۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۶۹۶۳۵۸
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بررسی کرد؛

سیر تطور جریان غربگرا، از فروغی تا ظریف

سیر تطور جریان غربگرا، از فروغی تا ظریف
حجت الاسلام ملک زاده به تبیین سیر تطور جریان غربگرا از فروغی تا ظریف پرداخت و گفت: مسؤولان از تجربیات اعتماد به غرب در دوران پهلوی و بعد از انقلاب درس عبرت بگیرند.

حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به مناسبت ۵ آذر سالروز مرگ محمدعلی فروغی به بررسی عملکرد جریان غرب گرا در داخل کشور پرداخت و گفت: محمدعلی فروغی از رجال و سیاستمداران غرب گرا، مداح و شیفته غرب بود.

وی به نقش برجسته فروغی در انتقال حکومت قاجار به پهلوی اشاره و بیان کرد: فروغی با حمایت ها و اتکای به غرب وارد صحنه تغییر حکومت در ایران می شود و جشن تاج گذاری رضاشاه را برگزار می کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: فروغی در خاطرات خود بیان می کند که من افتخار می کنم که در دو مقطع حساس ایران نقش آفرینی کردم، سلطنت را از قاجار به پهلوی منتقل کنم و همچنین حکومت را از رضا شاه به پسرش انتقال دهم.

حجت الاسلام ملک زاده اظهار کرد: در دوران جنگ جهانی دوم فروغی وارد صحنه می شود، با حمایت متفقین رضا شاه را وادار به استعفای از پادشاهی می کند و سلطنت را به محمد رضاشاه منتقل می کند.

محمد علی فروغی

غربگران نگاه ستایش گرانه و مدح گونه به غرب دارند

وی با بیان اینکه غربگران در دوران قاجار و پهلوی نگاه ستایش گرانه و مدح گونه به غرب داشتند، افزود: این افراد فرهنگ و تمدن غربی را مورد ستایش و تمجید قرار می دادند، در حالی که آنها همواره با فرهنگ دینی و اسلامی مشکل داشتند و غربگرایان به صراحت بیان می کردند که از ایرانی جماعت هیچ کاری بر نمی آید، از این رو پیشرفت و توسعه کشور تنها با اتکای به غرب حاصل خواهد شد.

حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به اینکه پشتوانه غنی فرهنگ ایرانی اسلامی خلاف نظریه غربگران را ثابت می کند، گفت: زمانی که اروپا در توحش کامل به سر می بردند، تمدن اسلامی و ایرانی در بالندگی کامل خود به سر می برد و دانشمندان مسلمان بسیاری در این دوران تربیت شدند.

فروغی

فروغی، رضا شاه و محمدرضا شاه نماد کامل غرب گرایی

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، فروغی، رضا شاه و محمدرضا شاه را نماد کامل غرب گرایی توصیف و اظهار کرد: فروغی، رضا شاه را ترغیب کرد که سفری به ترکیه داشته باشد و بعد از این سفر، رضا شاه تصمیم گرفت با حجاب در ایران مقابله کند و فرهنگ و تمدن غربی را در ایران پیاده کرد.

غربگرایان همواره فرهنگ بی بند و باری را در ایران پیاده سازی کردند

حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به اینکه افراد غرب گرا همواره زشتی ها، بی‌ بند و باری‌ها و لاابالی‌گری های غرب را مشاهده و آنها سعی کردند که این فرهنگ را در ایران پیاده سازی کنند، افزود: تفکر تقی زاده این بود که اگر بخواهیم ایران پیشرفت کند باید از فرق سر تا نوک پا غربی بشویم، در حالی که این افراد هیچ گاه در علم، پیشرفت و صنعت از اروپا پیروی نکرده بودند.

وی با بیان اینکه غربی ها همواره به دنبال منافع خود بوده و حضورشان در کشورهای دیگر سبب افزایش تمدن و توسعه نشده، ابراز داشت: حضور غرب در آفریقا سبب ایجاد استثمار و فجایعی همچون فقر و فلاکت در این کشورها شده و همچنین ترامپ کشور عربستان را گاو شیرده توصیف کرده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه بعد از انقلاب نیز افراد غرب گرا در صدر مدیریت قرار داشتند، گفت: در اوائل انقلاب افرادی همانند بازرگان و بنی صدر نگاه غرب گرایانه داشته و آنها این باور را داشتند که باید ایران با کشورهای غربی کنار بیاید و ما باید منافع کشورهای اروپایی را تامین کنیم تا از کمک های این کشورها بهره ببریم.

حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به این اینکه بیشتر افراد غرب گرا دارای خاندان غیرمذهبی و حتی اصالتی غیر ایرانی بودند، افزود: فردی همچون فروغی دارای خاندان یهودی بوده، از این رو نباید از این افراد انتظار داشته باشیم به فکر منافع ایران اسلامی باشند.

ظریف و جان کری

مسؤولان غرب گرای دولت اصلاحات، امضای وزیر امور خارجه آمریکا را سند قطعی می دانستند

وی در ادامه با ابزار تأسف از اینکه در دولت اصلاحات نیز برخی افراد غرب گرا همین رویه را ادامه دادند، گفت: در قضیه برجام نگاه اعتماد و اتکای مسؤولان به غرب، خسارت جبران ناپذیری به کشور ایران وارد کرد.

حجت الاسلام ملک زاده ابراز داشت: مسؤولان غرب گرای دولت اصلاحات، امضای وزیر امور خارجه آمریکا را سند قطعی می دانستند و این امر نشان می دهد که این افراد شیفته و دلباخته غرب هستند و به سران اروپایی اعتماد و اطمینان کامل دارند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: روزنامه نیویورک تایمز اخیرا گزارشی منتشر کرده و نوشته است: آقای ظریف اشباه کرد که امضای جان کری را سند و تضمین دانسته و اکنون ایران حق دارد که به راحتی به برجام برنگردد.

مسؤولان از تجربیات اعتماد به غرب در دوران پهلوی و بعد از انقلاب درس عبرت بگیرند

وی با ابراز تأسف از اینکه غربگرایان داخلی اعلام می کنند که نباید از آمریکا در مذاکرات تضمین خواست، افزود: این امر نشان می دهد برخی مسؤولان کماکان اندیشه غلط خود را تغییر ندادند و قصد ندارند از تجربیات و شکست های گذشته درس عبرت بگیرند.

حجت الاسلام ملک زاده با بیان اینکه باید مسؤولان از تجربیات اعتماد به غرب در دوران پهلوی و بعد از انقلاب درس عبرت بگیرند، تصریح کرد: هر چند ایستادگی و مقاومت در برابر غرب هزینه و سختی دارد، اما به تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب، هزینه سازش با غرب بسیار سنگین تر است و همچنین تجربه نیز نشان داده که کنار آمدن با غرب سبب جدا شدن بحرین و مناطق بسیاری از ایران و همچنین خسارت های سنگین به کشور شده است.

ارسال نظرات