۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۹
کد خبر: ۶۷۸۹۹۷
شاخصه های دولت اسلامی در نگاه قرآن؛

حمایت از جریان فقاهت شاخصه دولت اسلامی

حمایت از جریان فقاهت شاخصه دولت اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: به جرأت می توان گفت دولتی که برنامه ای برای استفاده از ظرفیت فقاهت نداشته باشد، دولت اسلامی نیست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در یازدهمین جلسه از برنامه بیان تفسیر خود که در حرم مطهر حضرت معصومه برگزار شد با اشاره به شاخصه های دولت اسلامی برگرفته از این جزء از قرآن کریم گفت: برنامه ریزی برای حراست از حدود الهی اولین شاخصه دولت اسلامی در جزء 11 قرآن کریم است.

دولت اسلامی و برنامه ریزی برای حراست از حدود الهی

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: خداوندمتعال در آیه 112 سوره مبارکه توبه ویژگی هایی را برای بندگان برگزیده خود بیان می کند و می فرماید بندگان برگزیده خدا کسانی هستند که مرز ها و حدود الهی را محترم می شمارند و بر اساس این آیه یکی وظایف جامعه ایمانی حراست از حدود الهی است.

مدیر مدرسه علمیه مشکات افزود: منظور از این حدود الهی واجبات و محرمات و نیز مجازات هایی است که برای برخی گناهان در نظر گرفته شده و دولت اسلامی یا باید خود متولی حراست از این حدود باشد یا از کسانی که رسالت آنها حراست از حدود الهی است حمایت کند بر همین اساس باتوجه به اینکه انجام حدود الهی به دلیل تفکیک قوا بر عهده دستگاه قضا و دستگاه های ذیربط نهاده شده دولت اسلامی موظف به حمایت از دستگاه قضاست.

استاد حوزه علمیه با اشاره به ماجرای نجاشی شاعر عصر امیرالمؤمنین(ع) و لغزش او مجازاتش توسط امام علی(ع) گفت: در اجرای حدود الهی نباید با کسی مسامحه کرد و رهبر معظم انقلاب اجرای حدود الهی را لازم می دانند.

حمایت از جریان فقاهت در راستای پشتیبانی نظری از نظام اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اظهار داشت: خداوند در آیه 122 سوره مبارکه توبه به طور صریح دستور می دهد که  به سمت مراکز مراکز علمی کوچ کنند و دین را فراگرفته و در آن تفقه کنند و برای تبلیغ دین به سمت جامعه برگردند و دولت اسلامی موظف است از این امر مهم حمایت کند و این تنها حمایت مادی نیست و مهمتر از حمایت مالی اتصال حوزه های علمیه به حاکمیت و استفاده از نظریات نخبگان حوزوی در امور کشور است که در سال های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: بنابراین تبلیغ حوزه ها و دعوت به سمت آنها و حمایت از آنها باید در دستور کار دولت اسلامی قرار گیرد و به جرأت می توان گفت دولتی که برنامه ای برای استفاده از ظرفیت فقاهت نداشته باشد دولت اسلامی نیست چرا که امام صادق(ع) فرمود: «برشما باد که در دین خدا تفقه کنید و با دین بیگانه نباشید و کسی که با دین بیگانه باشد در روز قیامت خدا به او نمی نگرد..».

مدیر مدرسه علمیه مشکات گفت: برخلاف همه هجمه های ناروای دشمنان در خصوص هزینه های حوزه های علمیه با افتخار می گوییم که طلاب جزء مظلوم ترین اقشار جامعه هستند که با روحیه قناعت به سربازی امام عصر (عج) افتخار می کنند بنابراین از متدینین انتظار می رود کماکان خود را نسبت به تأمین هزینه های ناچیز حوزه های علمیه مسؤول بدانند.

میزان محوریت بخشی به قرآن در برنامه ها

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: خداوند در آیات 36 و 37 سوره مبارکه یونس در باره کسانی که برنامه های خود را بر پایه ظنون نامعتبر و مستندات غیر متغن بنا می کنند سخن می گوید و به این دسته از افراد انتقاد کرده و آنها را به سمت قرآن سوق می دهد.

وی افزود: برخی از اندیشمندان مادی گرا از دوران رنسانس به بعد تصور کردند که نیازی به اندیشه های دینی ندارند، اما هرچه جلوتر رفتند یافتند که خلأ در اندیشه بشری بسیار زیاد است به خصوص در عرصه علوم انسانی امروزه نیاز به ادیان و قرآن کریم و روایات معصومین(ع) برای نظام بخشیدن به زندگی اجتماعی بشر از هر روز دیگر آشکارتر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: باید توجه داشت که علوم غربی اعم از سیاست، اقتصاد و دیگر علوم غربی امروز پاسخگوی نیاز جامعه اسلامی نیست و اینها نمی تواند مبنای عمل در جامعه اسلامی باشد و حتما این علوم نیازمند تحول بنیادین است./1399/

ارسال نظرات