۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۱۰۵۰۳۵
محقق حوزه علمیه:

اندیشه خاور شناسان بر اساس نظریه تحصل گرایی شکل گرفته است

خبرگزاری رسا ـ- محقق حوزه علمیه قم، بیان داشت: روشن شدن مقوله شرق شناسی به عنوان یک معیار، ضروری است.
همايش
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام پور طباطبایی محقق حوزه علمیه، روز گذشته در نخستین نشست آسیب شناسی مطالعات خاورشناسان در حوزه قرآن پژوهی در قم بیان داشت: یکی از فرضیه های در خصوص خاورشناسان، وجود روحیه خود برتر بینی و قلدری است که در مواجه با شرق دارند.

محقق حوزه علمیه قم، بیان داشت: خاورشناسی متاثر از فلسفه اگوست کنت است و این اندیشه هم اکنون نیز وجود دارد.

وی بیان داشت: امروز بیشتر مباحث فرهنگ غربی ناشی از این اندیشه تحصل گرایی است که در گوشه های مختلف خود را نشان می دهد.

این محقق حوزه علمیه قم، با تاکید بر اینکه باید بتوانیم تعریف دقیقی از شرق شناسی ارائه کنیم، ادامه داد: روشن شدن مقوله شرق شناسی به عنوان یک معیار، ضروری است.

وی در ادامه به بیان تعاریف شرق شناسی پرداخت و گفت: امروز تعریف واحدی از شرق شناسی در دسترس نیست بلکه تعاریف گوناگونی با دائره شمول های متفاوت وجود دارد.

حجت الاسلام پور طباطبایی بیان داشت: در زبان شرق شناسان برخی واژه شرق شناسی را با توجه به عوامل جغرافیایی و فرهنگی استفاده کرده اند.

این محقق علوم اسلامی اظهار داشت: در اندیشه شرق شناسان، مراد از شرق تمدذن مشرق زمین است که در کنار تفاوت های نژادی و قومی، دارای اشتراکاتی نیز هستند.

وی در تبیین شرق شناسی گفت: در خصوص اینکه شرق شناسی علم است یا مکتب اختلاف نظر وجود دارد.

حجت الاسلام پور طباطبایی با بیان اینکه به نظر می رسد شرق شناسی یک مکتب است، گفت:پسوند کلمه انگلیسی شرق شناسی و نداشتن مختصات یک داشن از دلایلی است که شرق شناسی یک مکتب است.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: دامنه بحث های شرق شناسی به گونه ای مفصل است که نمی توان آنها را حتی در طول یک ترم تحصیلی گنجاند و این به دلیل شاخه های متفاوت بحث و صاحب نظران گوناگون است.

وی بیان داشت: آشنا شدن با مطالعات خاورشناسان نیازمند دانستن زبان انگلیسی است زیرا بسیاری از آثار خاورشناسان به فارسی ترجمه نشده است.

این محقق علوم اسلامی ادامه داد: آثار ترجمه شده در بازار نشر ایران هم فاقد استاندارهای لازم است و بیشتر آنها از عربی ترجمه شده است که ترجمه با واسطه عنوان می شود. /909/پ202/ص
ارسال نظرات