۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۱۰۲۸۶۵
عضو مجلس خبرگان رهبری:

اهل یقین تحت تاثیر دنیا واقع نمی شوند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حسینی بوشهری عدم التفات به غیر خداوند در امور مادی و مشکلات، خضوع و خشوع در مقابل خداوند و مستجاب الدعوه بودن را از نشانه های وجود یقین در افراد معرفی کرد.
حجت الاسلام و المسلمين حسيني بوشهري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، درس اخلاق هفتگی مرکز جامع علوم اسلامی با موضوع صحیفه سجادیه، امروز یک شنبه، چهارم اردیبهشت ماه با حضور طلاب و روحانیان سطح این مرکز برگزار شد.

در این جلسه ؛ آیت الله حسینی بوشهری، امام جمعه شهرمقدس قم با اشاره به سه مرتبه علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین گفت: با برهان قاطع علم یقین حاصل می شود و عین الیقین از مقوله کشف است که افراد خالص الهی با تهذیب دل به این مرحله می رسند و حق الیقین که عالی ترین مرتبه یقین است که اهل فنای الهی به این مقام خواهند رسید.

وی با بیان این که یقین در بین انبیا دارای مراتبی است و برخی از پیامبران نسبت به دیگر انبیا یقین بیشتری داشته اند، ابراز داشت: اهل بیت در قله یقین قرار گرفته اند به طوری که اگر پرده های زمین و آسمان کنار برود به یقین اهل بیت چیزی اضافه نخواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری عدم التفات به غیر خداوند در امور مادی و مشکلات، خضوع و خشوع در مقابل خداوند و مستجاب الدعوه بودن را از نشانه های وجود یقین در افراد معرفی و خاطرنشان کرد: اهل یقین تحت تاثیر دنیا واقع نمی شوند

وی در ادامه با اشاره به این فراز «وانته بنیتی الی احسن النیات» دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه گفت: انسان بدون علم به سراغ عمل نخواهد رفت و نیت حلقه واسطه بین علم و عمل است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که طبق برداشت های روایی نیت به قصد مقترن به فعل یا ایجاد کننده انگیزه برای عبادت تفسیر شده است، اظهار داشت:ریا، جلب نعمت بیشتر، ترس از عقاب، حیای از عظمت خداوند، حب به پروردگار، موافقت با اراده خداوند و از باب اهلیت قایل شدن برای پروردگار از نیت های گوناگون افراد در عبادت است.

وی قسم آخر نیت را بهترین وجه نیت برشمرد و افزود: طبق روایت جنگ و جهاد و جانبازی در جبهه از خالص کردن نیت از فساد آسانتر است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان خطاب به روحانیان گفت: ارزش هرکاری به نیت انسان مرتبط خواهد بود و طبق حدیث نبوی نیت مومن از عمل او مهم تر است./921/پ202/ص
ارسال نظرات