۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۹۹۹۱۷
رییس اداره تبلیغات اسلامی قوچان:

عرصه تبلیغ دینی به عنوان یک ‌مسؤولیت دائمی، ‌ تعطیل‌ناپذیر است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره تبلیغات اسلامی قوچان ایجاد معرفت در حوزه دین را از وظایف مبلغان دانست و گفت: با تمام زیبایی‌ها و جنبه‌های انسانی اجتماعی که نوروز نزد ایرانیان دارد؛ متأسفانه یک سری سنت‌های نادرست که اصولا جایگاه دینی هم ندارد، انجام می‌شود که باید با اطلاع رسانی گسترده جامعه را نسبت به این موارد آگاه کرد.
اعزام مبلغ
حجت الاسلام علی کریمپور، رییس اداره تبلیغات اسلامی قوچان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به فرارسیدن ایام نوروز گفت: اسلام در برخورد با فرهنگ ملل مختلف در سرزمین هایی که از سوی مسلمین فتح می شد، برخوردی کاملا منطقی و با پشتوانه فطری انسان داشت یعنی اگر فرهنگی با فطرت و ارزش های دینی و آموزه های انبیای الهی منافات نداشت با مدیریت منطقی و جهت دهی لازم آن را تأیید و تقویت می کرد.

اسلام مسائل ارزشمند انسانی اجتماعی نهفته در نوروز را تأیید و تقویت کرد

وی افزود: از جمله این آداب و رسوم، عید باستانی نوروز در ایران است که ریشه در فرهنگ ملی ایرانیان داشت و اسلام هرگز با ان درگیر نشد چرا که مسائل ارزشمند انسانی اجتماعی در آن نهفته است؛ از این رو اسلام نه تنها با ان مبارزه نکرد بلکه به تقویت ابعاد مختلف آن پرداخت. به طور مثال با ارائه دعای تحویل سال و ترویج صله رحم و تأکید بر زدودن کدورت ها جنبه عبادی و معنوی آن را تقویت کرد.

حجت الاسلام کریمپور اظهار داشت: خداوند چندین بار در قرآن کریم قاطع رحم را مورد لعن قرار داده و به همان نسبت صله رحم را ارزشمند دانسته است. همچنین در روایت آمده است که دو گام نزد خداوند بهترین است؛ گام‌های مجاهد راه خدا و گام های فردی که به سوی صله رحم گام برمی دارد. اسلام این ارزش های دینی را در قالب ارزش های ملی اجتماعی نوروز تقویت کرد.

رسوم غلط با سنت‌های حسنه جایگزین شود

رییس اداره تبلیغات اسلامی قوچان با اشاره به برخی حواشی ایام نوروز همچون چهارشنبه سوری و سیزده‌‌بدر تصریح کرد: با تمام زیبایی ها و جنبه های انسانی اجتماعی آن همچون درختکاری و جشن نیکوکاری و کمک به مستمندان‌ و اهمیتی که نوروز نزد ایرانیان دارد متأسفانه یک سری سنت‌های نادرست که اصولا جایگاه دینی هم ندارد انجام می‌شود که باید با اطلاع‌رسانی گسترده جامعه را نسبت به این موارد آگاه کرد، چهارشنبه سوری و پرش از روی آتش از ا‌ین قبیل به شمار می‌رود که مبنای عقلانی و دینی ندارد. مردم باید از کارهایی که باعث سوء استفاده دشمن می شود پرهیز کرده و با مدیریت صحیح، سنت های پسندیده را جایگزین کنند. به عنوان مثال به جای آتش بازی در چهارشنبه اخر سال می توان از پتانسیل جوانان برای حضور و بازدید و دلجویی از بیماران یا مددجویان بهزیستی استفاده کرد.

بدیمنی 13 اردیبهشت مبنای دینی و عقلانی ندارد

وی در مورد روز سیزدهم فروردین ماه نیز ابراز داشت: از نگاه اسلام، همه روزها، ایام الله ومتعلق به پروردگار عالم است؛ از این رو این نحوست و بدیمنی که در اذهان عموم نسبت به این روز وجود دارد مبنای دینی ندارد؛ اما نفس حضور در طبیعت و بهره‌مندی از زیبایی‌های طبیعت و جلوه‌های جمال الهی از نگاه قرآن بسیار ارزشمند و موجب یادآوری عظمت خدا و نیز رستاخیز جهانیان در قیامت است.

حجت الاسلام کریمپور خاطرنشان کرد: مبلغان تلاش کنند که این نگاه در مردم شکل بگیرد که با دیده عبرت به طبیعت بنگرند و در عین حال باید نسبت به رعایت حقوق دیگران و حفظ محیط زیست نیز دقت داشته باشند.

شادی ها موجب غفلت نشود

وی در ادامه به فضای شادی‌های این ایام اشاره کرد و گفت: اسلام با شادی که برای روح فرح انگیز باشد، مخالف نیست. دین نمی گوید همیشه عزادار و غمگین باشید بلکه بایستی در ایام عزا، محزون و در ایام شادی، شاد و بانشاط بود. هنگام برخورد با دیگران باید چهره خندان و متبسم داشت؛ اما باید دقت داشت که این شادی موجب غفلت و تضییع حق دیگران و یا تجاوز از حدود شرع نشود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی قوچان با تأکید بر جهت دهی شادی ها از سوی مبلغان ابراز داشت: شادی ها یکی از موارد مانور شیطان برای غلبه بر انسان است بنابراین باید با مدیریت صحیح از انحراف اینگونه محافل جلوگیری کند.

وی، ایجاد معرفت در حوزه دین از وظایف مبلغان است افزود: مبلغان باید معارف صحیح دینی را در این عرصه به مردم بشناسانند؛ از مسائلی که جامعه را در حرکات توحیدی دچار مشکل می کند، عدم آگاهی است. مردم اگر وظابف خود را نسبت به خود، خدا و دیگران بشناسند قطعا رعایت می کنند.

تبلیغ به عنوان یک رسالت و مسؤولیت هرگز تعطیل نمی‌شود

حجت الاسلام کریمپور در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت‌های تبلیغی موجود با محوریت عید نوروز گفت: تبلیغ به عنوان یک رسالت و مسؤولیت هرگز تعطیلی ندارد. ممکن است در این ایام اعزام مبلغ مناسبتی نباشد؛ اما اعزام های بلندمدت مانند روحانیان مستقر و طرح هجرت وجود دارد. به زوری که هم اکنون حدود چهار هزار نفر در سراسر کشور و 500 نفر در خراسان رضوی همراه خانواده در مناطق مختلف ساکن بوده و با مردم حشر و نشر دارند.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های برجسته حوزه این است که تبلیغ هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود و به عنوان یک مسؤولیت برای همه حوزویان اعم از مراجع تقلید و اساتید و ... مطرح است. پس از انقلاب نیز فرصت‌های تبلیغی رشد چشمگیر داشته و در چند سال گذشته نیز که شکل‌گیری راهیان نور و اعزام به مناطق عملیاتی دفاع مقدس در ایام تعطیلات اخر سال را شاهد هستیم مبلغان، به عنوان راوی، مسائل مختلف اعم از احکام شرع و مسائل اعتقادی و اخلاقی و دفاع مقدس را بازگو می‌کنند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی قوچان با اشاره به تهیه جزوه‌ای در خصوص نوروز برای ارائه به مبلغان از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی یادآور شد: اداره کل تبلیغات اسلامی با تعامل با دستگاه‌های مختلف، به دنبال ایجاد و گسترش فرصت‌های تبلیغی است و ایجاد ظرفیت‌های جدید است که اعزام مبلغان جهت حضور در میان دانش آموزان دبیرستان‌های پسرانه به مدت دو شب در هفته از این قبیل بوده و با استقبال پرشور جوانان روبه‌رو شده است؛ اما این کافی نیست و افزون بر اینها باید از فرصت هایی چون حضور در فضای مجازی و تبلیغ مجازی و هنر نیز بهره برد.

وی مسستقیم و بدون واسطه و دوطرفه را از ویژگی‌های تبلیغ چهره به چهره عنوان کرد و گفت: در این روش مبلغ بهتر می‌تواند نیازهای معنوی مخاطب را درک کند و جلب اعتماد مخاطب نیز بهتر و سریع‌تر اتفاق می‌‌افتد. همچنین با توجه به حضور مبلغ در میان مردم، رفتار و اعمال او نیز در منظر عموم قرار دارد؛ از این رو مبلغ باید توجه کند که عمل او بر گفتارش سبقت داشته باشد./930/ت301/س
ارسال نظرات