۳۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۱۰۲۴۰۵

نخستین شماره زمانه در سال جدید منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ شماره دهم و یازدهم دوره جدید ماهنامه زمانه (نامه اندیشه، فرهنگ و ادبیات) به همت کانون اندیشه جوان به چاپ رسید.
ماهنامه زمانه
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی کانون اندیشه جوان، شماره دهم و یازدهم دوره جدید ماهنامه زمانه (نامه اندیشه، فرهنگ و ادبیات) به همت کانون اندیشه جوان به چاپ رسید.

پرونده محوری این شماره از زمانه یادنامه دکتر محمد مددپور است که «هنرمندی به مثابه یک فیلسوف» عنوان دارد و مشتمل بر آثار و گفتارهایی از چهره‌های شناخته‌شده‌ای همانند حسن بلخاری، شهریار زرشناس، علی‌رضا باوندیان، عبدالمجید شریف زاده، بهروز فرنو و مرتضی گودرزی دیباج است.

در حوزه مطالعات اجتماعی، زمانه در این شماره به موضوع «هویت یابی جریان اسلامی زنان» می‌پردازد. امنتاع زنانگی، تجدد و تدین زنان عصر مشروطه، نیمه پنهان تاریخ، مشروطیت و کفش‌های سیندرلا، تاریخ نگاری زن ایرانی زیر خاکستر، حنای بی‌رنگ فمینیسم در ایران و مبارزات اسلامی زنان عصر مشروطه عناوین مقالات این پرونده است. زینب یاسری، ابوالفضل اقبالی، فرخنده کیهانی یزدی، منیژه کیهانی رودسری و سیروس برادران شکوهی از پدیدآورندگان مطالب این پرونده هستند که گردآوری آن را سیدعلی متولی امامی برعهده داشته است.

زمانه در شماره اسفند و فروردین خود در پرونده دیگری با عنوان «آغاز استقلال‌خواهی» به بررسی رویدادهای زمانه ملی کردن صنعت نفت پرداخته‌است. گفتگو با سیدمحمود کاشانی و سیدمصطفی تقوی مقدم و مقاله طعم تلخ نفت به قلم یعقوب توکلی از مهم‌ترین مطالب این پرونده به‌شمار می‌آید. همچنین در مقاله‌ای با عنوان «صنعت نفت ؛ ملی شدن و مشکلاتش» دکتر محسن علوی به بررسی ریشه‌های شکست این نهضت می‌پردازد.

پرونده اندیشه زمانه جدید به بررسی آراء و اندیشه‌های نوام چامسکی روشنفکر امریکایی می‌پردازد. معرفی کتاب‌های این اندیشمند، گفتگویی با وی و مقالاتی دیگر درباره اندیشه‌های این متفکر غربی از جمله مطالب این پرونده است.

در پرونده سیاسی این شماره از زمانه، «نخبه گرایی» بعنوان یکی از الگوهای رایج جامعه شناسی سیاسی زیر ذره‌بین قرارگرفته تا ضمن تبیین واژه نخبه، به سیر تاریخی و آسیب‌های آن در جامعه ایران اشاره شود. گفتگو با محمدصادق کوشکی از اساتید دانشگاه و سیدمحمد قائم مقامی از اساتید حوزه از مطالب شاخص این پرونده است.

و بالاخره زمانه در آخرین پرونده از این شماره، در ادامه سلسله پرونده‌های جهان اسلام خود به موضوع «تقریب مذاهب اسلامی» و حواشی آن پرداخته‌است. معرفی کتاب‌هایی در زمینه تقریب مذاهب اسلامی و گفتگو با متفکران ایرانی و غیرایرانی از مطالب این پرونده است.

علاقمندان جهت تهیه این نشریه می توانند به مطبوعاتی های سراسر کشور و در تهران به نمایشگاه و فروشگاه دائمی آثار کانون اندیشه جوان واقع در خیابان انقلاب اسلامی، حد فاصل خیابان های منیری جاوید و 12 فروردین، شماره 1328 طبقه سوم و احد 9 مراجعه نمایند و یا با شماره تلفن 66900965(امور مشترکین نشریه) تماس بگیرند.

گفتنی است این شماره 97 و 98 پیاپی و شماره 10 و 11 دورجدید نشریه زمانه است که با مدیر مسؤولی محمدرحیم عیوضی و سردبیری سعید کرمی به همت کانون اندیشه جوان منتشر می شود./956/د102/س
ارسال نظرات