۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۷۰۰۴۹۱
حجت الاسلام گرجیان در گفت‌وگو با رسا:

امام خمینی با قرائتی رساتر از دیگر فقیهان نظریه ولایت فقیه را مطرح کردند

امام خمینی با قرائتی رساتر از دیگر فقیهان نظریه ولایت فقیه را مطرح کردند
استاد حوزه با بیان اینکه امام خمینی رساتر از دیگر فقیهان نظریه ولایت فقیه را مطرح کرد گفت: ثمرات حکومت ولایت فقیه در ایران و محور مقاومت قابل مشاهده است.

اشاره: امام خمینی(ره) در سال 1348 و در نجف اشرف به صراحت بر موضوع ولایت فقیه اشاره کرد. آراء سیاسی امام خمینی در ضرورت قیام علیه نظام کهنسال شاهنشاهی و لزوم تشکیل و تأسیس حکومت اسلامی، با تدوین درسهای فقه ایشان در نجف اشرف (به سال 1348 ش.) به نام «ولایت فقیه» منتشر شد، این کتاب درواقع محصول صحبتهای امام پیرامون مسائل حکومت، مردم و ولایت فقیه است که در سال 1349، در بیروت به صورت کتاب پیاده و تدوین شد.

«آراء مکتوب فقهی امام (در سال 1396 ق.) در ضمن بحث فقهی استدلالی بیع، به شیوه مرحوم ملا احمد نراقی در کتاب عوائد‌الایام نگارش یافته است. امام در این کتاب به دو شیوه عقلی و نقلی به اثبات نظریه ولایت فقیه پرداخته است و ضمن بحثهای استدلالی بر روش متقن فقهی، به برنامه‌ریزی عملی برای تحقق ولایت فقیه در امر حکومت با طرح راه‌های مشخص و عملی توجه کرده است، از این رو حجت الاسلام محمدمهدی گرجیان عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز ارایه نظریه ولایت فقیه توسط امام در نجف، گفت: نظریه ولایت فقه امام خمینی(ره) باید از منظر فقهی، کلامی و عرفانی باید مورد بررسی قرار گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به بررسی فقهی نظریه ولایت فقیه پرداخت و افزود: بسیاری از علما و فقها در طول تاریخ به نظریه ولایت فقیه اهمیت دادند، حتی مرحوم صاحب جواهر ولایت فقیه را امری ضروری برای جامعه دانسته و بیان کرده فقهی که قائل به ولایت فقیه نباشد بویی از فقه نبرده است و همچنین مرحوم نائینی این مبحث را به طور مبسوط شرح داده است.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) با قرائت رساتر از دیگر فقیهان نظریه ولایت فقیه را مطرح کردند، گفت: امام راحل نظریه ولایت فقیه را ایجاد و تأسیس نکرده، بلکه نظریه ای که دیگر فقها به صورت حداقلی بیان کردند، امام ارحل به صورت بایسته‌تر و کامل‌تر آنرا بسط و گسترش داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار کرد: به تعبیر حضرت آیت الله جواد آملی ولایت فقیه همان ولایت فقه بر جامعه است، در اینجا نیز فقه به معنای عام که شامل اخلاق و اعتقادات می باشد، یعنی همان ولایتی که انبیای و اولیای الهی و ائمه معصومین(ع) بر مردم و جامعه داشتند، فقیهان به عنوان میراث دار آنها ولایت بر امور جامعه دارند.

حجت الاسلام گرجیان با بیان اینکه امام راحل با اشراف کامل به فقه عام نظریه ولایت فقیه را مطرح کردند، ابراز داشت: امام راحل فرمود هر آنچه اولیای الهی و ائمه اطهار(ع) در امور جامعه داشتند، ولایت مطلقه فقیه همان شئون را داراست، از این رو ولایت فقیه بدان معنا نیست که بتواند بر طبق هوای نفس خود عمل کند، اگر فقیهی نتواند با هوای نفس خود مبارزه کند، اصلا فقیه نیست و نمی تواند عهده دار ولایت شود.

وی با بیان اینکه در نظام اسلامی ایران ثمرات حکومت ولایت فقیه در زمان امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای را مشاهده کردیم، تصریح کرد: در دوران قاجار، پهلوی و حکومت های دیگر با فشار و تشر کوچکی از سوی بیگانگان جامعه دچار تشتت و بهم ریختگی می شد و بخشی از ایران عزیز از دست ما می رفت، اما در حال حاضر به اعتراف دوست و دشمن، قوام نظام اسلامی ایران بر مبنای ولایت فقه  از کید و توطئه های دشمنان مصون است.

حجت الاسلام گرجیان با اشاره به اینکه باید ما قدردان میراث بزرگی که امام خمینی(ره) در نظریه ولایت فقیه به یادگار گذاشتند، باشیم تا اینکه نظام اسلامی ایران به جایگاه مطلوب خود دست پیدا کند، افزود: بسیاری از کشورها تبعیت از نظام ولایت فقیه ایران دارند و محور مقاومت در منطقه زیر سایه ولایت فقیه تشکیل شده و توانستند از زیر یوغ قدرت های بزرگ جهان بیرون بیایند و به مبارزه با تکفیری ها و داعشی ها بپردازند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در پایان سخنانش ابراز داشت: امیدوارم انقلاب اسلامی ایران را با رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب و میراث سترگ امام راحل به صاحب اصلی خود تحویل دهیم.

ارسال نظرات