۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۱۰۳۱۲۳
هشتم اردیبهشت؛

همایش حوزه علمیه، آینده‌نگری‌ و آینده‌نگاری در مشهد برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ نخستین همایش «حوزه علمیه، آینده‌نگری‌ و آینده‌نگاری» در مشهد با حضور رییس فرهنگستان علوم و معارف اسلامی هشتم اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می شود.
همایش حوزه علمیه، آینده‌نگری‌ و آینده‌نگاری در مشهد برگزار می شود
حجت الاسلام سیدمحسن دعایی، مدیر موسسه مطالعات راهبردی در علوم اسلامی نور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد از برگزاری همایش «حوزه علمیه، آینده‌نگری‌ و آینده‌نگاری» در مشهد خبر داد و گفت: در پی توصیه های امام خامنه ای مبنی براینکه اگر حوزه آینده نگری لازم را نداشته باشد در آینده نه چندان دور یا رو به انحطاط خواهد رفت یا منزوی می شود و با توجه به ضرورت داشتن نگاه آینده نگرانه و مبتنی بر افق های فراروی تمدن اسلامی این مرکز به انجام پژوهش های بنیادین در خصوص آینده حوزه اقدام کرده است که نتایج آن در قالب این همایش ارائه خواهد شد.

وی افزود: این همایش در دو بخش صبح(ساعت 8) و عصر (14:30) برگزار می شود که در نوبت صبح، مقالاتی در خصوص هویت و مأموریت حوزه ونقش مطالعات تمدن شناسانه و آینده شناسانه در افق دید حوزویان ارائه و میزگرد تخصصی «تمدن اسلامی و روندهای اینده جهانی» با حضور حجت الاسلام سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی و مهندس عقیل ملکی فر، رییس اندیشکده عاصف برگزار می شود.

حجت الاسلام دعائی ادامه داد: در نوبت عصر نیز پس از ارائه مقاله چشم انداز حوزه، میزگرد تخصصی «حوزه و روندهای آینده جهانی» و«راهبردهای حوزه برای مدیریت تغییر در آینده» با حضور حجت الاسلام عماد، معاون پژوهش حوزه علمیه قم و حمید محمدی، رییس مرکز توسعه و ترویج فعالیت های قرانی کشور تشکیل و نتایج نشست در قالب بیانیه قرائت خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: در این همایش، مأموریت حوزه تحت عنوان اسلام شناسی با رویکرد اجتهاد محوری و با راهبرد آموزش میان رشته ای وخط مشی کیفیت افزایی مهارتی تبیین شده و روندهای اجتماعی وجهانی در بیست سال آینده پیش بینی می شود.

وی افزود: همچنین وضعیت مراکز تصمیم گیری سیاسی، فرهنگی ـ اقتصادی، آموزشی ـ تحقیقاتی، فرهنگی ـ سازمانی و عمومی ـ اجتماعی در قالب سرفضل های مشخص بررسی و سناریوهایی که حوزه برای تأثیرگذاری تمدن سازانه در این حوزه ها دارد و حداقل انتظارات آینده از حوزه در 12 عنوان ارائه خواهد شد.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی در علوم اسلامی نور واحد مشهد با بیان اینکه تلاش ما براین است تا ضمن توصیف وضعیت مطلوب در محورهای کلان حوزه، راهبرد کلان تحول و مدیریت تغییر را ارائه دهیم در خصوص ارائه خروجی همایش به مراکز حوزوی ابراز داشت: حاصل همایش تحت یک بسته جامع حاوی مقالات وسخنرانی ها و نشست های تخصصی در قالب نرم افزار چندرسانه ای به تمام مراکز حوزوی و شخصیت های حقیقی وحقوقی ارسال می شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت استقبال محققان و پزوهشگران، این نشست ها ادامه خواهد یافت یادآور شد: شش مقاله برگزیده در این همایش ارائه می شود و متن سایر مقالات بر روی پایگاه اینترنتی دائمی همایش به نشانی
http://WWW.ayandeyehhozeh.ir در دسترس علاقمندان قرار دارد.

حجت الاسلام دعائی گفت: با توجه به زمان کوناه فراخوان، محققان بسیاری خصوصا از قم، مشهد وتهران جهت نگارش مقاله اعلام آمادگی کردند. همچنین تعدادی از مقالات هم توسط محققان برجسته این مرکز به دبیری علمی حجت الاسلام واسطی نگاشته شده است.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی در علوم اسلامی نور واحد مشهد تأکید کرد: با توجه به نبرد اساسی که بین مکاتب فکری در حال وقوع است و آینده بشریت در اختیار مکاتبی قرار خواهد گرفت که بتوانند در این فضای رقابت نیازهای گسترده بشریت را بهتر تأمین کنند، امیدواریم کسانی که برای عظمت و علو حاکمیت معارف اسلام در مقیاس جهانی دغدغه دارند نسبت به موضوعات و محتوای اینگونه همایش ها اهتمام جدی داشته باشند به طوری که طراحی سناریوها و کیفیت تاثیرگذاری در روندهای جهانی در آینده به طرح های عملیاتی و تغییر اساسی در نحوه جذب، آموزش و پژوهش در حوزه علمیه تشیع بینجامد .

وی خاطرنشان کرد: نخستین همایش «حوزه علمیه، آینده‌نگری‌ و آینده‌نگاری» در مشهد هشتم اردیبهشت ماه ساعت 8 صبح در محل موسسه مطالعات راهبردی در علوم اسلامی مشهد واقع در خیابان آیت الله کاشانی، آیت الله کاشانی 25 برگزار خواهد شد./930/ت302/ص
ارسال نظرات