۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۶۲۶۱۸۹
اختصاصی رسا؛

تکذیب بازداشت الصرخی

تکذیب بازداشت الصرخی
یکی از رهبران مقاومت عراق اظهار داشت: الصرخی اکنون زنده است و از اسرائیل گروه خود را برای خرابکاری در عراق هدایت می کند.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید حمید حسینی از رهبران مقاومت اسلامی و رییس اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی در عراق طی پیامی در واکنش به خبر دستگیری محمود الصرخی از عوامل اصلی درگیری و خرابکاری در شهر مقدس کربلا و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، بیان داشت: این خبر سراسر کذب است، زیرا آخرین بازداشت الصرخی به 6 یا 7 سال پیش باز می گردد.

وی افزود: در آن زمان الصرخی در منطقه «سید السعد» واقع در منطقه الخضراء به برگزاری نماز جماعت و جمعه مشغول بود که از سوی نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق مورد حمله قرار گرفت و بازداشت شد. متاسفانه اعضای حزب بعث در آن زمان توانستند که او را فراری دهند.

رییس اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی در عراق تصریح کرد: رهبر جریان الصرخی پس از فرار از بازداشت، به اسرائیل پناهنده شد و اکنون زنده است و اعضای خود در عراق را هدایت و رهبری می کند.

وی ادامه داد: اعضای جریان الصرخی تحت عنوان مهدویون به سه گروه نظیر یمانی و مولوی در عراق تقسیم می شوند که تحت نظر رژیم اشغالگر صهیونیستی به فعالیت مشغول هستند.

حجت الاسلام و المسلمین سید حمید حسینی با بیان اینکه اسرائیل قوی تر از آمریکا و امارات قوی تر از عربستان در عراق فعالیت می کنند، اظهار داشت: فتنه اخیر در عراق، اسرائیلی – اماراتی است نه آمریکایی – عربستانی.

گفتنی است که پایگاه خبری المسله امروز نوشت : نیروهای عراقی توانستند روز سه شنبه محمود الصرخی تروریست را هنگام تلاش برای فرار از دفترش با یک پوشش ناشناس در منطقه سیف سعد دستگیر کنند.

اطلاعاتی امنیتی دقیقی که به نیروهای امنیتی عراق رسیده نشان می‌دهد که گروه منحرف الصرخی تلاش کردند از طریق اقدامات تروریستی وارد منطقه قدیمی کربلا شوند که نیروهای امنیتی سریعا وارد عمل شده و دفتری را که الصرخی در محله سیف سعد ایجاد کرده، محاصره کنند که طی آن درگیریهای شدیدی رخ داد و از خمپاره و سلاح متوسط هم استفاده شد.

یک منبع در کربلای معلی گفت درگیری‌های شدیدی میان نیروهای امنیتی و گروه منحرف الصرخی در شهر کربلای معلی رخ داده است. نیروهای امنیتی هم بیش از 30 نفر از اعضای گروه منحرف وی را بازداشت کرده‌اند.

الصرخی کیست؟

عمامه سیاه بر سر دارد و در عین حال، طرفدارانش چندین بار در کربلا، دست به تخریب اموال عمومی زده و آشوب به پا کرده است.

نام وی شیخ محمود بن عبدالرضا بن محمد الصرخی است. الصرخی در سال 2003 قبل از سرنگونی رژیم صدام، دیکتاتور معدوم عراق به یکباره ظاهر شد و خود را به عنوان یکی از مراجع دینی عراق معرفی کرد.

او مدعی است آیت‌الله است و آیت‌الله در فقه شیعه کسی است که به مرحله اجتهاد رسیده اما هیچ مرجع یا آیت‌الله این مسئله را شهادت نداده که او به این درجه رسیده باشد.

تکذیب بازداشت الصرخی

ترور مراجع دینی عراق به بهانه عدم رضایت امام زمان (عج)

الصرخی مخالف مرجعیت دینی عراق بود. وی گروهی را به نام گروه «اعدام‌های امام مهدی (عج)» تأسیس کرد. مأموریت این گروه ترور مراجع دینی عراق بود. آنان مدعی بودند که امام زمان (عج) از مراجع راضی نیستند و به همین دلیل باید کشته شوند.

وی یکی از شخصیت‌های مرموزی است که اهدافش مشخص نیست، ولی علمای شیعه بر کذب بودن مدعاهای وی، اتفاق نظر دارند. الصرخی با وجود اینکه بار علمی ندارد، خود را از شاگردان آیت‌الله شهید محمدباقر صدر و محمد صادق صدر معرفی کرده بود و در چهل سالگی با ادعای «مرجعیت» در عراق فعالیت خود را آغاز نمود. پس از ظهور علنی وی، طرفدارانی از شیعیان جنوب عراق به دور وی جمع شدند و انحراف جدیدی شکل گرفت که نارضایتی و اعتراض مراجع تقلید را در پی داشت. با ادعای وی مبنی بر اینکه ادامه دهنده راه آیت الله شهید محمدباقر صدر است، آیت الله سید کاظم حائری در پاسخ یک استفتا در مورد او اعلام کرد: «سید محمود حسنی صرخی مجتهد نیست و ما به وی اعتمادی نداریم».

مخالفت الصرخی با مبارزه با گروه تروریستی داعش

وی از جمله کسانی است که فتوای آیت الله سیستانی در سال 2014 برای بسیج مردمی و مبارزه با عناصر داعش در شمال و غرب عراق را رد کرد. الصرخی در آن زمان ادعا کرد که عناصر داعش از اهل تسنن هستند و حمل سلاح علیه داعش حرام بوده و فتوای آیت الله سیستانی نیز باطل است.

نکته جالب توجه اینکه عناصر وابسته به الصرخی در سال 2006 نیز به کنسولگری ایران در بصره حمله کرده بودند. به همین دلیل، برخی از علمای شیعه، به وی القابی مانند «منحرف» و «گمراهِ گمراه کننده» داده‌اند.

شبکه خبری «العالم» نیز با اشاره به اقدامات فرقه الصرخی در یورش به منطقه سبز بغداد در سال 2016 و آتش زدن کنسولگری ایران در سال 2018، گزارش داد که این فرقه ضاله، در پس تمامی حملات به سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی)، مرجیعیت دینی، شعائر حسینی و محور مقاومت قرار دارد.

خبرنگار: عارف ابراهیمی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
درباره اقدامات و اعتقادات منحرف صرخی اطلاع رسانی کنید.
2
0
ناشناس
|
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
گزارشی از اقدامات و اعتقادات منحرف صرخی (2)؛
از تکفیر آیت الله سیستانی تا دشمنی با ایران + عکس و فیلم
rasanews.ir/002czb
ناشناس
|
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
نگاهی به زندگی «محمود الصرخی» (1)؛
مرجع بی سواد و ادعای نیابت از امام زمان
rasanews.ir/002cyn
ناشناس
Australia
۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
از فتنه های زمانه هست
2
0
ناشناس
|
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
خداوند شر فتنه گران را از سر مملکت های اسلامی بر دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
به زودی شاهد رسوایی این مرجع دروغین خواهیم بود
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
سران قبائل و طوائف شهر کربلا با حضور در کنسولگری ایران به نمایندگی از مردم کربلا و عراق از تعرض آشوبگران عذرخواهی کردند.
1
0