۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۹۰۴۳۵

شهادت راه رسیدن به کمال عبودیت

شهادت راه رسیدن به کمال عبودیت
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی گفت: رسیدن به کمال عبودیت به برکت شهادت برای انسان حاصل می‌شود، باید کتاب‌هایی که در رابطه با سبک زندگی و خاطرات شهدا است را مطالعه کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی شب گذشته در بزرگداشت هفته دفاع مقدس در صحن صاحب الزمان(عج) حرم مطهر اظهار کرد: اولین نکته در رابطه با شهدا این است که مقام شهید و شهادت مقام حسرت و غبطه است و افرادی که از این قافله جا مانده‌اند آه حسرت می‌کشند و چون به این مقام نرسیدند غبطه می‌خورند.

وی با اشاره به آیه ۱۵۷ و ۱۵۸ آل عمران که گوشه‌ای از مقام شهید و شهادت را بیان کرده است، افزود: نکته اول این آیات این است که شهدا مقام حیات معنوی دارند و زنده هستند و نزد پروردگار خود روزی می‌خورند و از این مقام شاد و مسرور هستند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه ۱۱۱ سوره توبه اظهار کرد: مشتری شهدا خداوند است و جان و تعلقات دنیایی آنها را می‌خرد و در مقابل بهشت را به آنها می‌دهد و در روایات هم داریم که بالاترین مردن مرگ در راه خدا است و در روایت دیگر آمده است که بالای هر خوبی یک نیکی دیگر وجود دارد، بجز شهادت در راه خدا که بالاتر از آن نیکی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام ۷ ویژگی برای شهید برشمرده اند که هفتمین ویژگی نگاه کردن به وجه الله است، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۱۷۱ نهج البلاغه از خدا طلب شهادت می‌کنند و در جای دیگر از خدا می‌خواهند منزلی که برای شهدا است را به ایشان عطا کند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی دومین نکته در رابطه با شهادت را نتیجه شهادت دانست و گفت: رسیدن به کمال عبودیت به برکت شهادت برای انسان حاصل می‌شود و امام صادق علیه السلام وقتی عبودیت و بندگی را معنا می‌کنند و سه مرحله برای عبودیت بیان می‌کنند می فرمایند معنی عبودیت دادن همه سرمایه‌ها در راه خدا، سبب عبودیت وادار کردن نفس بر آنچه نمی‌خواهد، ترک راحتی و دوست داشتن مخفی ماندن و راه عبودیت خود را فقیر و محتاج خدا دانستن است که همه این علامات در شهدا قابل مشاهده است.

وی سومین نکته شهادت را سیره و سبک زندگی شهدا عنوان کرد و افزود: حتما باید کتاب‌هایی که در رابطه با سبک زندگی و خاطرات شهدا وجود دارد را مطالعه کنیم و از شهدا الگو بگیریم و سه کتاب «نه آبی نه خاکی» دست نوشته‌های شهید سعید مرادی، «محمد، مسیح کردستان» خاطرات شهید محمد بروجردی و «فرمانده من» که خاطرات شهیدان به صورت داستانی است بسیار مورد توجه مقام معظم رهبری است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شهدای صدر اسلام پیامبر(ص) و ائمه(ع) را دیدند و جان خود را برای خداوند عطا کردند، افزود: شهدای دفاع مقدس تنها با اعتقاد به خدا و پیامبر(ص) جان خود را فدا کردند بنابراین به بالاترین درجات شهادت رسیده‌اند زیرا با اعتقاد خالص جان خود را در راه خدا دادند.

ارسال نظرات