۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۰۰۷۱۴
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی منتشر کرد؛

نشست‌ها و گفت‌گوهای همایش روحانیت و انقلاب اسلامی

خبرگزاری رسا ـ دفتر اول همایش روحانیت و انقلاب اسلامی با عنوان نشست‌ها و گفت‌وگوها به کوشش سیدجواد میرخلیلی منتشر شد.
روحانيت و انقلاب اسلامي دفتر اول نشست ها و گفت و گوها


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دفتر اول همایش روحانیت و انقلاب اسلامی با عنوان نشست‌ها و گفت‌وگوها به کوشش سیدجواد میرخلیلی از سوی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

اثر حاضر دربرگیرنده مجموعه نشست‌ها و گفت‌وگوهایی با صاحب‌نظران و اساتید حوزوی و غیرحوزوی و همچنین روحانیان مسؤول در نهادهای مختلف حوزوی و غیرحوزوی و متکفّل بررسی و ارزیابی سه دهه تجربه حضور روحانیت در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی ایران، جهان اسلام و جهان پس از انقلاب اسلامی است.

در مقدمه این کتاب که از سه بخش کلیات، روحانیت و سه دهه آغازین انقلاب اسلامی و روحانیت و آینده انقلاب اسلامی، خاتمه و نمایه‌ها تشکیل یافته، آمده است: «منشأ و خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه و روحانیت به رهبری امام خمینی‌(ره)، امری است که همگان بر آن اتفاق دارند».

در بخش کلیات، موضوعاتی از قبیل خدمات متقابل روحانیت و انقلاب اسلامی، مناسبات روحانیت و سیاست، الگوهای تعامل مرجعیت و نهاد ولایت فقیه، روحانیت و نیازهای تئوریک نظام اسلامی، بررسی شئونات و سمت‌های دولتی و غیردولتی روحانیت، الگوهای تعامل روحانیت با نظام سیاسی، مرجعیت دینی و نقش آن در تحولات اجتماعی و سیاسی ایران و مفهوم‌شناسی و تبیین ماهیت روشنفکری حوزه‌ای مطرح هستند.

بخش روحانیت و انقلاب اسلامی به بیان موضوعاتی همچون نقش روحانیت در بومی‌سازی و اسلامی‌سازی علوم انسانی، روحانیت و نیازهای تئوریک نظام اسلامی، الگوهای تعامل روحانیت با نظام سیاسی، مفهوم‌شناسی و تبیین ماهیت روشنفکری حوزه‌ای، روحانیت و سه دهه با انقلاب اسلامی و روحانیت و آینده انقلاب اسلامی می‌پردازد.

روحانیت و گرایش اسلامی در غرب، روحانیت و مسأله گفت‌وگو با ادیان، روحانیت و مسائل جهان اسلام، امکانات، ظرفیت‌ها و الزامات حضور روحانیت در عرصه بین‌الملل، بررسی و تحلیل عملکرد نهادهای فراملی روحانیت، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی روحانیت در دهه چهارم انقلاب اسلامی از محورهای بخش سوم یعنی روحانیت و آینده انقلاب اسلامی است.

در بخشی از این کتاب، مصاحبه با حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه آورده شده است که وی به بیان موضوع «ایران، جهان اسلام و نظام بین‌الملل» می‌پردازد و می‌افزاید: «یکی از مباحث مهم نظام جمهوری اسلامی ایران،‌ بحث شناخت جریان‌های فکری و فرهنگی، به ویژه جریان روحانیت است».

وی ادامه داده است: «روحانیت مجموعه‌ای است که با هدف تبیین و تبلیغ دین تأسیس شد؛ بنابراین هدف اصلی نهضت روحانیت هدایت‌گری است، ولی این هدایت‌گری مقدماتی دارد از باب مقدمه واجب برای تحقق هدایت، فرایند هدایت‌گری، فهم دین، فهماندن دین و عمل به دین لازم است».

گفتنی است، دفتر اول همایش روحانیت و انقلاب اسلامی در قطع وزیری، 488 صفحه، شمارگان 1400 نسخه و به قیمت 7 هزار و 300 تومان از سوی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی منتشر شد. /920/ن601/ع

ارسال نظرات