۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۶۷۹۷۳۳
معاون آموزش حوزه‌های علمیه؛

دستور خداوند انتخاب حکیمانه و عالمانه است

دستور خداوند انتخاب حکیمانه و عالمانه است
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: خداوند انتخاب می کند اما انتخاب حضرت حق حکیمانه و عالمانه است و به بندگانش دستور داده که شما باید انتخابتان حکیمانه و عالمانه باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه، در مرکز مدیریت جمکران با اشاره به تبیین و روشنگری انتخابات با استفاده از آیات و روایات اظهار داشت: خداوند تبارک و تعالی  هم انتخاب می کند اما انتخاب حضرت حق حکیمانه و عالمانه است و به بندگانش دستور داده که شما باید انتخابتان حکیمانه و عالمانه باشد.

مدرس حوزه علمیه با اشاره به آیه 179 سوره آل عمران بیان کرد: خداوند گاهی به طور مطلق می فرماید که " ولکن الله یجتبی من رسله من یشاء " واژه یجتبی اجتباء به معنی انتخاب است یعنی خدا اختیار و انتخاب می کند و به حسب ظاهر من یشاء یعنی هر کسی را که بخواهد و برخی از آیات به این صورت است مثل اینکه می فرماید یهدی من یشاء هدایت می کند هرکسی را که بخواهد.

وی با اشاره به اینکه آیا هرکسی، من یشاء مطلق است یا معیار دارد، ابراز کرد: قرآن معیارها را در جایی دیگر بیان کرده است یعنی در واقع من یشاء های خدا سخن از مشیت الهی است و مشیت الهی همیشه مقید به حکمت و علم الهی است و حساب و کتاب دارد.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه  با اشاره به واژه اصطفی در آیه 33 سوره آل عمران، عنوان کرد: خداوند در جایی دیگر گاهی با ایما و اشاره حکمت ها را بیان می کند و گاهی با صراحت بیان کرده است؛ خداوند می فرماید "انّ الله اصطفی" اصطفی به معنی انتخاب کردن آمده است، در بین همه عالمین خداوند این گروه را انتخاب کرده است، این واژه اصطفی به معنای انتخاب همراه با صفوه المال، صفوه البشر، صفوه الکلام است یعنی  هرچیزی برگزیده ای دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به برگزیده شدن پیامبر اسلام خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم محمد المصطفی به دو چیز اشاره می شود، یک او از بین تمام کائنات بر گزیده است و دوم اینکه خداوند همین برگزیده را انتخاب کرده است.

وی با توجه به آیه 33 آل عمران گفت: ان الله اصطفی آدم و نوح، آدم و نوح را با آلش انتخاب نکرد اما وقتی که به ابراهیم می رسد، خداوند می فرماید و آل ابراهیم و آل عمران، آل عمران منظور پدر حضرت مریم است پس منظور از آل عمران حضرت عیسی و حواریونش است.

مدرس حوزه علمیه با اشاره به مراد از آل ابراهیم کیست، بیان کرد: علامه طباطبایی می گوید منظور از آل ابراهیم بنی اسرائیل نیستند چرا که آیه در جواب آن هاست و منظور خداوند، آل ابراهیمِ از اسماعیل زاده، یعنی خاندان پیامبر خاتم (ص) است، پس حضرت رسول به تنهایی مصطفی نیست با آلش مصطفی است، رسول الله رأس این قصه است و این ماجرا امتداد دارد.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با اشاره به نحوه انتخاب خداوند، اظهار داشت: در قرآن آمده است که اللَّهَ يَجْتَبِي مِن رُّسُلِهِ؛ همه اهل بیت انتخاب شده هستند، در سوره انعام حدود هجده پیامبر را یکجا نام می برد و بعد می فرماید ما این ها را انتخاب کرده ایم؛ والله سمیع العلیم چرایی انتخاب را بیان می کند که چون خدا از ازل علم به مسموعات و افعال داشت و خدا می شنود، می بیند و می سنجد و چون علیم است با دانایی و حکمت انتخاب می کند، این نوع انتخاب، کار خدایی و قرآنی است.

ارسال نظرات