۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۷۸۰۹۸
آیت الله مظاهری:

یقین به معاد باید در عمل انسان ظاهر شود

یقین به معاد باید در عمل انسان ظاهر شود
اصفهان - رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: کسی که به معاد یقین دارد می‌داند باید برای درون قبر و روز قیامت توشه با خود ببرد و در عمل این یقین به معاد را ثابت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی امروز خود با بیان اینکه افراد متقی دو صفت دارند که یکی عقیدتی و رابطه با خدا و ایمان به خداوند است، گفت: صفت دیگر متقین عملی است، رابطه با مردم و رابطه با خدا از نظر عبادت کردن خداوند، متقین عبادات را در جامعه زنده می‌کنند و این از صفات و ویژگی‌های آنها است.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه افزود: متقین ایمان به قرآن کریم و همه کتاب‌های آسمانی داشته و یقین به معاد دارند، در واقع این مسأله در کنار هم آمده است تا بدانیم ایمان اقسامی دارد، یکی ایمان عقیدتی است، ایمان عقیدتی را همه دارند، هرکسی مسلمان است ایمان عقیدتی دارد یعنی عقیده دارد قرآن و کتاب‌های آسمانی پیش از قرآن کریم متعلق به خداوند است.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم معجزه ابدی پیامبر اسلام(ص) است، اظهار کرد: ایمان عقیدتی باید در میان مردم هم معلوم باشد، یعنی اینکه اول بگوید که این عقیده و ایمان را دارد، از نظر گفتار به مردم نشان دهد که مسلمان است، اما مرتبه دیگر این است که عمل به قرآن داشته باشد، انسانی ایمان واقعی به قرآن کریم دارد که عقیده داشته باشد قرآن کریم مال خداوند است و این نیازمند این است که شخص سروکار با قرآن کریم و انس با قرآن هم داشته باشد.

رییس حوزه علمیه اصفهان عمل به قرآن کریم را مرتبه آخر ایمان به قرآن عنوان کرد و گفت: پس از ایمان به قرآن کریم ایمان به معاد مطرح شده است، پنجمین اصول دین معاد است، از نظر لفظی هم می‌گوییم که اینچنین است، از نظر فطرت هم انسان به درستی درک می‌کند باید یک معادی در کار باشد و اگر معاد و حساب و کتاب روز قیامت نباشد رسالت انبیاء و دین و کتاب آسمانی بی ثمر خواهد بود.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: آنچه که انسان کمتر به آن توجه دارد معاد عملی است، یعنی اگر کسی حقیقتا به آخرت و بهشت و جهنم عقیده دارد باید بر طبق آن عمل کند، اگر عمل نکند یعنی به صورت عملی اعتماد به آخرت و معاد ندارد، اگر به همین اندازه که شب اول قبر وجود دارد عقیده داشته باشیم می‌دانیم که باید توشه‌ای داشته و با خود ببریم.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) تصریح کرد: قبر همواره ما را صدا می‌زند و می‌گوید ای صاحب من برایم توشه‌ای بفرست و رفیقی برای خود در این سفر فراهم کن، امام علی(ع) می‌فرمایند مردن مسلم است و رفیقی باید به همراه داشته باشید، قبر تاریک است و چراغ می خواهید، برای سفر قیامت باید زاد و توشه و رفیق و مونس فراهم کنید.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر اینکه انسان باید برای آخرت خود توشه به همراه داشته باشد، اظهار کرد: امام علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر در راه مصر نامه می‌نویسد و نصیحت می‌کند که ای مردم به فکر آخرت و شب اول قبر باشید، باید به فکر اینها باشید.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه کسی که یقین به آخرت نداشته باشد به فکر آخرت نیز نخواهد بود، اظهار کرد: یقین انسان در عمل او مشخص خواهد شد، کسی که یقین ندارد در عمل هم کاری برای آخرت نخواهد کرد، به همین دلیل در سوره بقره آمده است متقی کسی است که به معاد یقین دارد، یعنی برطبق ایمانی که دارد عمل خواهد کرد و بعد می‌فرماید کسانی که چنین یقینی دارند در مسیر هدایت هستند و راه را پیدا کرده‌اند و رستگاری برای آنها است.

وی رستگاری دنیا و آخرت را در گرو یقین داشتن به آخرت در عمل عنوان کرد و افزود: انسان متقی در دنیا و آخرت رستگار است، انسانی که متقی باشد هم در دنیا و هم در آخرت بهترین‌ها را خواهد داشت، انسانی که متقی نباشد و اهل حرام باشد بدترین چیزها را خواهد خورد و از هرچیزی بدتر خوردن حرام است، کسی که چشم بصیرت دارد می‌‌بیند که انسان حرام‌خوار چه چیزهای بدی را می‌خورد.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان بیان کرد: رستگار کسی است که حلال می‌خورد و در حال حلال زندگی می‌کند و در دنیا برمبنای زندگی حلال و یقین به آخرت زندگی می‌کند و عاقبت او نیز بهشت خواهد بود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات