۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۶۶۰۶۶۷
یادداشت؛

تهدید کرونا، فرصت عاشورا

تهدید کرونا، فرصت عاشورا
هیچ جای تعجب نیست که با نزدیک شدن به ایام عزاداری خامس آل عبا، بوق‌های تبلیغاتی دشمنان عربدۀ واحسرتا سرمی‌دهند! چراکه بزرگ آنان، ابلیس خبیث نیز در این ایام از حرص و حسادت بر سر می‌کوبد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، از روایات متعدد امامان معصوم علیهم‌السلام اهمیت احیای عزای سیدالشهدا علیه‌السلام را به‌خوبی می‌توان دریافت.

احیای عزای امام حسین(ع)، در واقع احیای قرآن، اسلام و انسانیت است.

مذاق شارع در امر عزاداری و زیارت اباعبدالله تحیّر برانگیز است؛ چراکه تأکید بر این امر مستحب گاهی از تأکید بر برخی از واجبات چون حج خانۀ خدا نیز پیشی گرفته است.

حج تعطیل بردار نیست؛ اما شروط وجوب آن که استطاعت مالی و جسمی و همچنین امنیت است، افراد بسیاری را مستثنا می‌کند.

اما در کتاب شریف کامل الزیارات می‌خوانیم که هرچه خوف، ترس و مشقت‌ها در راه زیارت امام حسین(ع) بیشتر باشد، ارزش و پاداش آن نیز بیشتر است.

نام سیدالشهدا و زیارت و احیای عزای آن حضرت گویا تبصره‌ای است به فقه، آنجا که خوردن خاک حرام است، مگر تربت حسین (ع) برای شفا؛ نماز مسافر شکسته است، مگر در مکه، مدینه، مسجد کوفه و حریم حرم حضرت حسین(ع)؛ پوشیدن لباس مشکی کراهت دارد، مگر رخت عزای اباعبدالله (ع).

آری حسین جنس غمش فرق می‌کند...

تأکید فراوان اهل‌بیت و بزرگان دین، عزاداری و زیارت سیدالشهدا را در اذهان شیعیان به امری حیاتی و ابدی تبدیل کرده است.

گزاره‌ها و شواهد تاریخی بسیاری، بر این مطلب گواه‌اند.

در عصر سلاطین جور و با وجود خطرهای فراوان و محتمل، یا حتی خطر حتمی جانی و مالی باز این امر در بین شیعیان تعطیل نشد، و زیارت و ذکر نام و یاد حسین و اصحاب فداکارش هرگز ترک نگشت.

همۀ علما و فقهای شیعه احیای ذکر اباعبدالله الحسین را مقدمۀ احیای اسلام، قرآن، احکام و معارف اسلامی می‌دانند و حقیقتاً نیز عزاداری تاسوعا و عاشورا تضمین کنندۀ بقای اسلام است.

همچنین عقلای دیگر ادیان و مکاتب، هرچند به فهم صحیحی از مذهب مترقی شیعه نرسیده اند، اما گرامیداشت نام حسین را برای بقای فرهنگ ایثار، شجاعت، شهامت و انسانیت بسیار ضروری می‌دانند.

درک اینکه عزاداری برای سرور و سالار شهیدان، رمز بقای اسلام ناب محمدی و علت موجده و مبقیۀ نظام جمهوری اسلامی است، به بیان استدلال نیاز ندارد؛ چون که «آفتاب آمد دلیل آفتاب»...

حکیم فرزانه و متفکر زمانه حضرت آیت الله خامنه‌ای در این‌باره می‌فرماید:

از بزرگترین نعمت‌ها، نعمت خاطره و یاد حسین‌بن‌علی علیه‌السلام، یعنی نعمت مجالس عزا، نعمت محرم و نعمت عاشورا برای جامعۀ شیعیِ ما است.

برخی کارهاست که پرداختن به آنها، مردم را به خدا و دین نزدیک می‌کند. یکی از آن کارها، همین عزاداری‌های سنتی است که باعث تقرّبِ بیشترِ مردم به دین می‌شود (۱۷/۰۳/۱۳۷۳).

راه حسین‌بن‌علی و خون او عَلَم و پرچم حرکت عظیم امت اسلام به سوی هدف‌های اسلامی است؛ این پرچم باید سرپا بماند؛ تا امروز هم بر سر پا مانده و تا امروز هم هدایت کرده است (۱۶/۰۴/۱۳۸۳).

تفاوت بارز امام خمینی با فقهای عصر خویش و مجتهدان پیش از خود در این بود که ایشان فقه و معارف اسلامی را هنرمندانه از کنج حجره‌ها و مدارس علمیه به سطح جامعه آورد، و البته هر مکتبی برای موفقیت و ماندگاری می‌باید مردم را با خود همراه کند‌.

امروز که ویروس کرونا همه‌گیر شده است، ما نیز باید خلاقانه عمل کنیم و ذکر و یاد رهبر آزادگان جهان را از حسینیه‌ها و تکایا به صحن شهرهای کوچک و بزرگ بکشانیم.

باید با برافراشتن پرچم عزای حضرت حسین عطر انسانیت، فداکاری، شرافت و نوع‌دوستی را در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرمان بپراکنیم.

امروز رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم ازنظر شرعی و هم ازنظر عقلی واجب است؛ پس حضور در مکان‌های سربسته و کوچک مثل حسینیه، تکیه، مسجد و مانند اینها را که باعث شیوع بیماری می‌شود، باید کاهش داد و در عوض عزاداری در مکان‌های باز و وسیع، مثل کوچه، خیابان، پارک، بوستان، ورزشگاه، فضای سبز محلات، ساحل دریا، مراکز تفریحی و گردش‌گری، و حیاط مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات، را افزایش بدهیم.

دسته‌جات عزاداری باید با رعایت فاصله‌های اجتماعی در خیابان‌ها و بزرگ‌راه‌ها نورِ ظلمت‌ستیز حسین را عالم‌گیر کنند.

از مراسم چندنفرۀ خانگی، و اجتماعات کوچک در مراکز فرهنگی ـ مذهبی که منجر به تشدید بیماری نمی‌شود، نباید در این ایام غافل ماند.

افزایش نمادهای عزاداری چون برافراشتن پرچم و سیاهپوشی و برپا کردن خیمه‌های نمادین و دیگر کارهای هنری می‌تواند محرم امسال را حتی از گذشته پررونق‌تر کند.

در این روزهای ویژه که اجتماعات ممکن است خسارت‌بار باشد، فعالیت همه‌جانبه و شبانه‌روزی در فضای مجازی و  شبکه‌های اجتماعی، و ترویج ذکر حسین در این فضاها، شاید اجری بیش از حضور فیزیکی در عزاداری داشته باشد، و البته باعث جلوگیری از بیماری نیز می‌شود.

ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌ها می‌توانند با رعایت موازین بهداشتی و پخش نذری‌های بسته‌بندی‌شده، بهداشتی‌تر از همۀ رستوران‌ها و فسفودها و فروشگاه‌های مواد غذایی فعالیت کنند و نماد رعایت بهداشت در بین عزاداران باشند.

هیچ جای تعجب نیست که با نزدیک شدن به ایام عزاداری خامس آل عبا، بوق‌های تبلیغاتی دشمنان عربدۀ واحسرتا سرمی‌دهند! چراکه بزرگ آنان، ابلیس خبیث نیز در این ایام از حرص و حسادت بر سر می‌کوبد و از یأس و ناامیدی ناله می‌کند.

آری نور حسین، بساط ظلمت ابلیسیان را برمی‌چیند.

هر ساله با نزدیک شدن محرم، مزدوران غرب در شبکه‌های مجازی دست به شبهه‌افکنی می‌زنند. یک سال می‌گویند که حسین عرب بود؛ چرا شما برای یک عرب عزاداری می‌کنید؟!

سال دیگر می‌گویند که عزاداری حسین، حکومتی است و دولت جمهوری اسلامی برای برپایی آن میلیاردها تومان خرج می‌کند!

یک سال می‌گویند که پول عزاداری را به مردم فقیر کشورمان بدهید!

امسال هم می‌گویند که چون کرونا آمده، با برپایی عزاداری مردم را بیمار نکنید!

این شبهات آن‌قدر بی‌پایه و سبک است که نیازی به پاسخ ندارد؛ اما گذرا و کوتاه در پاسخ می‌گوییم:

آری حسین (ع) عرب بود؛ اما انسانیت، آزادگی و شرافت، مرز و نژاد نمی‌شناسد.

حسین انسان کامل بود و در ماتمش باید خون گریست. شما که مدعی آزادی و دموکراسی هستید، از نژادپرستی دست بکشید.

برپایی عزای حسین قدمتی ۱۴۰۰ ساله دارد و در همۀ حکومت‌های شیعی و غیرشیعی، مردم ایران به آن اهتمام داشتند، و البته ما معتقدیم دولت‌ها در جمهوری اسلامی آن‌طور که انتظار می‌رفت در برپایی عزای امام حسین و از آن مهم‌تر ترویج فرهنگ عاشورا موفق عمل نکرده‌اند؛ شاید مردم عزیز ما باید در رأی دادن بیشتر دقت کنند!

پول عزاداری همیشه خرج فقرا می‌شود و معمولاً این فقرا هستند که با کمال احترام و عزت بر خوان کرم اباعبدالله می‌نشینند و پذیرایی می‌شوند؛ شما اگر به فکر نیازمندان هستید، پولتان را خرج آنتالیا رفتن نکنید!

این مؤمنان بودند که با امتثال امر مرجع و رهبرشان در رعایت اصول بهداشتی از همۀ مردم بهتر عمل کردند؛ شما اگر نگران کرونا و به فکر سلامت جامعه هستید، در سواحل شمال تجمع نکنید!

اما یک پرسش بی‌پاسخ از شبهه‌پراکنان در ایام محرم: راستی شما چرا با نزدیک شدن عاشورا اینقدر آشفته و پریشان می‌شوید؟!

آری، لشکر ارباب آمده است تا بار دیگر آنچه را شما از فسق و فجور و ناعدالتی طی یک سال در جامعه رواج داده بودید، با یک «یاحسین» جمع کند.

امسال نیز مانند همۀ محرم‌های پس از کربلا، عزاداران و محبان حضرت حسین علیه‌السلام به اقامه عزا خواهند پرداخت؛ اما بسیار خلاقانه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی. عاشوراییان، امسال تهدید کرونا را به فرصتی در روز عاشورا تبدیل می‌کنند./924/ی702/ف

محمدصادق ناطقی

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳
سلام
بله، به هیچ وجه مراسم عزاداری نباید تعطیل شود
طبق دستور رهبر و با رعایت بهداشت، عاشورایی و انقلابی عمل می کنیم
2
0
شراهی
Iran, Islamic Republic of
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲
نظر رهبری و مراجع تقلید هم برپایی مراسم عزاداری با رعایت بهداشت است
حضور در صحن شهرها بسیار کار ارزشمندی است
تشکر از قلم زیبایتان
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
ما نباید در امر عزاداری اباعبدالله منفعلانه عمل کنیم و همیشه بخواهیم تلاش کنیم که معاندین را راضی کنیم
حتما می شود با رعایت بهداشت عزاداری باشکوه هم داشت
خداقوت
2
0
خادم
Iran, Islamic Republic of
۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
تو این کشور مظلومترین قشر مذهبی‌ها خستن
بازیگرها کلی جشن و غیره می گیرند حتی حاضر نیستند یک ماسک بزنند
پاساژها و ساحل ومراکز تفریحی پر آدم است بعد کسی کاری نداره
حالا آقایون نشستند برای عزاداری محرم کلی آیین نامه نوشتند
هرچند ما تابع رهبر باید باشیم
اما باید حواسمون باشه فریب این‌ها را نخوریم
رهبری نگفتند عزاداری نباشه
فرمودند پروتکل‌ها را رعایت کنید
تشکر از اطلاع رسانیتان
2
0