۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۶۷۸۹۲۶
سخنران حرم حضرت معصومه بیان کرد؛

مؤثرترین عبادت دستگیری از نیازمندان است

مؤثرترین عبادت دستگیری از نیازمندان است
حجت الاسلام مؤمنی گفت: آیت الله فاضل لنکرانی در یکی از کتاب های خود نوشته بودند، من هیچ عبادتی مثل دستگیری از نیازمندان را مؤثر ندیدم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،حجت الاسلام سید حسین مؤمنی در سخنرانی شب یازدهم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه ۴۱ سوره حج اظهار کرد: در کشور اسلامی وظیفه تک تک مسلمانان اقامه نماز است که مهمترین ذکر خداست و به انسان رفعت قلب می دهد.

وی دومین وظیفه هر مسلمان در کشور اسلامی را با توجه به آیه فوق پرداخت زکات عنوان کرد و افزود: زکات عبادتی مالی است و هم ردیف سایر عبادت ها در فروع دین از جمله نماز، روزه و حج است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت پرداخت زکات را نشانه دل نبستن به دنیا دانست و گفت: خدا مال را به انسان داده و به او تکلیف کرده که از این مال در راستای رفع نیاز نیازمندان قدم بردارد.

وی با بیان اینکه زکات عبادتی فردی و تکلیف شخصی افراد است، ادامه داد: کسانی که دستشان به دهانش می رسد از نیازمندان آبرومند نباید غفلت کنند زیرا حقیقتا برخی انسان ها با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند و آیت الله فاضل لنکرانی در یکی از کتاب های خود نوشته بودند که من هیچ عبادتی مثل دستگیری از نیازمندان مؤثر ندیدم.

حجت الاسلام مؤمنی با توجه به آیه مذکور دو وظیفه مهم دیگر مردم در کشور اسلامی را امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: حتی اگر گمان می کنیم که امر به معروف و نهی از منکر ما اثر ندارد و برخورد ناشایستی با ما خواهد شد هم باید به وظیفه خود عمل کنیم و تذکر دهیم و رد شویم.

وی با بیان اینکه همین تذکر دادن به تدریج اثر خود را در جامعه خواهد داشت، ادامه داد: حیات جامعه به امر به معروف و نهی از منکر بستگی دارد و جامعه ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر نباشد می میرد.

استاد حوزه علمیه افزود: بدون امر به معروف و نهی از منکر ارزش‌ها رنگ می بازد و ارزش، ضد ارزش، منکر، معروف و معروف، منکر می شود و امور قبیح در جامعه رسوخ پیدا می کند.

وی با بیان اینکه باید اول خودمان اهل معروف باشیم و در مرحله دوم دیگران را به سمت این فرضه مهم سوق دهیم، گفت: همه ما وظیفه داریم اهل اقامه معروف و نهی ازمنکر باشیم و اگر جامعه متصف به این اوصاف شود و به این مرحله برسد که در جامعه به ظهور و بروز برسد آنگاه باید منتظر ظهور باشیم.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان اینکه اقامه نماز در جامعه، دستگیری از نیازمندان و امر به معروف و نهی از منکر سیره اهل بیت علیهم السلام است و باید در جامعه امام زمانی پر رنگ شود، گفت: عطش امام زمان باید در خانه و در اجتماع زیادتر شود و ایشان را زیاد یاد کنیم و به ما دستور داده اند که لجظه افطار به یاد حضرت باشیم.

ارسال نظرات