۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۹۰۳۳۳
کنکاشی در وضعیت اخلاق در حوزه(4)؛

برای بعضی بزرگان، تدریس فقه و اصول مهم‌تر از اخلاق است

برای بعضی بزرگان، تدریس فقه و اصول مهم‌تر از اخلاق است
رئیس گروه اخلاق و معارف پژوهشکده حج و زیارت گفت: برگزاری دروس اخلاق کم شده به طوری که برای بعضی بزرگان، برگزاری درس اخلاق کسر شأن است چرا که تدریس فقه و اصول ارزشمند است.

حجت الاسلام والمسلمین داود حسینی مدیر گروه اخلاق و معارف پژوهشکده حج و زیارت در گفت و گو با سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در پاسخ به چگونگی وضعیت اخلاقی حوزه های علمیه گفت: اخلاق یک علم است که متأسفانه در حوزه به صورت جنبی و خارج از متن مطرح شده اما باید آموزش داده شود؛ درس اخلاق در حوزه درس حساب نمی شود.

وی در ادامه افزود: متأسفانه طلاب هم چندان احساس نیاز نمی کنند و اهمیتی به مباحث اخلاقی و مطالعات اخلاقی نمی دهند؛ اخلاق هم جنبی علمی و آموزشی دارد و هم جنبه عملی و رعایت صفات اخلاقی مطرح است؛ امام خمینی در سال های مبارزاتی خود در قم درس اخلاق را تعطیل نکرد و در وصف کیفیت درس اخلاق شهید مطهری نقل می کنند که از محتوای مباحث انرژی می گرفته است.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: لازم است اخلاق درس اصلی در همه مقاطع تحصیلی حوزه های علمیه باشد، چرا که گاهی بزرگسالان احتیاج بیشتری به اخلاق و تهذیب دارند؛ برگزاری دروس اخلاق نیز کم شده به طوری که برای بعضی بزرگان، برگزاری درس اخلاق کسر شأن است چرا که تدریس فقه و اصول ارزشمند است.

وی تأکید کرد: مؤسسات و گروه هایی که به طور تخصصی اخلاق را مثل یک علم دنبال می کنند هم کم هستند و آن چنان که باید پیگیری نشده است البته همین مؤسسات کم تعداد هم به خوبی کار می کنند؛ کم اهمیتی به مباحث مطالعاتی و علمی احادیث و روایات هم به کمرنگ شدن اخلاق در حوزه های علمیه کمک کرده است، اما در مطالعات حدیثی مؤسسات زیادی مشغول به فعالیت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی اظهار داشت: در احادیث تأکید شده اگر عالم فاسد شود می تواند همه را فاسد کند و مردمی که رفتار علما و روحانیان را مشاهده می کنند اگر با گفتارشان همخوانی نداشته باشد زده می شوند و نسبت به مباحث اخلاقی بی اهمیت می شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مدرسه مرحوم آیت الله مجتهدی تحصیل کردم و ایشان اصرار داشت مطالب اخلاقی را هر روز چند بار به طلاب در موقعیت های مختلفی عرضه کند و بعد از سال ها گذر زمان غالب طلاب آن دوران را که مشاهده می کنم موفق ظاهر شدند؛ مرحوم مجتهدی بر تهذیب و تزکیه طلاب تأکید داشت.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
خدا عالمان بصیر را حفظ فرماید
0
0