۰۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۱
کد خبر: ۱۰۵۱۵۸
استاد حوزه عمیه قم:

حوزه برای پاسخگویی به نیازها باید رساله اجتماعی تولید کند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با ترسیم رابطه متقابل حوزه و نظام اسلامی تاکید کرد: اگر حوزه می خواهد به نیازها پاسخ دهد باید رساله اجتماعی تولید کند.
حجت الاسلام احمد رهدار


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد رهدار از اساتید حوزه علمیه قم، شب گذشته در همایش مناسبات حوزه و نظام اسلامی که در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، به بیان دیدگاه های خود درباره رابطه متقابل حوزه و نظام اسلامی پرداخت.

وی با بیان اینکه حوزه باید نیازهای نظام را حل و برطرف کند و تمام هم و غم خود را متوجه این رسالت نماید، گفت: اگر حوزه رسالت خود را معطوف مدیریت نیاز جامعه و نیازسازی نکند و صرفا در دو حوزه نیازسنجی و نیازحلی گام بردارد همواره تابع و منفعل خواهد بود و نقش مرجعیت برای اجتماع نخواهد داشت.

این استاد حوزه با طرح این سؤال که حوزه چه میزان از توان خود را به این سه عرصه معطوف کرده است، ابراز داشت: اگر به یک رابطه و تناسب معقولی در این راستا دست یافتیم حوزه را وارد نظام کرده‌ایم.

این محقق حوزه علمیه قم افزود: رسالت ملجا و مرجع بودن حوزه برای هدایت فرد است یا جامعه؟ در اینجا دو رویکرد است، اگر بگوئیم حوزه باید برنامه هایی را تولید و اجرا کند که در نتیجه آن وظایف فردی و اجتماعی‌اش درست انجام شود یک مدل باید حرکت کند و اگر گفتیم رسالت حوزه معطوف به مدیریت جامعه است به گونه ای دیگر باید برنامه ریزی کند.

وی با بیان اینکه لیبرال ها نگاه دوگانه ای به جامعه داشته‌اند تصریح کرد: دولت های لیبرال نتوانسته‌اند در حوزه خصوصی دخالت کنند، حتی اگر می‌خواستند به شعار خود پایبند باشند باز هم نمی‌توانستند در این حوزه دخالت نکنند و ناگزیر بودند به پنهانی‌ترین لایه‌ها نیز ورود کنند.

این صاحبنظر حوزوی تاکید کرد: اگر حوزه نگاه اشتباهی به جامعه داشته باشد موفق نخواهد شد تا رسالت خود را به درستی انجام دهد و بدون تردید هرگونه حکمی می‌تواند حوزه را با مشکلاتی روبرو سازد.

وی بیان کرد: سال‌ها است که حوزه متوجه این نقص شده است. باید توجه داشت که با صرف تولید رساله، جامعه دینی نمی‌شود، چرا که رساله ناظر به تکالیف شرعی و دینی فردی است.

حجت الاسلام رهدار تاکید کرد: حوزه اگر بخواهد جامعه را دینی کند، باید نگاه دیگری داشته باشد و رساله اجتماعی تولید کند.

وی افزود: به رغم توجه به این مساله، حوزه خیلی دیر متوجه این نقص شده است و البته باید اذعان کنیم که نظام آموزشی و برنامه‌های درسی ما هیچ تغییری نکرده است و متناسب با این نیازها نیست.

وی اضافه کرد: مادامی که طرحی برای گذر از فقه فردی به فقه اجتماعی مطرح نشود حوزه منزوی است و نتوانسته است کار خود را به درستی انجام دهد.

این محقق حوزوی با طرح سؤال دیگری مبنی بر اینکه چه میزان از برنامه های تربیتی رسانه ملی توسط فکر حوزویان محقق می‌شود، ابراز داشت: مقوله تعلیم و تربیت در نظام اسلامی، یک مقوله و عرصه بسیار مهم است، تربیت دینی جامعه باید از طریق آیات و روایات باشد نه اینکه معلول داده های روان شناسی عرفی باشد.

حجت الاسلام رهدار با بیان این که فقه ما تمام افتخارش این بوده که از حجیت رفتارهای منتسب به خود پاسداری کرده است، تاکید کرد: اگر حوزه مساله حجیت را برای خود تمام کند، در نظام اسلامی و اجتماع حضور شایسته و بایسته داشته است، اما باید گفت این مساله هنوز تحقق نیافته است. /924/پ202/ع

ارسال نظرات