۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۹۹۳۳۲
مدیر کل اوقاف مازندران:

بقاع متبرکه و مساجد مازندران پذیرای مسافران نوروزی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به وجود هزار و 262 بقعه امامزاده در استان از فراهم شدن زمینه حضور مسافران نوروزی در این اماکن متبرکه و مساجد بین راهی خبر داد.
امامزاده
حجت‌الاسلام سیف الله سهرابی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با اشاره در پیش بودن سال جدید و حضور مسافران در استان، از برنامه ریزی مناسبی برای حضور گردشگران در امامزادگان و بقاع متبرکه خبر داد.

وی با اشاره به این که مازندران دارای هزار و 262 بقعه امامزاده است، بیان داشت: 198 مساجد بین راهی در سطح مازندران وجود دارد که 72 مسجد در مسیر راه مسافران قرار گرفته است و بستری فراهم شد تا زائران بتوانند از ظرفیت‌های معنوی و فرهنگی این اماکن استفاده کنند. 

حجت الاسلام سهرابی افزود: اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران زمینه جذب مسافر به اماکن متبرکه را در دستور کار خود قرار داده است و در این راستا با آماده سازی 120 سوئیت و 700 زائر سرا در مجاورت بقاع امامزادگان پذیرای مسافران و گردشگران هستند. 

وی ارائه خدمات رسانی را از سوی خادمان بقاع امامزادگان مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن ایام سال نو و ورود مسافران به استانی که نخستین مرکز شیعی در کشور بوده است لازم است به بهترین شکل پذیرایی و خدمات رسانی صورت گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که امسال بیشترین مسافران بومی استان و کشور در مجاورت امامزادگان بودند، گفت: بر اساس امکان سنجی، نیاز و استقبال مسافران تدابیری در برنامه‌ها تدوین شده ستاد تسهیلات سفر اندیشیده شد تا در کنار اماکن متبرکه فعالیت‌های فرهنگی، هنری، معنوی و اقتصادی که موجب جذب گردشگر می‌شود، فراهم شود.

وی حضور مستمر ائمه جماعات را در مساجد تأکید کرد و یادآور شد: نمازهای واجب باید به صورت جماعات در مساجد و امامزادگان برگزار شود.

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به تأکید استاندار مازندران در خصوص فعالیت شبانه روزی مساجد بین راهی افزود: مساجد و بقاع امامزادگان مازندران باید از لحاظ بهداشتی و نظافت همه جانبه که بتواند شأن و جایگاه یک مکان الهی را داشته باشد مورد توجه مسؤولان مرتبط قرار گیرد.

وی، برگزاری مسابقات قرآنی را در مساجد از ضرورت‌های دانست و گفت: هیأت‌های امنا و خادمان مساجد باید در برگزاری مسابقات فرهنگی و معنوی که می‌تواند ریشه در شیعی بودن مازندران را نشان دهد برگزار شود.

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: مسؤولان اوقاف شهرستانی باید نسبت به پیگیری اماکنی که در اطراف بقاع امامزادگان و مساجد قرار دارند و از موقوفات محسوب می‌شوند، در جذب این موقوفات درست عمل کنند.

وی با اشاره به سابقه طولانی این عید باستانی، فلسفه تحویل سال و آغاز سال جدید که شادمانی روحی و معنوی را در میان مردم ایجاد می‌کند، عنوان کرد: یکی از سنت‌های قدیمی ایرانیان در عید نوروز به خصوص در لحظه تحویل سال، حضور در جوار مشاهد و اماکن و کسب بهره معنوی از این اماکن برای سال جدید است.

حجت الاسلام سهرابی با تأکید بر اهمیت و جایگاه امامزادگان و بقاع متبرکه در ایام نوروز و لحظه تحویل سال و حضور بیش از 35 میلیون نفر در ایام نوروز سال گذشته در این اماکن، تصریح کرد: به دلیل همین اهمیت، سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان ویژه برنامه‌ای برای ایام نوروز طراحی کرده است.

وی تصریح کرد: حضور زائران نوروزی در جوار امامزادگان ما را بر آن داشت که برای ایام نوروز برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم که بخشی از ان طراحی شده و بخش دیگر در استان‌ها در حال آماده‌سازی است.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه‌، به وجود مقبره‌الشهدا‌ در برخی از امامزادگان و حضور خانواده‌های این شهدا و مردم برای لحظه تحویل سال در این اماکن اشاره کرد و گفت: در این بقاع و امامزادگان برای تحویل سال برنامه‌های خاصی ترتیب داده شده است، همچنین تسهیلاتی برای حضور مسافران نوروزی در بقاع و امامزادگان اندیشیده شده است.

وی افزود: برنامه‌هایی برای استفاده از ظرفیت حضور مردم در امامزادگان برای ارتقاع سطح فکری، معرفتی و فرهنگی در طول نوروز برگزار و با حضور روحانیان بومی و روحانیان اعزامی به مسائل شرعی و سؤالات مردم پاسخ داده ‌می‌شود، همچنین نمایشگاه‌هایی فرهنگی در پنجاه امامزاده برپا شده و مجموعه تابلوهایی به صورت متمرکز در و شهرستان‌ها در این اماکن به نمایش گذاشته می‌شود./950/ت302/س
ارسال نظرات