۱۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۱۰۱۴۰۷
25 فروردین ماه؛

همایش امام محمدباقر با سخنرانی آیت‌الله سبحانی در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ همایش امام محمدباقر(ع)،25 فروردین سال جاری با سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم برگزار می شود.
آيت الله سبحاني
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام آقاجانی مدیر پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به جایگاه والای اهل بیت(ع) اظهارداشت: کانال ورودی انتظام و شکل گیری دین در جامعه، گسترش حب و محبت اهل بیت در میان آحاد مردم است، بنابراین هرچه جامعه به سمت محبت اهل بیت و عمل به دستورات آنان سوق پیدا کند، نظام دینی قوی‌تری حکم فرما می‌شود.

وی افزود: هرچه فاصله ی حوز ه های مختلف جامعه بویژه حوزه ی سیاست از حوزه‌های دینی و معرفتی بیشتر شود قهراَ آسیب پذیری جامعه بیشتر می گردد.

دبیر همایش امام محمد باقر(ع) ادامه داد: دانشگاه باقرالعلوم(ع) به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای حوزوی و دانشگاهی وظیفه سنگین بازشناسی آموزه‌های اهل بیت(ع) و نزدیک کردن جامعه به آموزه‌های این بزرگواران را بر عهده دارد که یکی از راه‌های عملی این وظیفه خطیر برگزاری همایش‌ها و کنگره‌های علمی است.

وی با اشاره به همایش امام محمد باقر(ع) بیان داشت: خروجی این گونه همایش‌ها در باز سازی معرفتی جامعه می‌تواند موثر باشد و حتی فضای اجتماعی و سیاسی متفاوتی ایجاد کند، فضایی که مملو از آموزه‌های اهل بیت و توجه به دستورهای انان است تاجایی که انگیزه‌ها و گرایشات سیاسی را به سمت آموزه‌های اهل بیت سوق دهد.

نیازمند بازسازی مفهومی در علوم انسانی هستیم

حجت الاسلام آقاجانی گفت: هدف اصلی از برپایی این همایش، بهره مندی از آموزه‌های امام باقر در مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است تا بتوانیم مفاهیمی که در حوزه علوم انسانی داریم بر اساس شاخصه‌های اهل بیت مورد باز سازی مفهومی قرار دهیم.

وی تصریح کرد: گرچه تعالیم حضرت در حوزه‌های مختلف است ولی با توجه به شرایط امروز جامعه تصمیم گرفت شد موضوع و عنوان این همایش تعالیم اجتماعی و سیاسی امام محمد باقر باشد و در این عرصه فعالیت‌هایی درخور صورت گیرد.

مدیر پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: این همایش گرچه در قم و به صورت استانی برگزار می‌شود، ولی ظرفیت‌های این شهر موجب می‌گردد آثار و دستاوردهای این همایش فراگیر بوده و سطوح گسترده تری را در سنوات آتی مهیا کند.

ارسال 60 مقاله به دبیرخانه همایش

وی افزود: با فراخوانی که در شهر قم صورت گرفت، علی رغم زمان کوتاهی که تعیین شده بود، قریب60 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که مراحل ارزیابی و داوری را طی کرده و بیش از 20 مقاله مورد تایید قرار گرفت و 14 مقاله نهایی گردید، البته احتمال افزایش مقالات وجود دارد.

حجت الاسلام آقاجانی ادامه داد: تمامی مقالات نهایی مورد چاپ قرار گرفته و سه مقاله ی برتر در همایش ارائه می‌گردد.

وی با اشاره به برنامه های مختلف این همایش اظهارداشت: پس از خوشامد گویی توسط دبیر علمی همایش حجت الاسلام ارسطا، سخنران افتتاحیه حضرت آیه الله سبحانی خواهد بود که درباره شخصیت امام باقر(ع) سخنرانی خواهند کرد و بعد از آن ارائه مقالات در نوبت صبح این همایش صورت می گیرد، در نوبت عصر، میزگرد علمی با حضور شخصیت های برجسته برگزار می گردد.

حجت الاسلام آقاجانی در پایان گفت: در جهت اهمیت دادن به شان امامت و دامن زدن به بحث های مفید و تاثیرگذار در جامعه قطعاَ با استقبال پر شور حوزویان روبرو خواهیم شد و برای برگزاری همایشی ملی و بزرگ تر آماده می شویم.

لازم به ذکر است این همایش یک روزه، روز پنجشبه، 25 فروردین ماه سال جاری از ساعت 9 صبح الی 18در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار خواهد شد و شرکت برای عموم اساتید حوزویان ودانشگاهیان آزاد است. /901/د102/ص
ارسال نظرات