۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۷۱۶۰۲۱
آیت‌الله خاتمی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

مسئولیت ائمه جمعه فراتر از خطبه خوانی است/ رهنمودهای رهبری، منشور امامت جمعه

مسئولیت ائمه جمعه فراتر از خطبه خوانی است/ رهنمودهای رهبری، منشور امامت جمعه
عضو فقهای شورای نگهبان تجربه موفق امامت جمعه را زندگی در متن مردم دانست و گفت: امام جمعه مردمی برای رفع مشکلات مردم تلاش خواهد کرد.

آیت الله سیداحمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار با امامان جمعه را منشور امامت جمعه خواند و گفت: من مطمئن هستم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه این رهنمود‌ها را به‌عنوان دستورالعمل برای امامان محترم جمعه به کار خواهند گرفت.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: ابعاد مختلف مسائل امامت جمعه در این منشور مطرح شده است که رهبر معظم انقلاب در یکی از آن‌ها درباره برخورد مردمی امامان جمعه پرداخته‌اند.

آیت الله خاتمی در توضیح مردمی بودن با بیان حکمت نهم نهج البلاغه توضیح داد: حضرت علی (ع) در این فراز می‌فرمایند به شیوه‌ای با مردم زندگی کنید که اگر زنده بودید میل داشته باشند با شما زندگی کنند و اگر مردید در فراغ‌تان بگریند.

امام جمعه موقت تهران در توضیح معنای مردمی زیستن امام جمعه ادامه داد: امامان محترم جمعه نباید خود را برتر از مردم بدانند، بلکه باید خود را یکی از آن‌ها و در غم و شادی مردم شریک بدانند تا وقتی حادثه‌ای طبیعی مانند سیل، زلزله و ... یا غیر طبیعی که برای مردم پیش می‌آید و به کمک نیاز دارند، خود امام جمعه باید در خط مقدم کمک به مردم حضور پیدا کند.

آیت الله خاتمی در بیان شیوه کمک ائمه جمعه برای مردم خاطرنشان کرد: نمی‌گویم حتماً امام جمعه مشغول کار یدی بشود، گرچه این کار هم بسیار کاری پسندیده و همراهی عملی با مردم است؛ اما مراد من مدیریت در زمان بحران است که باید آن‌ها مدیریت کار‌ها را دست بگیرند و به صحنه وارد شوند تا مسؤولان را کمک و تشویق کنند و این از شؤون برخورد مردمی امام جمعه است.

عضو فقهای شورای نگهبان با ابراز اینکه امام جمعه نباید خود را تافته جدا بافته از مردم بداند تصریح کرد: یکی از برنامه‌های بسیار خوب شورای سیاستگذاری ائمه جمعه این است که امامان جمعه را مکلف می‌کند تا در منطقه مأموریت‌شان و در آنجایی که امامت دارند، زندگی کنند.

آیت الله خاتمی تجربه موفق امامان جمعه را زندگی در متن مردم دانست که امام جمعه می‌تواند مشکلات منطقه را به‌خوبی درک کند، توضیح داد: برای مثال وقتی فرزندان امام جمعه در حوزه مأموریت او به مدرسه بروند، امام جمعه مشکلات آموزش و پرورش را لمس می‌کند و وقتی لمس کرد برای رفع مشکلات تلاش جدی انجام خواهد داد.

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر مردمی بودن پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت ایشان تبیین کرد: وقتی امام حسن و امام حسین در جایی وضو می‌گرفتند، دیدند وضوی پیرمردی درست نیست و به وی گفتند ما دو برادر هستیم، وضو می‌گیریم و شما ببینید وضوی کدام یکی از ما درست است؛ وقتی آن‌ها وضو گرفتند پیرمرد فهمید این‌ها می‌خواهند به او وضو را آموزش بدهند و گفت وضوی شما دو نوجوان درست است؛ ولی وضوی من پیرمرد درست نبود، الآن توبه کردم و از شما یاد گرفتم و تصمیم می‌گیرم از این به بعد درست وضو بگیرم که این معنای مردمی زیستن و در متن مردم بودن است.

آیت الله خاتمی در بیان روایت دیگری از سیره مردمی زندگی کردن پیامبر عظیم‌الشأن اسلام توضیح داد: پیامبر گرامی اسلام از گذرگاهی عبور می‌کرد و دید بچه‌ای نشسته است و گریه می‌کند، پیامبر اکرم نشست و فرمود چرا گریه می‌کنی؟ آن بچه گفت بلبلش مرده که پیامبر گرامی اسلام آن بچه کوچک را دلداری می‌داد.

امام جمعه موقت تهران روایت دیگری را از سیره پیامبر مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: دختر بچه ۵-۶ ساله‌ای از اهالی مدینه به پیامبر سلام می‌داد و می‌گفت به خانه ما بیایید و پیامبر نیز می‌فرمود برویم به خانه‌تان، و این دختر ۵-۶ ساله به سرعت می‌رفت درب خانه را می‌زد و به پدر و مادرش بشارت ورود پیامبر گرامی اسلام را می‌داد که این‌ها جلوه‌های مردمی زیستن نبی اکرم است تا وقتی که شاهد هستیم هنگام ارتحال پیامبر گرامی اسلام، ضجه‌ها و ناله‌هایی شنیده شد که تا آن روز هیچ کسی نشنیده بود و مردم ۳ روز با پیامبر اکرم وداع و خداحافظی می‌کردند.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه امامت جمعه شأنی از شؤون رهبری دینی جامعه است تبیین کرد: آنچنان که فرماندار محترم، مسؤول سیاسی شهر است، امام جمعه نیز مسؤولیت دینی شهر را برعهده دارد و باید فعالانه و با نشاط در این عرصه وظیفه خود را به خوبی دنبال کند.

عضو فقهای شورای نگهبان مسؤولیت ائمه محترم جمعه را فراتر از مسؤولیت خطبه‌خوانی روز‌های جمعه دانست و افزود: امام جمعه فقط مسؤولیت خطبه خوانی را برعهده ندارد، درست است که یک مسؤولیت او خطبه خوانی و برپایی نماز جمعه است؛ اما مسؤولیت اساسی امام جمعه مدیریت دینی شهر است که یعنی تابستان به فکر اوقات فراغت نوجوانان و جوانان آن منطقه باشد و در زمستان به دنبال حضور در دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه حوزه مأموریت خود برود.

آیت الله خاتمی در پایان گفت: من مجموعه این‌ها را به‌عنوان برخی از جلوه‌های برخورد مردمی امامت محترم جمعه می‌دانم که خود را از مردم، در متن مردم و در تلاش برای حل مشکلات مردم بدانند و با مسؤولان محترم که مسؤولان نظام اسلامی هستند برخورد پدرانه و محترمانه داشته باشند و به مجرد پیدا شدن مشکلی، اختلافات و دعوا‌ها را به خطبه‌ها نیاورند و از راه عقلایی و خردورزانه حل مشکلات مردم را پیگیری کنند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات