معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان:
همه فعالیتهای حوزه باید در مسیر تأمین اهداف تربیت باشد
خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان، حاکمیت سلیقهها، نبود ثبات نیروی انسانی، نبود نگاه سیستمی و عدم هماهنگی برنامههای حوزه با اهداف تربیتی را از مشکلات عرصه تربیت عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام پژمانفر، معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان عصر روز گذشته در نخستین روز از گردهمایی معاونان فرهنگی مدارس علمیه خواهران کشور در اردوگاه ثامن الحجج(ع) مشهد با مقایسه وضعیت تبلیغ دین در پیش و پس از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: با وقوع انقلاب اسلامی، ادعای بزرگی مطرح شد مبنی بر اینکه دین می تواند راهی برای برون رفت از بحران ها ارائه کند و وقتی همه به بن بست فکری و رفتاری رسیده اند گزاره هایی را پیش پای بشریت بگذارد، از این رو نمودار مراجعات به جامعه دینی سیر صعودی یافت و تبلیغ دین از یک جریان حداقلی و به جریانی تبدیل شد که با انتظارات حداکثری جامعه بشری مواجه بود و این مهم، حوزه را به سمت کادرسازی هرچه بیشتر سوق داد.
حجت الاسلام پژمانفر ادامه داد: در گذشته حتی در زاهدان به عنوان یک مرکز استان، روحانی مستقر وجود نداشت اما امروز به حدی تقاضا بالارفته که حتی کوچکترنی روستاها انتظار استقرار روحانی دارند.
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به گستره وسیع انتظارات جامعه از بخش تبلیغ، تصریح کرد: طبق ارزیابی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد، حضور یک مبلغ دینی در محیط بیمارستان و ایجاد پالس های معنوی نه تنها در آرامش روحی بیمار موثر است بلکه در بهبود جسمی او نیز بسیار اثرگذار است لذا امروز این دانشگاه از ما تقاضای اعزام مبلغ و روحانی مستقر به بیمارستان ها را دارد.
محور قرار گرفتن دانش صرف در طبقهبندی رشد حوزه یک آسیب جدی است
وی با اشاره به تفاوت بسیار میان انتظارات تبلیغی در پیش و پس از انقلاب یادآور شد: متاسفانه اتفاق نامیمونی که در جریان به روز رسانی حوزه های علمیه رخ داد، این بود که هر کس بیشتر می دانست در جایگاه بالاتری قرار گرفت و این التقاط پیش آمد که هر که محفوظات بیشتری داشت در نقطه کلیدی تری قرار گرفت. در حالی که دانش، تنها یکی از شاخص های ارزیابی موفقیت حوزه ومبلغ است.
صفر تا صد فعالیت های حوزه باید در مسیر تأمین اهداف تربیت باشد
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت تربیت در حوزه تأکید کرد: باید صفر تا صد فعالیت های حوزه در مسیر تأمین اهداف تربیت باشد. اساتید باید ابتدا استاد تربیت باشند و بعد استاد اموزش. همچنین عدم وحدت رویه در اجرا و تصمیم گیری از دیگر مشکلاتی است که در عرصه تربیت با آن مواجه هستیم به گونه ای که هرکه دور خود دیوار بلندی کشیده و بدون اطلاع از فعالیت های دیگران چه در سطوح ستادی و چه در صف، در حال فعالیت است.
وی، حاکمیت سلیقه ها، عدم ثبات نیروی انسانی، نبود نگاه سیستمی و عدم هماهنگی برنامه های حوزه با اهداف تربیتی را از دیگر مسائل عرصه تربیت عنوان و تصریح کرد: متاسفانه ما قبل عمل نسخه می پیچیم بدون اینکه بدانیم کارمان چه نتیجه و آثاری به دنبال دارد و چقدر طلبه را به اهداف تربیتی نزدیک می کند. سردرگمی امروز طلاب به دلیل این است که نتوانسته است در نیازمندی های تربیتی، خود را پاسخگو ببیند. طلاب با توانمندی های بسیار بالاتر از سطح کنونی می توانند از حوزه خارج شوند.
گفتنی است ششمین گردهمایی معاونان فرهنگی تربیتی مدارس علمیه خواهران کشور از 25 تا 27 اردیبهشت در محل اردوگاه ثامن الحجج(ع) مشهد برگزار می شود./930/پ202/ص
ارسال نظرات