۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۰۴۱۴۹
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

مفهوم عدالت نباید تنها دستمایه سخنرانی ها باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر هر عضو جامعه، در روابط اجتماعی خود حقوق خانواده و دیگران را رعایت کند جامعه به خودی خود به سمت توسعه عدالت حرکت خواهد کرد.
عفت شريعتي، نماينده مردم مشهد در مجلس


به گزارش خبرگزاری رسا، عفت شریعتی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اهمیت تحقق عدالت در جامعه اسلامی گفت: عدالت مفهوم مهمی است که در هر جامعه‌ای نقشی محوری به خود اختصاص داده است. برای تحقق عدالت، باید با نگاهی ریزبینانه همه برنامه‌ها در مسیر ایجاد حق و حقوق انسانها متناسب با شرایط و جایگاه آنها تدوین شود.

وی افزود: متاسفانه عده‌ای در ترویج عدالت با استفاده از بزرگنمایی و کلمات پر طمطراق بحث را منحرف می‌کنند. در صورتی که دین اسلام از سطح زندگی روزمره تا مدیریت یک ملت و حتی بیشتر، راهگشا بوده و راهکار ارائه داده است. تمامی استثنا‌ها و ناروایی‌های که صورت می‌گیرد ناشی از دور شدن از اصل تعالیم اسلامی است.

نماینده مردم مشهد عنوان کرد: در کشورهای دیگر گام‌هایی کوچک جهت ترویج و تحقق عدالت برداشته شده است به عنوان مثال درختی که در خیابان میوه می‌دهد کسی حق چیدن میوه‌ها را نداشته و تنها پرندگان حق استفاده از آن را دارند. اما از آنجا که این کشورها به حضور خداوند در زندگی خود ایمان ندارند همه تلاش‌هایشان در جهت ایجاد رفاه دنیوی صرف می‌شود و از آنجایی که چشم دنیا‌پرست را خاک گور پر می‌کند، نتیجه شایسته‌ای در بر ندارد.

شریعتی با اشاره به تبیین الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت که گسترش عدالت در جامعه را در پی دارد، اظهار داشت: هر کسی از عدالت تبعیت کند به نتایج شگفت‌انگیزی مملو از سعادت خواهد رسید اما بر اساس تعالیم اسلام نباید خود را از دیگران جدا کنیم و تلاش‌های دیگران را نادیده بگیریم چراکه غرور بزرگترین آفت الگوی یاد شده خواهد بود اگر ارزش کار دیگران را بی‌ثمر بدانیم.

عضو کمیسیون اجتماعی افزود: ولی فقیه با خلوص و تقوایی که دارند تبیین درست چنین الگویی را به جامعه علمی و مردم مومن یادآور شدند. این فرمایش را باید با جان و دل پذیرفت و در گام اول به اصلاح ساختارهای موجود پرداخت. البته تدوین چنین الگویی زمان‌‌بر بوده و مردم هم که تشنه عدالت هستند در این مسیر مسوولان را همراهی خواهند کرد.

وی یادآور شد: مسوولان امر باید طی مراحلی این الگو را در سطوح مختلف اجرایی کنند تا مردم از مزایای عدالت محورانه آن بهره مند شوند.

شریعتی با بیان اینکه مفهوم عدالت بیش تر دستمایه سخنرانی ها بوده تا پرداخت عملی به تحقق آن، گفت: مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران تاکنون ایجاد آرامش روانی و ثبات دینی در جامعه است. در تبیین الگویی جهانشمول ، مهمترین اولویت اجرایی، باید ایجاد بهداشت روانی و اجتماعی باشد. اگر جامعه‌ای مبنای درستی در قواعد اجتماعی تعریف کند مردم آن جامعه با استفاده از این قواعد عدالت را لمس خواهند کرد اما اگر تنها قواعد را وضع کرده و به آن عمل نکینم هرج و مرج صرف را شاهد خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون عدالت را واژه‌ای دست نیافتنی می‌پنداشتیم که تنها در سخنرانی‌ها مورد استفاده قرار می گرفت اما با تاکید مقام معظم رهبری در خصوص عدالت و اقتضاعات آن باید این موضوع را به میان جامعه برده و در روابط بین افراد مطرح کنیم. اگر هر عضو جامعه، در روابط اجتماعی خود حقوق خانواده و دیگران را رعایت کند جامعه به خودی خود به سمت توسعه عدالت حرکت خواهد کرد./916/د102/ع

ارسال نظرات