۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۶۹۶۵۹۲
آیت الله اعرافی:

در مسیر تحول نباید شتابزده عمل کرد / لزوم پاسداشت تراث علمی گذشتگان

در مسیر تحول نباید شتابزده عمل کرد / لزوم پاسداشت تراث علمی گذشتگان
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به ضرورت تحول و تعالی در ساحت علمی حوزه و اینکه باید تراث علمی گذشته را پاس داشت، گفت: در مسیر تعالی و تحول نباید شتازده عمل کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه های علمیه ظهر امروز در آیین رونمایی از آثار اجتهادی و تخصصی دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه که در سالن جلسات این مجموعه علمی برگزار شد، ضمن تشکر و قدردانی از همه افراد و نهادهایی که در تدوین این 9 جلد نقش داشتند، گفت: اگر ما رشد و تعالی حوزه را با توجه به نیازهای دنیای معاصر بخواهیم دنبال کنیم باید در سه ساحت علمی، اخلاقی و کنشگریو حضور حوزه در عرصه هدایت، راهنمایی و کمک به جامعه دنبال کرده و گام برداریم.

وی اظهار کرد: هر نوع ارتقاء، رشد و تحولی که دنبال می کنیم باید براساس منطق و برمناهج استوار و اصیل حوزه های علمیه باشد و باید بر همین اساس حرکت کرد، مع الاسف در این زمینه شاهد افراط و تفریط و راه های نامتوازنی هستیم، از یک سو کسانی و جریان هایی وجود دارد که تراث گذشته را کم می شمارد.

آیت الله اعرافی افزود: این جریانات برخی بزرگان را در جایگاه خودشان نمی بینند و دچار سطحی نگری و شتاب زدگی در نوسازی علمی می باشند و به همین شکل گاهی از آن مناهج اصلی و روش های اصلی که بیش از هزار سال متفکران در آن زمینه کار کرده اند دور می شوند، این ها سلسله ای از آفات نوگرایی شتاب زده و عدم توجه به نیازهای جامعه است.

امام جمعه موقت قم با اشاره به افراط و تفریط در ساحت علمی و نوآوری علمی ابراز کرد: حوزه با الهام گیری از مراجع عظام، رهبری معظم و اساتید بزرگوار منهجی متعادل و مبتنی بر نگاه درست اجتهادی و دور از آفات را دنبال می کند.

وی ادامه داد: ما در مسیر تعالی و تحول حوزه نباید شتازده باشیم و سطحی بنگریم و نباید تراث عظیم عقلی و اجتهادی عظیم خودمان را کوچک بشماریم و بزرگانمان را مورد توجه قرار بدهیم و همزمان باید آغوش بازی برای شنیدن حرف ها و پرسش ها و دیدن نیازها داشته باشیم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: مدیریت حوزه در همین چارچوب ضمن اینکه به ضعف های خود اذعان می کند اما در بیش از 100 محور گامی اجرایی را برداشته و حرکتی را شروع کرده است. اصلاح برخی از نظام های آموزشی، در تدوین و اصلاح متون، ارائه کتاب های مکمل برای سطوح عالی، عرصه حوزه های دانشی حوزه در قالب درختواره، درس های تخصصی در غیرفقه و اصول، ارائه سطح آزادی فراتر از سطح آزاد امروزی، هدایت علمی و ... برخی از گام های بلندی است که حوزه در این سال های اخیر در جهت تحول نظام آموزشی حوزه برداشته است.

مدیرحوزه های علمیه کشور در پایان اذعان کرد: دفتر فقه معاصر و شورای عظیم الشان آن سابقه کهن بزرگان در مباحث علمی را با همه وجود اعتراف دارندو آن میراث را بزرگ می داریم و داعیه شروع و آغازی نداریم بلکه تکامل راه حوزه نجف و قم را در پیش دارد، همچنین دفتر فقه معاصر و درس خارج معاصر ادعای حصری ندارد./پ202/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
شورای علمی فقه معاصر ابتکار ارزشمند و کم نظیری بوده. احسنتم
0
0