۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۶۹۰۴۷۲
معرفی برخی از علمای جانباز انقلابی؛

آیت الله سیفی مازندرانی

آیت الله سیفی مازندرانی
روحانیت در جنگ حضور محسوسی داشته به طوری که بسیاری از طلاب مستعد و آینده دار و بزرگان حوزه در جبهه های دفاع مقدس در خط درگیری و نبرد حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، هفته دفاع مقدس، یادآور رشادت مردانی است که در راه دین و ولایت همه زندگی خود را کف دست گرفته، برخی به شهادت رسیده و برخی درانتظار آن باقی ماندند؛
در این میان روحانیت، مانند تمام حوادث انقلاب پیش قراول این گروه بوده و بعد از جنگ نیز، سنگر جهاد اکبر و جهاد علمی را رها نکرده و مشغول ایثاری به مراتب سخت‌تر از ایثار ۸ ساله در جهاد اصغر شدند!

«حوزه‏‌ى علميه در اين دوران، جوهر حيات و رشد و بالندگى خود را مرهون انقلاب اسلامى و امام عظيم‏ الشّأن آن، و مجاهدتهاى ايثارگرانى است كه به عشق دين خدا و به اميد حاكميت آن، جان و تن خود را به ميدان فداكارى بردند. «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِر» سياست سلطه‏‌گران جهانى اين بوده و هست كه مراكز دانش دين را منزوى، منفعل، بی‌روحيه، بی‌ابتكار، وابسته به خود و فارغ از آرمان‏هاى بزرگ كنند، و آنان را به جدايى دين از سياست معتقد، و از همگامى دين با تحولات شگرف جهانى مأيوس سازند»

امام خامنه‌ای ۲۴آبان۱۳۷۱

با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، حیات حوزه‌های علمیه مرهون ایثارگرانی است که هم در دوران جنگ و هم در سنگر علم مشغول فعالیت بوده‌اند؛

معمولا در سالگرد دفاع مقدس، از شهدای روحانیت اسمی به میان می‌آید ولی کمتر به ایثارگرانی پرداخته می‌شود که در هر دو عرصه موفق بوده‌اند!

«عالم جانباز انقلابی» بهترین الگو برای طلاب جوان امروز به شمار می‌رود! علمایی که همین امروز در قید حیات هستند و محضرشان یادآور ایام دفاع مقدس است و هنوز حال و هوای مبارزه را در کنار قوت علمی، به شاگردانشان منتقل می‌کنند.

برای گرامی‌داشت این سربازان خط مقدم ولایت و این علمای مبارز انقلابی، که به فضیلت بزرگ جانبازی مزین هستند، به معرفی سوابق مبارزاتی، علمی و شخصیتی برخی از این بزرگان خواهیم پرداخت.

آیت الله سیفی مازندرانی

آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در سال ۱۳۳۵ش در شهر بابلسر متولد شد.
دروس خارج را عمدتا از محضر آیات عظام میرزا هاشم آملی، محمدرضا گلپایگانی و شیخ جواد تبریزی، و اراکی استفاده نمود و در این مدت (از سال۵۷ تا ۷۳) به تدریس دروس مقدمات و سطوح عالی نیز اشتغال داشتند. از سال ۷۳ تدریس خارج فقه و اصول را شروع نمودند و تاکنون ادامه دارد.

سوابق جبهه و مبارزاتی

از سال ۵۵ تا پيروزى انقلاب، راهپيمايى‌هايی که در برخى از شهرهاى استان مازندران عليه رژيم پهلوى، برگزار مى‌شد، به پشتيبانى ايشان بود. نام وی در ليست ساواک و اداره امنيت ملى استان به عنوان اخلالگر و مخرب، ثبت شده و هميشه تحت پيگرد بود و حتى چندين مرتبه هم مورد حمله مسلحانه نيروهاى ساواک قرار گرفت.
در دوران دفاع مقدس یک دوره کلام در جبهه ها تدریس نمود که بسیار مورد استقبال رزمندگان واقع شد؛ وی مسئول تبلیغ لشگر ۲۵ مازندران بود و در کنار آن دروس حوزه را نیز ادامه داد.
حضور مستمر ایشان در جبهه باعث شد در سال ۱۳۶۱ در منطقه‌ی (بازی دراز) کرمانشاه از ناحیه چشم چپ به افتخار جانبازی نائل آمدند.

سوابق علمی و تبلیغی

وی در خلال سالهای تحصیل و تدریس، شرح تحریر الوسیله امام خمینی را آغاز کرد و آن را «دلیل تحریر الوسیله» نامید؛ در قواعد فقهی و اصول نیز کتب مفصلی تدوین کرده‌اند.
ایشان به تربیت شاگرد اهتمام ویژه‌ای دارند و مدرسه معهد الاجتهاد الفعّال را برای تربیت مجتهد پایه گذاری کرده‌اند.
مجموعه آثار ایشان توسط شرکت نور در یک لوح فشرده منتشر شده است.

ارسال نظرات