۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۶۹۰۶۶۶
معرفی برخی از علمای جانباز انقلابی؛

استاد محمد مهدی حقانی؛ نمونه موفق کادرسازی فقهی

استاد محمد مهدی حقانی؛ نمونه موفق کادرسازی فقهی
دغدغه ایشان تربیت نیرو‌های زبده و کارآمد برای خدمت به نظام اسلامی و منطبق با الگوی تربیتی مقام معظم رهبری  است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، هفته دفاع مقدس، یادآور رشادت مردانی است که در راه دین و ولایت همه زندگی خود را کف دست گرفته، برخی به شهادت رسیده و برخی درانتظار آن باقی ماندند؛
در این میان روحانیت، مانند تمام حوادث انقلاب پیش قراول این گروه بوده و بعد از جنگ نیز، سنگر جهاد اکبر و جهاد علمی را رها نکرده و مشغول ایثاری به مراتب سخت‌تر از ایثار ۸ ساله در جهاد اصغر شدند!

«حوزه‏‌ى علميه در اين دوران، جوهر حيات و رشد و بالندگى خود را مرهون انقلاب اسلامى و امام عظيم‏ الشّأن آن، و مجاهدتهاى ايثارگرانى است كه به عشق دين خدا و به اميد حاكميت آن، جان و تن خود را به ميدان فداكارى بردند. «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِر» سياست سلطه‏‌گران جهانى اين بوده و هست كه مراكز دانش دين را منزوى، منفعل، بی‌روحيه، بی‌ابتكار، وابسته به خود و فارغ از آرمان‏هاى بزرگ كنند، و آنان را به جدايى دين از سياست معتقد، و از همگامى دين با تحولات شگرف جهانى مأيوس سازند»

امام خامنه‌ای ۲۴آبان۱۳۷۱

با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، حیات حوزه‌های علمیه مرهون ایثارگرانی است که هم در دوران جنگ و هم در سنگر علم مشغول فعالیت بوده‌اند؛

معمولا در سالگرد دفاع مقدس، از شهدای روحانیت اسمی به میان می‌آید ولی کمتر به ایثارگرانی پرداخته می‌شود که در هر دو عرصه موفق بوده‌اند!

«عالم جانباز انقلابی» بهترین الگو برای طلاب جوان امروز به شمار می‌رود! علمایی که همین امروز در قید حیات هستند و محضرشان یادآور ایام دفاع مقدس است و هنوز حال و هوای مبارزه را در کنار قوت علمی، به شاگردانشان منتقل می‌کنند.

برای گرامی‌داشت این سربازان خط مقدم ولایت و این علمای مبارز انقلابی، که به فضیلت بزرگ جانبازی مزین هستند، به معرفی سوابق مبارزاتی، علمی و شخصیتی برخی از این بزرگان خواهیم پرداخت.

استادی مسلط بر اندیشه های رهبری 

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی حقانی فرزند شهید بزرگوار غلامحسین حقانی، از اساتید سطح عالی حوزه، کنشگر انقلابی و جزء مسلط‌ترین افراد بر بیانات و اندیشه های رهبر معظم انقلاب مدظله می‌باشد.

سابقه جبهه و انقلابی گری

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی حقانی در گردان حبیب بن مظاهر از رسته های رزمی به نام دفاع مقدس جمعی لشکر 27 محمد رسول الله (ص) و مشهور به گردان طلبه ها و روحانیون در رده های تک تیرانداز، مخابرات، فرمانده دسته و ادوات انجام وظیفه جهادی کرده است. 

هم چنین ایشان به طور متعدد و مستمر در سایر صحنه های دفاع مقدس حضور داشته‌ است که به علت تواضع تاکنون مقدار دقیق حضور در جبهه های حق علیه باطل را بیان نکرده‌اند، لکن جراحات متعدد جسمی و عوارض شیمیایی بارها ایشان را راهی بیمارستان کرده و بارها تا مرز شهادت رفته‌اند.

ایشان پس از دفاع مقدس برای تحصیلات حوزوی وارد حوزه علمیه قم شده و از پیشگامان حوزه انقلابی بوده اند.

سابقه پژوهشی

وی یکی از پرکارترین افراد در زمینه پژوهش و آموزش در حوزه‌های علمیه می‌باشد؛ علاوه بر تدریس در سطوح عالی، موسس و متولی مؤسسه علمی فرهنگی لوح و قلم است که منشأ اقدامات ماندگاری در زمینه پژوهش در بیانات رهبر انقلاب گردیده است.

از نمونه پژوهش‌ها می‌توان به کتاب آفتاب در مصاف که بیانات رهبری پیرامون سیدالشهدا است، اشاره کرد؛ تدوین کتاب گرانسنگ «منشور حوزه و روحانیت» تحت اشراف وی، که در ۱۵ جلد تقریبا تمام بیانات رهبری درباره حوزه و روحانیت را گردآوری کرده است.

ایشان در زمینه آموزش طلاب نیز اقدام به تأسیس مدارس علمیه فقه محور متعددی کرده است که مدرسه علمیه آل یاسین در مقدمات، سطح و خارج از آن نمونه می‌باشد.

دغدغه ایشان تربیت نیروهای زبده و کارآمد برای خدمت به نظام اسلامی و منطبق با الگوی تربیتی مقام معظم رهبری  است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
جواتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶
ایشان یکی از کسانی هستند که باید در جایگاه های مهم در کشور سکان دار حرکت کشتی انقلاب باشند اما متاسفانه قدر افرادی همچون ایشان در کشور شناخته نمی شود و نخبه سوزی یک امری عادی و راحت تقی می شود
0
0