۰۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۹۹۲۲۶
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی:

برای شکل‌گیری علوم انسانی اسلامی باید پیش‌فرض‌های علمی مورد ارزیابی قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: همفکری و همدلی موسسات گوناگون دانشگاهی و حوزوی در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی باید جدی گرفته شود.
پژوهش تحقيق پرسش


حجت الاسلام نمازی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا خاطر نشان کرد: هر نوع تلاش در راستای اسلامی کردن علوم انسانی قبل از منقح کردن مبانی فلسفی آن تلاشی مخدوش است و بسیاری از کارهای انجام شده تا امروز بیش از یک پسوند اسلامی نیست.

وی بر پژوهش در مبانی فلسفی علوم انسانی تاکید کرد و گفت: برای شکل گیری علوم انسانی و سامان دادن روبناها باید مبانی فلسفی و پیش فرض‌های علمی مورد تحقیق قرار گیرد.

این محقق علوم اسلامی اذعان داشت: پیوند عقل و وحی با حس و تجربه و درانداختن علوم انسانی اسلامی بدون شک بسیار دقیق تر از علوم انسانی رایج خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امروز برخی تعارض‌های علوم انسانی در غرب هویدا شده است، گفت: ویلیام جیمز، نقطه کوچکی از ذهن را محل علم می‌داند در حالی که روح مجرد است و بر طبق یک اصل فلسفی پذیرفته شده انطباع مجرد در ماده محال است که دانشمندانی نظیر ابن سینا آن را به اثبات رسانده‌اند.

حجت الاسلام نمازی با بیان اینکه امروز در گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) رشته های فلسفه اقتصاد، فلسفه اخلاق، فلسفه منطق، فلسفه علوم انسانی و ... در حال شکل گیری است، گفت: باید مبانی فلسفی علوم انسانی در راستای اصلاح زیر ساخت‌های تولید علوم انسانی غربی مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در گام های بعدی باید ساز و کارهای تولید علوم انسانی و موانع فراروی این علوم مورد تحلیل قرار گیرد که بدون شک موانعی همچون مقاومت اساتید سکولار در این راه وجود خواهد داشت.

حجت الاسلام نمازی گفت: همفکری و همدلی موسسات گوناگون دانشگاهی و حوزوی در زمینه تولید علوم انسانی و تقویت زمینه همکاری باید جدی گرفته شود.

وی اظهار داشت: ثروت ملل آدام اسمیت که مانیفست سرمایه داری است بعد از دویست سال تلاش فکری در اروپا تولید شده است و این به خاطر زمان‌بر بودن تولید آثار علمی است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در طول سی ساله پس از انقلاب اسلامی تلاش های خوبی در جهت اسلامی سازی علوم انسانی انجام شده است که البته کافی به نظر نمی رسد و باید کمر همت بست و کارهای قوی تری انجام داد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات