۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۶۲۹۴۶۳
کارشناس فضای مجازی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

اینترنت غیرملی آینه غبارآلود جامعه ایرانی

اینترنت غیرملی آینه غبارآلود جامعه ایرانی
مومن نسب گفت: اینترنت غیرملی آینه‌ جامعه‌ مطلوب دشمن وطن‌مان است و بزرگنمایی از توهین و فحشا در شبکه‌های اجتماعی خارجی نمایشی از فرهنگ ایرانی-اسلامی مردم ما نیست.

اشاره: بسترسازی نرم‌افزارهای خارجی برای نمایش آینه تمام نمای جامعه ایرانی است و سعی دارد تا با مشروعیت‌سازی از خودش بتواند یقین مردم را شک‌آلود کند و در مسیر کنش‌ها و واکنش‌‌ها هجوم خاموش خود را در حوزه فرهنگی شکل دهد.

برای بررسی بیشتر شبکه ملی اطلاعات و لزوم مدیریت فضای مجازی خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، به گفت‌وگو با روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی پرداخت که بخش دوم از این مصاحبه تقدیم مخاطبین محترم می‌گردد. در بخش اول به شعارهای شبکه ملی اطلاعات و علل عدم موفقیت در این حوزه پرداختیم. 

 

اینترنت غیرملی آینه غبارآلود جامعه ایرانی

 

رسا- آیا توان مدیریت فضای مجازی مخصوصا «از لحاظ محتوایی» در کشور و علی الخصوص نیروهای انقلاب وجود دارد؟ چرا در کف جامعه حس می‌شود و در فضای مجازی نیروی غالب طرف ضد انقلاب است؟

طبیعتا همین الان هم در نرم افزار‌های خارجی محتوا را خارجی‌ها تامین نمی‌کنند و این محتوا توسط ایرانی‌ها تامین می‌شود. همین حجم محتوایی که در نرم‌افزار‌های خارجی هست، اگر به صورت بی طرف وارد نرم‌افزار‌های داخلی شود، می‌توانیم حتی بزرگترین تولید کننده‌ محتوا به نسبت جمعیت در جهان باشیم.

منتها چون از بستر نرم‌افزار‌های خارجی استفاده می‌کنیم، وقتی محتوایی هم تولید می‌کنیم، این محتوا، محتوای نرم افزار‌های خارجی در دنیا دیده می‌شود. مثلا یک میلیارد محتوای فارسی در اینستاگرام تولید شده است. این یک میلیارد ممکن است ۳۰۰ میلیون پست را، ما ایرانی‌ها تولید کرده باشیم، ولی چون از نرم افزار خارجی اینستاگرام استفاده کردیم، از یک نرم افزار اسرائیلی استفاده کردیم، تولید محتوا به نام آن نرم افزار ثبت می‌شود.

 

اینترنت غیرملی آینه غبارآلود جامعه ایرانی

 

ایرانی‌ها در محتوا رکورد زده‌اند

در نتیجه معتقدم در تولید محتوا حتی به زبان‌های دیگر و کیفیت محتوای تولیدی، این توان وجود دارد که پراثرترین محتوا‌ها را ایرانی‌ها تولید کنند و هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی چیزی از دنیا نه تنها عقب نیستیم که بنده معتقدم جلو هم هستیم و می‌توانیم در واقع حرفی برای گفتن در دنیا داشته باشیم.

از نظر زیرساختی هم طبیعتا الان به دلیل اینکه محتوا توسط دشمن مدیریت می‌شود و مردم احساس می‌کنند که این فضا پر از محتوای ضد انقلاب است و زمانی که به کف خیابان نگاه می‌کنیم، تعداد آنها یک صدم یا چند درصد جمعیت ما هم نمی‌رسد.

 

اینترنت غیرملی آینه غبارآلود جامعه ایرانی

 

چرا تعداد مخالفین نظام را بیشتر نشان می‌دهند

راهپیمایی روز قدس، اربعین و ... نگاه کنید، این جمعیت انبوه مردم ایران که در بزنگاه‌های مختلف می‌آیند، پای صندوق رای می‌آیند و همیشه پای کار انقلاب بودند، منتها در فضای مجازی اینطور استنباط می‌شود که تعداد ایرانی‌های طرفدار جمهوری اسلامی ایران کمتر از مخالفان آن است، چرا اینطور استنباط می‌شود؟

به دلیل اینکه ما از نرم افزارهایی استفاده می‌کنیم که فضای مجازی ما به طور کامل توسط افرادی مدیریت می‌شود که هیچ باوری به توانمندی داخلی ندارند و از خارج کشور فضای مجازی مدیریت می‌شود، افرادی که دشمنان قسم خورده ما هستند.

 

اینترنت غیرملی آینه غبارآلود جامعه ایرانی

 

مدیریت افکار عمومی با هوش مصنوعی

وقتی ما حاکمیت مجازی‌مان تعریف شد، دو اتفاق مهم می‌افتد:

1- تولید محتوای ایرانی و فارسی به نام خود ما تمام می‌شود و از تمام مزایای آن هم خود ما و شرکت‌های ایرانی استفاده می‌کنند.

2- فضا چون عادلانه است و دستکاری محسوسی قاعدتا از طریق مدیریت این سرویس‌ها بر محتوا نمی‌شود و معلوم است که مردم همانطور که در فضای فیزیکی و ملموس یا به تعبیر عام آن در فضای حقیقی طرفدار نظام و پشت اسلام و انقلاب هستند در فضای مجازی هم همین نسبت نمایش داده می‌شود.

 

اینترنت غیرملی آینه غبارآلود جامعه ایرانی

 

رسا- آیا اینکه فضای مجازی آینه جامعه است را قبول دارید؟ فیلترینگ تا چه اندازه بر مدیریت فضای مجازی موثر است؟

این فضای مجازی‌ که توسط دشمن مدیریت می‌شود، آینه‌ جامعه‌ مطلوب دشمن است، یعنی آیینه‌ جامعه‌ مطلوب آمریکا و جامعه‌ مطلوب اسرائیل می‌باشد، نه جامعه‌ مطلوب جمهوری اسلامی ایران. شما فرض کنید بروید یک شهر اروپا یا شهر آمریکایی، آن شهر از نظر معماری، سبک زندگی تا افراد و پوشش آن‌ها جزء به جزء مطابق با باور‌های کسانی ساخته شده که آن شهر را ساخته اند.

پس فضای مجازی هم همینطور است؛ شما وقتی وارد یک نرم افزار اسرائیلی یا آمریکایی می‌شوید از استیکر‌ها تا حتی بک‌گراند فضای چت تا حتی کانال‌ها و صفحاتی که بیشتر دیده می‌شوند، همه‌ این‌ها شاخص‌های محتوایی و المان‌های غربی در آن رعایت شده و طبیعتا این جامعه‌ مجازی نماینده‌ شما نیست.

 

اینترنت غیرملی آینه غبارآلود جامعه ایرانی

 

اینستاگرام فارسی نماینده رفتار مردم ایران نیست

شما نمی‌توانید اینستاگرام فارسی را به عنوان نماینده واقعی مردم ایران بدانید و اگر آنچه در اینستاگرام رخ می‌دهد، در فضای واقعی جامعه نیز رخ بدهد، چه اتفاقات وحشتناکی در کشور خواهد افتاد. این حجم از توهین، فحشا، فساد و رفتارهای شنیع و زننده در جامعه واقعی ما نیست و کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، اصلا ایران را نشناختند.

با همین تفاسیر و تحلیل‌ها بعضی مسئولین کشور از فضای مجازی بازخورد می‌گیرند و دچار سوء برداشت می‌شوند و در تصمیم‌گیری آنها نیز تاثیر می‌گذارد. این فضای مجازی حتما آینه جامعه ایرانی نیست. این فضا شامل همه نرم‌افزارها، شبکه‌ها و ابزارهای غربی می‌شود و تقریبا از صفر تا صد همه غربی است و این جامعه آینه جامعه مطلوب کشورهای دشمن است و نه جامعه مطلوب ایرانی.

 

اینترنت غیرملی آینه غبارآلود جامعه ایرانی

 

فیلترینگ اقدام دفاعی در مقابل آسیب محصولات خارجی

فیلترینگ یک اقدام فعالانه نیست، اگر بگذاریم نرم‌افزاری وارد کشور شود و میلیون‌ها انسان را آلوده کند، ویروسی وارد کشور شود و میلیون‌ها نفر به آن ویروس آلوده شوند، سپس با کارهای سلبی بخواهیم جلوی پیشرفت آن را بگیریم، و بخواهیم درمانش کنیم، فیلترینگ چنین کاری را می‌کند.

اینترنت باید متناسب با سن و جنسیت افراد سرویس‌های متنوعی را بدهد، به شکلی که مجبور نباشند برای نیازهای مشروعشان از یک نرم افزار نامشروع استفاده کنند. من فیلترینگ مرسوم را یک اقدام پدافندی و دفاعی می‌دانم ولی اثر گذاری کاملی ندارد. مثلا ما می‌توانیم آسیب‌های نرم‌افزارها و محصولات خارجی را کم کنیم ولی نمی‌توانیم به حد مطلوبی جلوی آن را بگیریم، در نتیجه بهتر این است که اقدامات سلبی و ایجابی را همزمان انجام بدهیم.

رسا- از اینکه وقتتان را در اختیار رسا قرار دادید از شما تشکر میکنیم. /882/ 403/

خبرنگار: محمد اصغری مرجانلو

ارسال نظرات