۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۶۵۹۸۹۸
استاد درس خارج حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

اقتضائات برگزاری مجالس محرم در ایام کرونا

اقتضائات برگزاری مجالس محرم در ایام کرونا
حجت الاسلام و المسلمین ظهیری با تصریح بر این که مجلس امام حسین(ع) را نمی شود و نباید ترک کرد، شیوه چگونگی ادای نذر پخت غذا را از پر تکرارترین سؤال‌های امروزی دانست.

حجت الاسلام والمسلمین عباس ظهیری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با بیان این که عزاداری برای امام حسین(ع) و اصحاب ایشان، شعار مکتب ما و رمز پیروزی انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: پیش از هر چیز باید عظمت نهضت امام حسین(ع)، اهداف و شخصیت ایشان را شناخت.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: پیامبر اکرم(ص)می فرمایند خداوند هر زمان برای عبد خیر عظیمی بخواهد، محبت امام حسین(ع) را در دل او می اندازد و در حدیث دیگری آمده است تحقیقا برای امام حسین(ع) در دل مؤمنان عشقی است که سرد شدنی نیست و چنین موردی افتخار امت اسلامی است که از مصادیق حدیث نبوی به شمار می رود.

وی با اشاره به ویژگی های مجالس امام حسین(ع) گفت: مجالس امام حسین(ع) باید به صورت هدفمند برگزار شوند و آن هدف هم احیای شعائر الهی، تکریم و بزرگداشت نهضت امام حسین(ع) است که الگوی انقلاب اسلامی و بسیاری از نهضت های اسلامی به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری اضافه کرد: خطیب، مداح، سینه زن، مجلس گردانان، همه باید دارای انگیزه الهی و از هرگونه ریاکاری پیراسته باشند؛ مجلس امام حسین(ع) نباید تک بعدی باشد یعنی باید میان شور و شعور را جمع کند.

وی افزود: گرچه در مجالس عزاداری باید شور وجود داشته باشد اما صحیح نیست که برخی تمام هم را بر حفظ شور قرار می دهند و از شعور، پند گرفتن و درک اهداف بلند امام حسین(ع) موردی مشاهده نمی شود و چنین موردی نقص مهمی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که کمال مجلس امام حسین(ع) به شور توأم با شعور است، عنوان کرد: در مجالس امام حسین(ع) از بصیرت و درک دقیق اهداف نهضت امام حسین(ع) و دشمنان نضهت او نباید کاسته شود؛ نمی شود کسی اهداف نهضت امام حسین(ع) را درک کرده اما نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت باشد همچنین نمی شود کسی از شعور و درک لازم نسبت به نهضت امام حسین(ع) برخوردار باشد اما در قضیه مقاومت بی تفاوت عمل کند.

وی در ادامه به چگونگی برگزاری مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) با توجه به شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: حضور امت حسینی و عاشق کربلا در شرایط کرونایی باید از هرگونه آسیب رسانی به حاضران به دور و آسیب پذیری از دیگران مصون و محفوظ باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تصریح بر این که مجلس امام حسین(ع) را نمی شود و نباید ترک کرد، گفت: فرمایش رهبر معظم انقلاب که تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند، در این دو نکته یعنی دور بودن از آسیب رساندن و محفوظ ماندن در مقابل آسیب پذیری خلاصه می شود.

وی ادامه داد: نظریه رهبر معظم انقلاب دارای مبانی فقهی و عقلایی است؛ حالا که باید در مجالس امام حسین(ع) حضور پیدا کنیم به گونه ای که پیراسته از آسیب رسانی و آسیب پذیری باشیم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و چنین موردی عزم و جزم ملی می طلبد و باید دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا معیار باشد.

استاد مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در پایان خاطرنشان کرد: این روزها مردم مکررا سوال می کنند نذرهایی که در زمینه پخت عذا در محرم سال گذشته انجام می دادیم، امروز باید چگونه باشد؟ که پاسخ این است، نذورات باید به گونه ای اجرا شود که دو نکته گفته شده یعنی دوری از آسیب رساندن و محفوظ از آسیب پذیری در آن لحاظ شده باشد.

وی ادامه داد: نذر کنندگان می توانند غذا را با رعایت تمام مسائل پخت کنند و در اختیار دیگران قرار دهند و اگر از این جهت نگران هستند، مواد غذایی را به صورت خام در اختیار فقرا مستمندان و همسایگان قرار دهند و بگویند در روز عاشورا یا تاسوعا نذر داشته ایم./1324/ت302/ف

ارسال نظرات