۰۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۹۹۰۷۲
آیت الله کعبی:

گفتمان انقلاب اسلامی ظرفیت فتح سنگرهای کلیدی جهان را دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تبیین شاخصه های گفتمان انقلاب اسلامی، تاکید کرد: گفتمان انقلاب اسلامی که مبتنی بر عدالت و آزادیخواهی است، این ظرفیت را دارد که سنگرهای کلیدی جهان را نیز فتح کند.
آيت الله عباس كعبي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه در دیدار شماری از دانشجویان از شهرهای مختلف کشور در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به تحلیل و بررسی جریانات مختتلف در کشور و همچنین بیان شاخصه های گفتمان انقلاب پرداخت.

عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) قم ابراز داشت: انقلاب اسلامی ایران به برکت اخلاص امام راحل و شهیدان به گونه ای شکل گرفت که امروز میراث امام و اسناد انقلاب در اختیار همگان است.

انقلاب اسلامی متعلق به جریان خاصی نیست

وی با بیان اینکه نظام مقدس اسلامی متعلق به هیچ جریان، حزب و مجموعه و شخص خاصی نیست، ابراز داشت: انقلاب اسلامی متعلق به همه کسانی است که دل در گرو باورها و ارزش ها و تعالیم اسلام ناب محمدی و خط امام راحل دارند.

آیت الله کعبی بیان داشت: هر کس می تواند بر اساس این میزان و معیار خود را بسازد و بالا بیاورد و هر زمان هم که کجی و انحراف ببیند به صحنه بیاید و در مقابل آن موضع بگیرد.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: انقلاب اسلامی یک جریان مستمر پویا و گنجینه تمام نشدنی است که تا تحقق ایده ها و آرمان ها و اهداف متعالی اش به راه پرخیر و برکت و عزتمند خود ادامه می دهد.

شاخصه ها و ویژگی های گفتمان انقلاب اسلامی

آیت الله کعبی در ادامه با تبیین شاخص های گفتمان انقلاب اسلامی، تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان اسلام، اهل بیت(ع) و گفتمان عقلانیت، معنویت، کرامت، عزت و آزادیخواهی و جهاد در راه خدا است.

عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان معنویت، عدالت، تلاش خستگی ناپذیر و گفتمان خواستن و توانستن است و این ظرفیت را دارد که سنگرهای کلیدی جهان را فتح کند.

وی بیان داشت: گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان جهاد در راه خدا است و البته این گفتمان معارض هایی هم دارد و اگر کسی به دنبال توسعه و پیشرفت منهای اسلام باشد باید دانست که گفتمان او اسلامی نیست.

آیت الله کعبی شاخصه دیگر گفتمان انقلاب اسلامی را عدالت خواهی در روابط فردی، اجتماعی و در سایر عرصه ها دانست و تصریح کرد: گفتمان رقیب انقلاب اسلامی به جای محوریت عدالت، دم از توسعه می زند و آن را مقدم بر عدالت می داند.

وی عدالت گرایی و مقاومت و پایداری در برابر دشمنان انقلاب را ویژگی دیگر گفتمان انقلابی دانست و تصریح کرد: گفتمان معارض و مقابل انقلاب اسلامی به نام تنش زدایی در برابر دشمنان کوتاه می آیند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: گفتمان انقلاب گفتمان امید، انتظار و زندگی است، اما گفتمان رقیب گفتمان یاس و نقاط ضعف و درجا زدن است.

ملت ایران روشنفکری غربی را پس می زنند

آیت الله کعبی با تاکید بر اینکه روشنفکری غیر دینی در ایران سنتی نمی تواند نمود و تجلی پیدا کند، تصریح کرد: یکی از مشکلات و بحران های گفتمان روشنفکری غربی در ایران در دویست ساله گذشته این بوده است که در میان متن مردم هیچ جایگاهی نداشته است و مردم آن را پس می زنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: دولت اصلاحات نیز با گفتمان روشنفکری غربی سرکار نیامد اما بعد از سرکار آمدن سعی کرد این گفتمان را نشر دهد، اما مردم آن را پس زدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: با هدایت، تبیین و روشنگری رهبر معظم انقلاب از سویی و تحلیل گفتمان انقلاب اسلامی از سویی دیگر و تلاش برای حفظ چارچوب های انقلاب و اسلام از دل پروژه اصلاحات آمریکایی اصلاحات اسلامی متولد شد.

وی اضافه کرد: گفتمان روشنفکری غربی در ایران عمر کوتاهی دارد و هیچ گاه نمی تواند عرصه را به دست بگیرد و خودشان هم به این مساله اقرار و اذعان می کنند که قادر به ورود به متن مردم و جامعه نیستند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: جامعه ایرانی یک جامعه ریشه دار، معتقد به اصالت های دینی و یک جامعه سنتی است، مردم به سنت های دینی از عمق جان باور دارند و درمناسبت های مختلف مذهبی این مساله را نشان می دهند و در چنین جامعه روشنفکری غربی جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.

آیت الله کعبی همچنین در این مراسم به سؤالات دانشجویان در خصوص مسائل مختلف کشور پاسخ داد./924/پ201/ع

ارسال نظرات