۰۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۹۹۰۹۷
امام جمعه مشهد:

بیداری اسلامی نقطه اشتراک تمام جنبش های کشورهای مسلمان است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد گفت: آنچه که تمام خیزش های کشورهای مسلمان را به طور مشترک در یک نقطه جمع می کند، بیداری اسلامی است.
آيت الله سيد احمد علم الهدي امام جمعه مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه اول این هفته نماز جمعه مشهد به موضوع موسیقی و نظراتی که در مورد آن داده شد، پرداخت و با بیان اینکه مسئله حرمت موسیقی یک مسئله فقهی است، اظهار داشت: مسئله فقهی موسیقی یک مسئله تخصصی موسیقی دانی نیست که هر فردی بخواهد در مورد آن اظهار نظر کند.

وی با بیان اینکه دو فتوا در مورد موسیقی داریم، ادامه داد: یک فتوا که مطلقا موسیقی را حرام می داند و دیگر فتوای امام است که موسیقی از نوع لغو آن را حرام بیان کرده اند، البته فتوای امام به این معنا نیست که موسیقی لغو قسمی در مقابل هزار قسم غیر لغو موسیقی است.

امام جمعه مشهد افزود: امام خمینی(ره) اصل موسیقی را لغو می دانند و از همین رو در صحیفه نور جلد نهم گفته اند: «موسیقی روح انسان را تضعیف می کند و اسباب این می شود که انسان از استقلال فکری بیفتد»، این جمله را امام به صورت مطلق بیان می کنند.

استفاده از موسیقی در سیره معصومان(ع) راهی نداشته است

وی با اشاره به اینکه در سیره معصومان(ع) استفاده از موسیقی راهی نداشته است، ابراز داشت: با اینکه برخی از شیعیان ائمه قوی ترین موسیقی دان های آن زمان بودند اما آن ها از موسیقی استفاده نکرده اند. به عنوان مثال یکی از موسیقی دانان تاریخ ابوالعطائیه است که در تاریخ موسیقی بالاتر از او کسی پیدا نشده است. وی از شیعیان امام کاظم(ع) و امام صادق(ع) بود، وی برای هارون آهنگی ساخت که هارون از آن به وجد آمد به او گفت هر چه بخواهی من به تو می دهم، ابوالعطائیه گفت: امام زمان من موسی بن جعفر(ع) در زندان تو گرفتار است او را آزاد کن. هارون گفت یک شبانه روز به من مهلت بده. اما وقتی ابوالعطائیه بعد از یک شبانه روز مراجعه کرد شاهد جنازه امام بود که از زندان بیرون آورده شد.

وی تأکید کرد: اگر موسیقی یک هنر بود که از این هنر باید در مسائل ارزشی استفاده می شد ولی با اینکه قوی ترین شعیان ائمه(ع) اینگونه بودند، آن ها استفاده نکردند.

آیت الله علم الهدی، انس گرفتن با جریان آهنگ و موزیک را انسی دانست که فرد را از عبودیت و بندگی خدا جدا می کند و تصریح کرد: حتی اگر نوع حلال موسیقی را هم پیدا کنید ولی مانوس باشید فرد را از عبودیت خدا دور می کند و از همین روست که رهبر مظعم انقلاب در دیدار با مسئولان فرهنگی دولت بیان می کنند: «بدانید توسعه موسیقی در کشور برخلاف ترویج اسلام است و با ترویج اسلام ناسازگار است».

وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه وقتی مغز تحت تاثیر موسیقی قرار گرفت، این مغز جدی فکر نمی کند و هنگامی که بنا شد اعصاب یک انسان به وسیله نوای موسیقی تخریب شود این انسان استقلال خود را نسبت به مسائل اجتماع از دست می دهد، یادآور شد: امام بیان می کنند: «موسیقی ضررش از تریاک بیشتر است» زیرا مقداری که موسیقی انسان را از حالت عادی خارج می کند بیش از تاثیر تریاک است.

وی حداقل انس با موسیقی را باز شدن راه برای معصیت عنوان کرد و گفت: خدا وقتی می خواهد ویژگی افراد مومن اهل کتاب را بیان کند: «افراد مومن کسانی هستند که وقتی لغو را می شنوند از لغو پرهیز کنند.» لغو را امام این گونه معرفی می کند: «انسان با مسائل عیاشی، خوشگذرانی و آرام بخشی به عیش و نوش مشغول شود». لغو در لغت به معنای بیهوده کاری است اما هر بیهوده کاری حرام نیست آن لغوی بیهوده است که انسان را بیهوده می کند.

معرفی امام زمان در قالب موزیک و ترانه حرام توهین به مقام ولایت است

عضو مجلس خبرگان رهبری با خاطر نشان کرد: توهین به مقام ولایت است که بخواهیم وجود امام زمان(عج) را در قالب موزیک و ترانه حرام به مردم معرفی کرده و احساسات مردم را از طریق اجرای یک برنامه حرام تحریک کنیم. این امر حرمتش بیشتر است.

وی با اشاره به تحولات اخیر در کشورهای عربی، اظهار داشت: آنچه که تمام خیزش های کشورهای مسلمان را به طور مشترک در یک نقطه جمع می کند بیداری اسلامی است. امروز دنیای ماده پرست غرب و مستکبران و عناصری که در اندیشه و فکر و تحلیل سیاسی، تابع جریان غربی و استکبار هستند سعی بر این دارند که این خیزش ها و حرکت های مجاهدانه اسلامی را به حساب انفجارهای مادی و اقتصادی تحلیل کنند و بگویند فشارهای نظام های دیکتاتوری و شهوت پرستی های مدیران مستبد باعث به وجود آمدن این خیزش ها شده است و از این راه می خواهند مردم به پا خاسته را به اصلاح دعوت کرده و آن ها را از انقلاب پرهیز دهند.

آیت الله علم الهدی بیان داشت: با این حال باید توجه کنیم اصولی که در تمامی شعارها مورد توجه قرار گرفته، توحید گرایی، سلطه ستیزی و شهادت طلبی است است. این افراد با نماز جماعت و جمعه حرکت خود را آمیخته کردند، این مردم از اینکه یک جریان دیکتاتور با پشتیبانی استکبار بر آن ها مسلط است با سلطه مبارزه می کنند و آنچه تا امروز این ها را مقاوم کرده شهادت طلبی آن هاست.

وی با بیان اینکه در همه این خیزش ها بحث استقلال با حاکمیت خدا مطرح شده است، گفت: مردم لیبی با دست خالی مقاومت کردند و بر بخشی از کشور مسلط شدند، مردم بحرین نیز با شعار یا حسین، تانک های دشمن را به عقب راندند. این شعار یا حسین شعار کسی نیست که به خاطر فشار اقتصادی قیام کرده است.

امام جمعه مشهد با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز جمعه، بیان داشت: ایشان فرمودند «از اول پیدایش جریان های طاغوت تاکنون همه یک خط داشتند و آن اینکه دنیای مردم را از دین خدا تخلیه کنند تمام درگیری آن ها با متدینان این است که آن ها می خواهند دنیا را از دین تخلیه کنند و در کشور ما تمام کسانی که با ولایت فقیه و رهبری مخالفت می کنند همه به خاطر این است که می خواهند در این کشور دنیا از دین خالی شود زیرا در این صورت آن ها با شهواتشان بر مردم حاکم می شوند./934/پ201/ص
ارسال نظرات