کمپینسازی برای ایجاد بازی سیاسی
اشاره: جنگ رسانهای یکی از نقطههای درگیری امروز کشورمان با دشمن است. باور کنیم یا نه اما امروز دروغ و راست با همین ترفند در هم آمیختند تا در فضای فتنهگون نتوانیم مسیر را تشخیص بدهیم و به گرداب مشکلات برسیم.
از این رو خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا نزد حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ، استاد سواد رسانه و کارشناس شبکه ولایت رفتیم تا درباره یکی از ابعاد ماجرای جنگ رسانهای دشمن رفته است.
متن زیر بخش اول از این مصاحبه است که تقدیم مخاطبان محترم میشود.
رسا ـ کشور ما این روزها در جنگ شدید رسانهای با دشمن به سر میبرد و شبکههای ماهوارهای افسران و فرماندهان این عرصه هستند که برای دشمن کار میکنند. نقش آنها در سبک زندگی امروز مردم ایران چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم، یکی از راهبردهای اصلی شبکههای ماهوارهای، اقدام علیه ملت ایران و امت اسلامی است. آنها که بعد از حوادث سال 88 از تحریک جامعه در فضای سیاسی ناامید شده بودند متوجه زیرساخت قدرت در جامعه اسلامی ایران شدند. این زیرساخت همان همان سبک زندگی مردم ایران بود؛ سبک زندگی خاصی که ترکیبی از ایرانیت و اسلامیت است.
به واسطه این ویژگی یعنی سبک زندگی ایرانی-اسلامی، عامه مردم ایران در فضای سیاسی، اقتصادی و حتی تجاوز نظامی (در دوران دفاع مقدس) شکست نخورند. این سبک زندگی ایرانی-اسلامی است که سرزمینمان را ایمن نگه داشته است. این سبک زندگی ایرانی – اسلامی، بستر اصلی رسیدن به تمدن بزرگ ایرانی – اسلامی است. به همین خاطر بعد از فتنه برنامه ریزی کردند تا به خیال خودشان سرمایهگذاری همه جانبهای را برای نابودی سبک زندگی ایرانی-اسلامی انجام بدهند و این بار با اتکاء به قدرت رسانه، مطمئن بودند که پیروز میشوند.
سبک زندگی، مهمترین مسئله در رسانه
دشمن تمرکز خود را در حوزه رسانه به روی سبک زندگی برد. از سال 1389 متوجه شدیم که اینها شبکههای ویژه و تاثیرگذار در سبک زندگی ایجاد کردند و حتی شبکههای سیاسی یا حتی شبکههای اقتصادیشان که صرفاً به تبلیغ کالا میپرداخت و کار تجاری میکرد، به شبکه سرگرمی و سبک زندگی تبدیل شدند. دولتهای غربی برای تغییر رویکرد این شبکهها هزینههای زیادی را پرداخت کردند.
مصوب نیز کردند که از بودجه ایالات متحده اعانه بگیرند و در این کار سرمایهگذاری کنند. امروز رویکرد اصلی شبکههای اجتماعی و شبکههای ماهوارهای، سبک زندگی است. اگر چه کار اقتصادی، سیاسی و ... متوقف نشده است ولی اینها همه در یک راهبرد جامع تحت عنوان راهبرد تغییر سبک زندگی ایرانی-اسلامی ایفای نقش میکنند.
رسا ـ میزان استفاده مردم ایران از شبکههای ماهوارهای چه اندازه است و آیا درباره آن فکر و چارهای اندیشیده شده است؟
یکی از تاسفهایی که باید بخوریم، این است که پژوهش در این زمینه را جدی نگرفتیم. شما وقتی به وضعیت فرهنگی امروز نگاهی میاندازید، اگر رصدی داشته باشید و فضای رسانهای را دنبال کنید و شبکههای اجتماعی و شبکههای ماهوارهای را تحلیلگرانه بازبینی کنید، متوجه میشوید که دشمن تا چه اندازه در کارهای خویش موفق بوده است.
در کار آنها میتوان موفقیت هایی را دید اما آیا به هدفشان رسیدهاند؟ قطعاً نه! نسبت به تغییری که دشمن به دنبال آن است، مقاومت وجود دارد و جامعه تلاش میکند تا همچنان مقاومت کند. البته آنها روشهای خودشان را دارند و گاهی اوقات یا مقاومت شکسته میشود یا ممکن است بخشی از جامعه بدون آنکه متوجه هدف دشمن در این فضا شود تأثیر بپذیرد؛ حتی بدون آنکه متوجه تغییر در وجود خودش نیز بشود.
استراتژی قورباغه راهی برای خنثی سازی افراد
نظریه پختن قورباغه را حتماً شنیدهاید. در فضای رسانهای-فرهنگی، حتی مخاطب ممکن است که متوجه بروز تغییرات در خودش نباشد. بنابراین به صورت مختصر قطعاً تأثیر دارد، چیزی که در حوزه سبک زندگی میبینیم، این است که دشمن روی مناسک ما، آئینها، مجالس عروسی، عزا و انواع مختلف فرآیندهای اجتماعی کار میکند و برایش الگوی دیگری تعریف میکند.
در فیلمها، سریالها، مستندها، برنامههای تلویزیونی، تالک شوها و انواع فرمتهای مختلف که الگوها یا حتی آئین و مناسک متفاوتی را به جامعه معرفی میکنند، میبینید که در جامعه هدف چه اتفاقی میافتد. کسی که این فضای رسانهای را دنبال نمیکند، برایش سؤال پیش خواهد آمد که چه شد در جامعهمان مراسم جشن طلاق ایجاد شد؟ اما تحلیلگر رسانه قطعاً میداند این رسم نامأنوس با فرهنگ ایرانی اسلامی چگونه در جامعه ما پذیرفته شد. حتی ممکن است او از مدتها قبل نیز وقوع این پدیده فرهنگی را پیش بینی کرده باشد.
رسا ـ چرا این اتفاقات در جامعه ما رخ میدهد و دقیقاً فراگیر شدن این مسئله را چه کسانی انجام میدهند؟
جشن عروسی دیده بودیم اما جشن طلاق را ندیده بودیم. اگر کسی در فضای رسانهای رصد داشته باشد، متوجه میشود که نزدیک ده سال است که فضای رسانهای درباره طلاق به عنوان راه نجات صحبت میکند و در حوزه مناسک اجتماعی نیز برایش جشن تعریف میکنند تا در سبک زندگی جامعه هدف به صورت کامل نهادینه شود.
در شهرستانها حتی شیوه برگزاری مراسم عروسی و عزا تغییر میکند. ملت ما قرنهاست که در مناسک عزاداری خویش یک مدل خاصی دارد ولی حالا برای از دست رفتن بستگانش یا غمهایی که به او مستولی میشود، شیوهها و مناسک متفاوتی را اجرا میکند. کمترین پیامد این تغییرات، گسست فرهنگی بین نسلی است که میتواند در نهایت به بحران هویت، خود کم بینی ملّی و از هم گسستگی اجتماعی منجر شود.
رسا ـ در حوزه پوشش، شبکههای ماهوارهای تا چه اندازه کار کردهاند و چقدر توانستند موفق باشند؟
سبک زندگی با همه مولفههایی که دارد به عنوان سبک زندگی شناخته میشود: سرگرمی، سلامت، ارتباطات، خانواده، اشتغال، اقتصاد، الگوی خرید، مصرف، خوراک و البته یکی از مولفهها هم مسئله پوشش است. پوشاک از نظر فرهنگی-اجتماعی بر مولفههای دیگر تاثیرگذار است و خیلی جدی گرفته میشود.
ترویج لقمه حرام و پوشش نامناسب راهی برای تغییرات نسلی
رسانههای دشمن بر روی مسئله پوشاک به صورت ویژه کار میکنند. اگر بخواهم به صورت تحقیق شده خدمتتان بگویم، تمرکز جدی فضای رسانه در مجموعه مولفههای سبک زندگی بر سه قسمت خوراک، ارتباطات و نسلسازی است. در این سه حوزه بخش منفی مدنظر خودشان را وارد زندگی مردم میکنند.
در حوزه خوراک لقمه حرام را ترویج میکنند و به شیوههای مختلف آن را تبلیغ میکنند. در حوزه ارتباطات، ارتباط حرام را ترویج میکنند و البته در این حوزه برای رسیدن به هدف پوشاک هم بسیار تاثیرگذار است. یعنی وقتی بتوانند سبک پوشش جامعه ما را تغییر بدهند، خود به خود روابط اجتماعی هم تعریفش، حدودش و قوانین و ضوابطش عوض میشود.
پوشش محرک، روابط حرام را افزایش میدهد. زمانی که پوششهای ناهنجار در جامعه دیده شود، رفتارهای ناهنجار را هم توجیه میکند و آرام آرام رفتار ناهنجار در پس پوشش ناهنجار و آرایش نامناسب، جامعه را به معنای بد آن واکسینه میکند. یعنی بستری را فراهم میکند تا جامعه تحمل رفتارهای هنجارشکن را داشته باشد. مهمترین هدفشان هم تغییر نسل است.
رسا- تغییر نسل به چه معنا است؟
تغییر نسل یعنی رسیدن به نسل حرام و نطفه حرام یکی از راههای آن است. اگر بخواهم شفاف بگویم آنها با افزایش تحریک نامشروع در جامعه (چون تحریک مشروع اتفاقا خوب و ضروری است)، روابط نامشروع را افزایش میدهند. سپس بر اساس آنچه در تحقیقات بدست آمده، در رسانههایشان تبلیغ میکنند که از این روابط نامشروع تولید نسل شود و نگران بارداری نامشروع نباشند. وقتی بارداری نامشروع زیاد شود، با یک نسل نامشروع روبرو خواهیم شد؛ یعنی همان پدیدهای که امروز غرب با آن دست و پنجه نرم میکند. در مقابل نیز روی کاهش جمعیت و عدم بارداری حلال در درون خانواده مشروع تبلیغ میکنند تا نسبت جمعیتی را به هم بریزند.
رسا ـ قرار است با تغییر نسل چه اتفاقی در جامعه بیفتد. چیزی که الان مشاهده میکنیم، دوقطبی در میان نسل جدید است که مشخصا در دو مسیر متفاوت قرار گرفتهاند.
از یکسو کاهش جمعیت (بویژه جمعیت مشروع) و از سوی دیگر افزایش موالید نامشروع موجب از هم گسیختگی نسلهای بعدی به لحاظ روابط خانوادگی و اجتماعی خواهد شد که قطعاً یکی از اهداف قابل تعریف برای رسانههای به ظاهر سرگرم کننده غربی فارسی زبان است.
کارزارهای رسانهای و پویشهای اجتماعی علیه حجاب
حال که دانستیم پوشش تا چه میزان مورد اهمیت است و میتواند در سرنوشت یک ملت چگونه تأثیر بگذارد، بهتر است به روشهای تخریب حجاب ایرانی اسلامی در رسانهها بپردازیم.
یکی از این روشها، برپایی پویشهای اجتماعی یا اصطلاحاً کمپینهایی علیه حجاب است.
سعی میکنند با استفاده از شبکههای اجتماعی و حمایت رسانههای مختلفی همچون شبکههای تلویزیونی، کمپینهای بزرگ و پر سر و صدایی را علیه حجاب برگزار کنند تا زمینه اجتماعی برای ضربه زدن به حجاب فراهم شود.
حمایت غرب از علینژاد بی نظیر است
خانم معصومه علینژاد معروف به مسیح علینژاد در این خصوص خیلی معروف شده است و کسی نیست که او را نشناسد. چهرهای که نقش عروسک خیمه شب بازی برای جریانهای رسانهای غرب را بازی میکند، چندین سال است تمام تلاش و طراحیهایش در حوزه پوشش و تخریب حجاب است.
این کمپینها ضد پوشش اسلامی ایجاد شده است و توسط خانم علینژاد به شدت در فضای رسانهای، شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی و شبکههای اجتماعی از طرف غرب حمایت میشود و این حجم حمایت واقعا در فضای غیرسیاسی بی نظیر است.
شاید مشابه این اتفاق را در جریانات سیاسی بتوان مشاهده کرد ولی در یک پروژه فرهنگی و غیرسیاسی تا این اندازه حمایت و هزینه بی نظیر است. البته همواره موضوع حجاب را نیز در انتها به مسائل سیاسی پیوند میزنند تا بتوانند در برخی جریانات سیاسی داخل کشور یا اپوزوسیون خارج نشین نیز به نوعی مقبولیت پیدا کنند. /882/گ402/س
خبرنگار: امیررضا سلیمانی