مدیر حوزه علمیه نرجس مشهد:
ولایت مداری و ظلم ستیزی دو ویژگی بارز حضرت زینب است
خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه نرجس مشهد، با بیان اینکه ظلم ستیزی جز در سایه ولایتمداری محقق نمی شود گفت: آنچه حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا به منصه ظهور رساند، ظلمستیزی منطبق بر ولایتمداری و تحقق شعار «ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم» بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم شایسته خوی، مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد روز گذشته در درس اخلاق خود به بررسی ویژگی های شخصیتی حضرت زینب(س) پرداخت و گفت: از خصوصیات مهم ایشان، رهبری و مدیریت است، در بررسی اجمالی فضای خیمه ها از بدو ورود به صحرای کربلا تا رسیدن به کوفه و شام، نقش حضرت در مدیریت این قافله به خوبی محسوس است.
وی، بهره برداری عظیم و قابل توجه حضرت زینب(س) از بحث شهادت را از دیگر ویژگی های ایشان عنوان کرد و افزود: ایشان برای رساندن پیام عاشورا به زیبایی از این گزاره بهره برد. سرپرستی کاروان اسرا نیز از سخت ترین مراحل مسؤولیتی حضرت بود که از لحظه ای وداع حضرت با امام حسین(ع)، افزون بر این، مراقبت و محافظت از امام زمان و مراقبت از اهداف عاشورا نیز بر عهده حضرت زینب(س) قرار گرفت.
شایسته خوی با اشاره به اینکه آنچه در بطن کاروان اسراست پیام های اصلی قیام عاشوراست افزود: این کاروان جدا از رنج ها و مشقات ظاهری، رسالت رساندن پیام را به مردم دارند آن هم در زمانی که پیام رسانی در ضعبف ترین شرایط قرار دارد و اذهان مردم بسته است، این کاروان چه سرپرستی قوی باید داشته باشد تا ضمن حفظ حیثیت و جایگاه امام بعد امام حسین(ع)، این رسالت عظیم را نیز به انجام رساند.
این استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به مسوولیت سنگین پرستاران در تاسی به حضرت زینب(س) تصریح کرد: این نقش های محوری در قیام کربلا زمینه سازی است برای مقام پرستاری حضرت که میلاد ایشان مبنای روز پرستار شده قرار گرفته است.
وی، محبت، دلبستگی و دلدادگی حضرت زینب(س) به امام زمان خود، نقش محوری ایشان را مضاعف می کند ابراز داشت: ما در هر جایگاهی که هستیم باید بتوانیم این نقش آفرینی حضرت را با توجه به وسع حود انجام دهیم.
مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد، حرکت آفرینی حضرت زینب را از دیگر شاخصه های وجودی ایشان دانست و گفت: یک وقت انسان مسؤولیتی را انجام میدهد که در همان حیطه و عصر خود مؤثر است و تمام میشود اما نقش حضرت زینب(س) اینگونه نبود.
وی اظهار داشت: یکی از صحنه هایی که حضرت به سان کوه ایستادگی کرد هنگام ورود به کوفه بود که در برابر بی احترامیها، بی مروتیها، تحقیرها، خجالت کشیدنها و... تصمیم به خطبهخوانی گرفت خطبهای با صلابت و به دور از اندکی لرزش و سستی و کاملا روانشناسی شده است که در آن به ناآگاهی و سستی ایمان کوفیان اشاره و آنچنان بحث را هدایت می کند که لحظاتی بعد صدای ضجه وناله مردمی که تا لحظاتی قبل این کاروان را تحقیر و تمسخر میکردند، بلند میشود و امام سجاد(ع) ایشان را عالمه غیرمعلمه خطاب میکنند.
شایسته خوی ادامه داد: دومین صحنه، ورود به مجلس عبیدالله است که او را تخریب شخصیتی میکند و صحنه سوم ایستادگی قابل تحسین حضرت، هنگام ورود به مجلس یزید است که در آن کوبنده تر از مجلس عبیدالله حضور یافته و تجلی بخش تمام آیاتی شدند که عفت و حیا و وقار و متانت اجتماعی زن را در بر دارد.
وی تأکید کرد: برخورد و حضور درخشان و همراه با متانت حضرت زینب(س) در مجلس یزید، پاسخ کوبنده ای است به همه کسانی که اسلام را در مورد حقوق زن زیر سؤال برده و اسلام را یک دین متحجر و ظالم به زنان تصور میکنند.
این استاد حوزه علمیه، مهمترین درس زندگی حضرت زینب(س) را تفکر و اندیشه ظلم ستیزی دانست و گفت: اگر به بالاترین مدارج علمی دست یابیم ولی در این مورد ضعف اشته باشیم دچار خسران شده ایم. نمی شود طلبه امام زمان ظلم ستیز نباشد.
وی با بیان اینکه ظلم ستیزی جز در سایه ولایتمداری محقق نمی شود افزود: آنچه حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا آن را به منصه ظهور رساند، ظلم ستیزی منطبق بر ولایت مداری و در واقع تحقق شعار «ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم » بود.
شایسته خوی، جلب اعتماد امام زمان را ثمره ولایت مداری و ظلم ستیزی عنوان کرد و گفت: این مساله بسیار مهم است که انسان به گونهای رفتار کند که مورد اعتماد امام زمانش قرار گیرد به گونه ای که امام، هم حجت خدا بعد از خود و هم ابلاغ پیام حماسه ای چون عاشورا را به او بسپارد./930/پ202/س
ارسال نظرات