۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۶۷۹۴۵۶

تحلیل هفته

تحلیل هفته
هرچه بیشتر به انتخابات نزدیک می‌شویم، وقایع تأثیرگذار و پر سر و صداتری از چهره‌های سیاسی کشور مشاهده می‌کنیم؛ برای آگاهی از مسائل روز نیازمند تحلیل اهم آنها هستیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با نزدیک شدن به ایام انتخابات، سرعت فعالیت‌های سیاسی احزاب دوچندان شده به گونه‌ای که در یک روز اخبار متعدد و مهمی به گوش ما می‌رسد. در این میان برخی اخبار از اهمیتی برخوردار هستند که شاید کمتر کسی به آنها توجه کند ولی دامنه‌ای وسیع در اثرگذاری دارند. سرویس سیاسی خبرگزاری رسا قصد دارد هر هفته، گزارشی از اهم اخبار هفته را تحلیل و با عنوان «یک هفته با سیاست» منتشر کند.

رئیس جمهور در پیام خود به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی در ادبیاتی عجیب ‌و غریب به فضای سیاسی و انتخاباتی دامن می‌زند و گذشته از آن، توجه و استقبال برخی از جریانات اپوزیسیون و معاند را به سوی خود جلب کرد.

ادبیات حاکم بر پیام رئیس‌جمهور به مناسبت روز ارتش و طرح مسائلی مانند اینکه «در زمان نارضایتی ملت از حکومت، ارتش باید یکی را برگزیند» یا آنکه «مأموریت ارتش ورود به رقابت‌های سیاسی نیست» گرچه عجیب ‌و غریب به‌نظر می‌رسد و این فرضیه را تقویت می‌کند که او سعی کرده با بهره‌برداری سیاسی به دوگانه‌سازی‌هایی مانند دولت نظامی- غیرنظامی دامن بزند اما نکته جالب‌ توجه آنکه، پیام رئیس‌جمهور از منطق درستی برخوردار نبود.

یک هفته با سیاست

پروژه ناکام تعویق انتخابات

در روز اول اردیبهشت‌ماه، رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت گوشه و کنایه‌ای به زمان برگزاری انتخابات زد و آنچنان خود را خادم مردم معرفی می‌کند که اگر انتخابات در سال 1401 برگزار شود و اجل یک سال بیشتر به دولت دوازدهم مهلت دهد، آنها یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کنند.

اظهارات رئیس جمهور بدین شرح است: «می‌خواهم این را بگویم حتی اگر انتخابات در 1400 نبود، مثلا در 1401 بود، باز همه اینها را با همین قدرت انجام می‌دادیم. البته مردم ما اگر خوشحال شوند، اگر مردم ما احساس کنند شرایط زندگی‌شان بهتر شده، موفقیت بهتری مردم و دولت به دست آوردند، با نشاط بیشتری در انتخابات شرکت می‌کنند.» البته برخی دیگر از دولتمردان نیز زمزمه‌هایی برای تعویق انداختن انتخابات و برگزاری آن در اسفندماه داشتند که نتیجه‌ای عایدشان نشد.

این را باید متذکر شوم که مرحوم هاشمی با آن سوابقی که برای او ذکر می‌کردند به دنبال مادام العمر کردن ریاست جمهوری خود بود؛ زمانی که متوجه شد این کار شدنی نیست، خود را به آب و آتش زدند که هر چه می‌توانند انتخابات را به تعویق بیندازند ولی نشد که نشد. لازم به ذکر است در بحبوحه جنگ تحمیلی نیز مرحوم حضرت امام راضی نشد حتی یک روز انتخابات به تأخیر بیفتد.

باید از دولتمردان خواهش کرد چون نمی‌توانند منصب ریاست جمهوری را برای خود حفظ کنند و نمی‌توانند دیگ را برای خود بجوشانند، زیر آن را خاموش نکنند.

 

آ // یک هفته با سیاست

 

رهبر آینده اصلاحات!

سیدحسن خمینی شب سوم اردیبهشت‌ماه در تماسی تلفنی با مهدی کروبی که (جمعه) به دلیل آسیب دیدگی یکی از مهره‌های ستون فقرات در بیمارستان بستری شد، ضمن احوالپرسی، سلامتی و عافیت وی را از خداوند مسألت کرد. این درحالی است که 29 فروردین، محمود احمدی‌نژاد طی پیامی درگذشت دایی حسن مصطفوی، مرحوم مرتضی طباطبایی را تسلیت گفته است. سؤال اینجاست که چرا حسن خمینی به عنوان یک لیبرو در بین بهاری‌ها و اصلاح طلبان بازی می‌کند؟

شاید بشود گفت اصلاح‌طلبان روی گزینه موجهی در افکار عمومی سرمایه‌گذاری کردند. دوهفته پیش یکی از کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری حسن خمینی بود که در تلویزیون ملی نیز روی آن مانور دادند. پس از گذشت دو یا سه روز خبری مبنی دیدار سید حسن با رهبر انقلاب منتشر شد و از کاندیداتوری انصراف داد.

این خبر یک پوئن مثبت برای وی به حساب می‌آید و او با این کار، خود را فردی ولایت‌مدار نشان می‌دهد و برای حضورش در انتخابات آینده زمینه‌سازی می‌کند. در حالی که اصلاح طلبان می‌دانند به علت مشکلاتی که دولت یازدهم و دوازدهم پدیدآورده‌اند، دولت بعدی مسیر سختی را در پیش دارد که به همین علت، برگ برنده خود (حسن مصطفوی) را در بحران فعلی نمی‌سوزانند.

 

تعداد بازدید : 3

علی مطهری درباره حجاب چه گفت؟

با نزدیکی هرچه بیشتر به انتخابات، کاندیداهای احتمالی دست به تبلیغات زدند و با روش‌های مختلف تبلیغات خود را آغاز کردند. یکی از کسانی که اعلام کاندیداتوری کرد، علی مطهری بود. در روز چهارم اردیبهشت ماه، مطهری که تا به حال درباره نگاه خاص خود به حجاب معروف بوده، در آستانه موسم انتخابات کل سرمایه فکری خود را کنار گذاشته و در اظهاراتی جدید می گوید: من با ساپورت مخالف نبودم. مخالفتم با کسانی بود که فقط با ساپورت در خیابان می‌آمدند اما کلا وضع حجاب در کشور را قابل قبول می‌دانم و معتقدم مسئله حجاب مسئله اصلی کشور ما نیست. او می‌گوید اگر یک شخصی روسری‌اش را هم برداشت، نباید با او برخورد شود درحالی که چندسال پیش شخص او یکی از معتقدین به حجاب اجباری بود ولی اکنون حجاب اجباری را عمل گروه طالبان می‌داند!

 

آن سوی دولت

 

تیر خلاص!

در روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت دولت در تکاپوی مذاکرات وین و احیای جنازه برجام است و مجلس از عراقچی خواسته برای پاره‌ای از توضیحات به مجلس بیاید. در زمانی که وزیر امور خارجه درگیر مذاکرات وین است، گفت‌وگوی او با مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از شبکه سعودی و معاند ایران اینترنشنال منتشر می‌شود. این فایل صوتی سه ساعت و یازده دقیقه‌ای حاوی سخنان صریح و جنجالی بود که بازتاب‌های مختلفی را از سوی موافقین، مخالفین، داخلی‌ها و خارجی‌ها به دنبال داشت.

علاقه‌مندان جهت اطلاع بیشتر از موضع‌گیری‌های مسئولان در مقابل سخنان ظریف می‌توانند به خبر صوت مخفیانه ظریف چه واکنش‌هایی را به دنبال داشت؟ رجوع کنند.

تحلیل‌های متفاوتی ارائه شد که این صوت چرا منتشر شده، چه کسی این کار را کرده و اصلا چرا سر از ایران اینترنشنال در آورده است! این خبر را می‌شود خبر اصلی هفته گذشته دانست. سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده که این کار سرقت اطلاعات بوده ولی ما شاهد استعفای حسام الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک به دلیل این موضوع هستیم.

سؤالات زیادی مطرح است که جوابی قطعی برایشان در دسترس نیست. آیا حقیقتا سرقت بوده؟ چرا این سرقت در ایام انتخابات و در زمان کاندیداتوری احتمالی ظریف رخ داده؟ چه کسی در این میان سود می‌برد؟ با حذف شدن ظریف از گردونه انتخابات، جبهه اصلاحات چه کسی را جایگزین او خواهد کرد؟

با ما همراه باشید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
خیلی خوب
می بینم که رسا داره ابتکارات و خلاقیت های جدید رو میکنه
آفرین
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
ممنون خوب بود
0
0
احمد صولتی زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
صحبت های ظریف نه، سرقت و انتشار پیش از موعد ولی هدفمند این صحبت ها، می‌تواند لطمه های جدی به دنبال داشته باشد از جمله در روند توافق برجام.....
0
0
علی سبحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
جالب بود
0
0