میشد، حجتالاسلام والمسلمین احمد عابدی، استاد حوزه علمیه قم به ارائه بحث پرداخت.
حجتالاسلام والمسلمین عابدی در بخشی از سخنان خود با اشاره به نقش ادبیات در فهم قرآن و حدیث، به بیان نکاتی پیرامون حدیث و قرآن پرداخت و با بیان اینکه فارسیزبانها کتب دهگانه شیعه و سنی را نوشتهاند، گفت: زمانی که این کتب نوشته شد، زبان رایج مسلمانان زبان فارسی بود.
وی با اشاره به سخنی از شهید مطهری که فرمودند علمای مسلمان کتابهایشان را بیشتر به زبان عربی نوشتهاند؛ چراکه زبان عربی زبان علمی دنیا است»، این سخن را اشتباه دانست و گفت: کتاب «صیدنه» ابوریحان که درباره مواد شیمیایی، خواص و طرز تهیه آنها نوشته شده، به زبان فارسی است؛ چراکه وی معتقد بود زبان علمی جهان فارسی است.
این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حدیث در زمانی نوشته شد که زبان فارسی بر زبان عربی غلبه کرد و زبان عربی اصالت خود را از دست داد، ابراز داشت: اینکه احادیث عین کلمات معصوم است یا نقل به معنا شده، زیاد نمیتوان به این موضوع توجه کرد.
در ادامه این نشست، میزگردی علمی با حضور حجج اسلام سیدحسن سجادی، مسؤول انجمن علمی پژوهشی ادبیات و عبدالحکیم فاضل، کارشناس ادبیات حوزه برگزار شد که طی آن حجتالاسلام فاضل با بیان تأثیر خواندن کتب ادبی در فهم قرآن و حدیث، خواندن کتب ادبی را سبب یادگیری علم ادبی دانست.
وی با بیان اینکه خواندن کتب ادبی باید با شرایط خاص صورت گیرد تا انسان را در فهم قرآن و حدیث کمک کند، اظهار داشت: ادبیات در طول تاریخ پیدایش خود، همواره انسان را در بیان، نوشتار و فهم یاری رسانده است.
این کارشناس حوزوی ادبیات را در مقام بیان عامتر از گفتار دانست و گفت: هرچند ادبیات در مقام گفتار و تفهیم کمک فراوانی به یک طلبه علوم دینی میکند، اما باید اذعان داشت مطالبی که در رابطه با الفاظ نوشته میشود بدون رعایت ادبیات عربی به درستی ارائه نمیشود.
وی به ابعاد یادگیری ادبیات و کاربرد آن در نواحی مختلف مسائل علمی اشاره کرد و افزود: هیچ دانشمندی بینیاز از ادبیات نیست؛ پلههای صعود به سبب ادبیات ایجاد میشود و هرکس ادبیاتش بهتر بود، گفتار، نوشتار و تفسیرش بهتر است. /920/پ202/ع