۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۱۰۴۳۳۴
تحلیل خیزش امت اسلام و انقلاب بحرین در گفت و گو با معاون بین الملل حوزه؛

سکوت علمای جهان اسلام مظلومیت قیام بحرین و مردم این کشور را دوچندان کرده است

خبرگزاری رسا ـ معاون بین الملل حوزه های علمیه، موج بیداری و خیزش اسلامی را متأثر از انقلاب اسلامی ایران دانست و با محکوم کردن سکوت مجامع جهانی و سازمان های مدعی حقوق بشر، از همراهی برخی از کشورهای اسلامی و علما با حاکمان دیکتاتور و سکوت در برابر جنایات آل سعود و آل خلیفه ابراز تأسف کرد.
محمدحسن زماني حجت الاسلام زماني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در حالی که حدود دو ماه از قیام مردم بحرین می گذرد، سازمان های بین المللی و سازمان کنفرانس اسلامی و سران کشورهای اسلامی با سکوت مرگبار و خفت بار خود زمینه را برای ظلم و ستم بیشتر آل سعود و آل خلیفه فراهم کرده اند.

در این میان این مردم مظلوم و بی دفاع بحرین هستند که هر روز قربانی منفعت طلبی غرب و ددمنشی  آل خلیفه می شوند و متاسفانه خادمان قلابی حرمین شریفین که باید در کنار مردم مسلمان بحرین باشند، آتش بیار معرکه شده و با لشکرکشی نظامی به بحرین مرتکب جسارت های متعددی از جمله هتک حرمت به مقدسات، تخریب مساجد و حسینیه ها، آتش زدن قرآن و کتشار مردم می شوند.

حجت الاسلام محمدحسن زمانی معاون بین الملل حوزه های علمیه که سابقه فعالیت های بین المللی در کشورهای مختلف را در کارنامه خود دارد و رایزن فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی در کشور مصر نیز بوده است، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تحلیل و بررسی تحولات منطقه خاورمیانه و انقلاب مردم بحرین پرداخته است.

از دیدگاه حجت الاسلام زمانی روح حاکم بر قیام مردم بحرین اسلام خواهی و استقلال طلبی انقلابیون است. وی معتقد است غرب به دلیل هراس از حاکم شدن نظامی اسلامی در بحرین، دست به فتنه زده و بسیاری از کشورهای اسلامی و علمای اهل سنت نیز فریب حیله آنها را خورده اند و متاسفانه در زمینی بازی می کنند که غرب به سردمداری آمریکا تعیین کرده است.

گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری رسا با معاون بین الملل حوزه های علمیه از نظر شما خوانندگان گرامی می گذرد.

رسا: در ابتدا تحلیلی از موج بیداری امت اسلام ارائه بفرمائید. نقش جمهوری اسلامی ایران را در این تحولات چگونه می بینید؟

در دهه اخیر منطقه خاورمیانه شاهد بروز موج بیداری اسلام بود که جرقه آن سی سال قبل توسط انقلاب اسلامی و ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) و روحانیت و مرجعیت زده شد، به همین دلیل ما این تحولات و موج بیداری و خیزش امت اسلام را نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران می دانیم.

رسا: برخی از تحلیلگران جوهره اصلی قیام های شکل گرفته را نارضایتی مردم از برخی مسائل اجتماعی و سیاسی می دانند و منکر اسلامیت این قیام ها هستند، حضرتعالی چه نظری در این باره دارید؟

البته شاید این مسائل در اعتراض مردم بی تاثیر نبوده باشد، اما باید توجه داشت که جرقه ای که از سوی انقلاب اسلامی ایران زده شد، نقش روشنگری خود را به تدریج در بین ملت ها و در عرصه های مختلف ایفا کرد تا بالاخره حوادث دیگری دست بدست هم داد و زمینه این بیداری را فراهم کرد و کشورهای مختلف علیه سلطه استبداد و سلطه گران قیام کردند و به دفاع از حقوق ملت و حمایت از کیان اسلام و آرمان های دینی و الهی پرداختند.

رسا: موضع گیری دوگانه غرب در قبال تحولاتی که در منطقه روی داده است را چطور ارزیابی می کنید؟

ملت های بپاخاسته در واقع به دنبال تحقق آرمان های خود بودند، البته هر یک از این ملت ها قیام شان قابل تقدیر است. دولت های استعمار و استکبار غربی به سرکردگی آمریکا هر یک به نوعی سعی کردند به نحوی جلوی موج بیداری اسلامی را بگیرند که منجر به حاکمیت اسلام در این کشورها نشود.

استقرار حکومت اسلامی در این کشورها که به طور معمول در قالب جمهوری اسلامی قابلیت تحقق داشت، مایه نگرانی شدید غرب و استعمار بود و به شدت از آن واهمه داشتند، به همین دلیل تصمیم گرفتند که یا نهضت ها را سرکوب کنند تا طاغوت های قبلی باقی بمانند و یا اگر امکان سرکوب وجود نداشت، با آرامش بخشی از خواسته های مردم را تامین کنند، تا شعله نهضت ها فروکش کند.

این دو سیاست اتخاذ شده از سوی غرب در قبال تحولات منطقه بود، اینها در دو کشور لیبی و بحرین مدل سرکوب را آغاز کردند و هنوز هم این شیوه را ادامه می دهند، در کشورهای دیگر نیز اقناع و فریب ملت ها را آغاز کرده اند و به تامین بخشی از خواسته های مردم پرداختند و هنوز هم مشغول هستند.

در این دو کشور (لیبی و بحرین) که شیوه ظالمانه و خونین سرکوب را آغاز کردند، قتل های وحشیانه به وسلیه حکومت های دیکتاتور صورت می گیرد. استکبار در درجه اول می خواهد این سرکوب موفق باشد و منجر به شکست اراده ملت و یاس آنها از ادامه نهضت شود، چرا که نتیجه آن بقا و استمرار سلطه حکام وابسته به غرب است در نتیجه می توانند یکی دو دهه دیگر بر گُرده ملت ها سوار شوند و این کشورها را تحت سیطره خود داشته و بر منابع آنها مسلط باشند.

اگر به این نتیجه برسند که امکان بقای حکومت طاغوت و دست نشاندگان وجود ندارد، با ملت های بپا خاسته اعلام همدردی و به ظاهر به آنها کمک می کنند تا مسؤولان برخاسته از نهضت بعد از سقوط دولت های فعلی، خود را مدیون غرب بدانند و از نکات و مسائلی که آنها ترسیم و تعیین می کنند تبعیت نمایند.

این کار در کشور لیبی شروع شد و دولت های غربی هر کدام به ظاهر ارتش های خود را برای از بین بردن معمر قذافی و همراهی با مردم به این کشور گسیل داشتند، در حالی که خودشان اصلا متمایل به این مساله نبودند، اما در بحرین مساله جوری دیگر بود و آنها به این جمع بندی نرسیدند.

رسا: تحلیل شما از این سیاست غرب در قبال تحولات منطقه چیست؟

تحلیل من این است که علی رغم اینکه منطق استکبار حمایت ظاهری از مردم برای سرنگونی طاغوت به منظور کسب محبوبیت در بین مردم است، این قاعده اقتضا می کرد همین ترفند فریبکارانه (ترفند پیاده شده در لیبی) را در بحرین هم دنبال کنند، اما در اینجا جور دیگری رفتار می کنند.

نکته اساسی در دو کشور بحرین و لیبی این است که هر دو حاکم در این کشورها ظالم، دیکتاتور و خونریز هستند که ملت های آنها در برابرشان قیام کرده اند، راز تفاوت موضع گیری غرب در این است که نگرانی غرب نسبت به نهضت بحرین بیش از نهضیت لیبی و سایر کشورها است، چرا که این قیام مبتنی بر اسلام خواهی است.

رسا: علت نگرانی، ترس و واهمه غرب از تحولات بحرین را در چه چیز می دانید، به تعبیر دیگر وجوه تمایز نهضت بحرینی ها را در چه اموری می دانید؟

نهضت بحرین دارای ماهیت اسلامی است و مردم اسلام خواهانه گام برداشته و قیام کرده اند، نشانه اسلامیت محض قیام مردم بحرین نیز رهبری علما و روحانیان است، سخنوران و رهبران اصلی نهضت علما هستند، در تظاهرات و راهپیمایی ها نیز پیشگامان علما و فرهیختگان هستند، شعارهایی هم که در تظاهرات ها داده می شود، حاکمیت دین و اسلام خواهی از سوی مردم است.

آنچه موجب نگرانی شدید غرب در نهضت بحرین است و این نهضت را از همه این کشورهای بپا خاسته ممتاز می کند این نکته است که مردم بحرین خواهان حاکمیت مطلقه اسلامی هستند.

برای اینکه جهانیان متوجه نشوند و این مساله تبیین نشود که جرم مردم بحرین وفاداری و حمایت از دین شان است، غربی ها توطئه کردند و گفتند این حرکت یک نهضت مردمی علیه یک دیکتاتور نیست، بلکه اختلاف مذهبی بین شیعه و سنی است.

با این ترفند سه فتنه گری انجام دادند تا هم اذهان جامعه بشری را منحرف سازند و هم مردم اهل سنت درون بحرین را از همراهی با نهضت بازدارند و دولت های کشورهای اسلامی را نه تنها از حمایت ملت بحرین منصرف کنند، بلکه آنها را وادار به حمایت از دیکتاتور و همراهی با آنان کنند.

رسا: سکوت و حتی همراهی برخی از کشورهای عربی و اسلامی و همچنین علمای جهان اسلام را در این تحولات چطور تحلیل می کنید؟

همان گونه که عرض کردم  این توطئه اثر نسبی خود را گذاشت و اکثر دولت های عربی و اسلامی تحت تاثیر قرار گرفتند و جمعی از کشورهای اسلامی حمایت خود را از دیکتاتور ظالم بحرین اعلام کردند.

متأسفانه بعضی از علمای اهل سنت هم این توطئه را باور و نهضت اسلامی مردم بحرین را محکوم کردند و این مایه تاسف شدید ما است.

در بین دولت های اسلامی و عربی، بیش از همه دولت عربستان سعودی در راستای این توطئه قرار گرفت و نه تنها قیام را محکوم کرد، بلکه عملا وارد صحنه سرکوب ناجوانمردانه مردم بپاخاسته شد و به بحرین لشکر کشی کرد.

این مساله تحقق بخشی به وعده و فتنه ای بود که آمریکا طراحی کرده بود، این بسیار مایه تاسف است، ما نگرانیم که چرا علمای اهل سنت و متفکران دانشگاهی و فرهیختگان اهل سنت جهان اسلام متوجه نشدند و آنهایی هم که متوجه شدند علیه این توطئه فریاد نزدند و سکوت پیشه کردند

رسا: برخی از افرادی که مهر سکوت به لب زده و سخنی در محکومیت کشتار بحرینی ها به زبان نمی آورند اذعان می کنند که شاهدی برای اثبات عدم فرقه ای و طایفه ای بودن قیام مردم بحرین وجود ندارد و این مساله صرف یک ادعا است، چه نظری در این باره دارید؟

شواهد ما برای این ادعا چندین مورد است، یکی اینکه مردم در شعارهای خود مساله شیعه را مطرح نکردند، دوم اینکه علیه اهل سنت هیچ سخنی نگفتند، سوم اینکه بسیاری از مردم اهل سنت بحرین در نهضت شریک هستند و همراه با نهضت شده اند و خون آنها هم همراه با خون شیعیان ریخته می شود و در واقع با خون خود وحدت و همراهی شان را با قیام اعلام و ابراز می کنند.

این نهضت و قیام، شیعه علیه اهل سنت نیست، متاسفانه این امر یک توطئه بزرگی بود که همین مطلب باعث شد که اگر ما همه ملت های بپاخاسته را مظلوم می دانیم، احساس می کنیم ملت مسلمان و قیام کرده بحرین از دو مظلومیت یکی از ناحیه استکبار و دیکتاتور ظالم و دیگری از ناحیه رسانه ها رنج می برند، متاسفانه به دلیل این جو رسانه ای عده ای از اهل سنت قیام بحرین را محکوم و آن را طایفه ای عنوان می کنند؛ درد جانکاه و کشنده مظلومیت دوم  از درد اول بیشتر است و این مساله تاسف و تاثر ما را بیشتر کرده است.

رسا: رسانه های گروهی و مطبوعات چه نقشی می توانند در تحولات منطقه ایفا کنند؟

ما معتقدیم باید صدای اسلامیت مردم بحرین و استقلال خواهی و عزت طلبی آنها به همه مردم و جهان اسلام، علما، دولتهای اسلامی و همه نهضت های آزادی بخش دنیا، سران کشورهای غیر متعهد و سران کشورهای اسلامی رسانده شود.

رسانه های ایران در این زمینه باید نقش عمده ای را ایفا کنند تا حقیقت نهضت استقلال طلبانه مردمی بحرین را به دنیا اعلام و تبیین کنند.

رسا: از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید از شما ممنون هستیم. /924/گ403/ر
ارسال نظرات